Stoppen met roken

Stoppen met roken is niet eenvoudig. Je lichaam krijgt te maken met ontwenningsverschijnselen. Dat komt doordat de nicotinereceptoren in je hersenen geen nicotine meer toegevoerd krijgen. Je lichaam is immers sterk gewend aan de nicotine. Stop je met roken? Dan gaan de nicotinereceptoren 'zeuren' om nicotine. Hierdoor ontstaat er een sterk verlangen naar een sigaret. Dat is precies wat stoppen zo moeilijk maakt.

Ontwenningsverschijnselen als geïrriteerdheid, slapeloosheid, onrust en zelfs depressieve buien kunnen zich voordoen bij een roker die snakt naar een sigaret. Helaas winnen de receptoren het vaak van de wilskracht.

Hoe kun je het beste stoppen met roken?

Gebruik bij het stoppen met roken altijd een hulpmiddel. De kans dat je stoppoging slaagt is nu veel groter. De nicotinevervanger bouwt het aantal nicotinereceptoren stap voor stap af, zodat je werkt aan het doorbreken van je gewoontes. Op deze manier houd je het stoppen met roken beter vol.

Lees meer over nicotinevervangers

Wist je dat...

  • de kans op succesvol stoppen met roken maar liefst met 70% wordt verhoogd als je nicotinevervangende producten gebruikt?
  • er suikervrije nicotinekauwgom bestaat die bovendien een mogelijke verhoging van de eetlust tegengaat?
  • na twee dagen je smaak- en reukvermogen aanzienlijk is verbeterd?
  • niet-roken wonderen kan doen voor je seksleven?

Tips bij stoppen met roken

Nicotinevervanger in je tas

Zorg dat je altijd een nicotinevervanger bij je hebt (zoals kauwgom of een zuigtablet) om een plotselinge trek in een sigaret te weerstaan.

Lees meer over nicotinevervangers

Water drinken

Drink voldoende water. Vooral wanneer je zin hebt in een sigaret. Dit leidt af en het is goed voor de afvoer van afvalstoffen.

Rustig blijven

Krijg je opeens enorme trek in een sigaret? Blijf dan vooral rustig. Adem diep in en blijf kalm. De behoefte verdwijnt na een paar minuten vanzelf.

Gewoonte

Roken is een hand-mond gewoonte. Leer deze gewoonte af door iets anders in je hand te nemen, zoals een stressballetje.

Aankomen

Ben je bang om aan te komen zodra je stopt met roken? Ga dan sporten of dagelijks een stuk wandelen. Met een hulpmiddel bij het stoppen kun je gewichtstoename ook voorkomen.