Speciaal voor senioren

Als je een dagje ouder bent, kan je weerstand veranderen. Dat komt omdat ouderen, vooral vanaf een jaar of 70, soms niet voldoende én minder gezond eten. Maar ook omdat de productie van maagzuur en de werking van darmflora kunnen veranderen naarmate je ouder wordt. En dan is het natuurlijk ook zo dat veel ouderen het alsmaar rustiger aan doen, terwijl het juist tijdens deze levensfase belangrijk is om te blijven bewegen. Stijve spieren kunnen ontstaan door te vaak zitten en niet vaak genoeg bewegen.

Behoeftes worden anders

Je lichaam verandert naarmate je ouder wordt. Door de veranderingen kan je lichaam behoefte hebben aan extra voedingsstoffen om de weerstand op peil te houden. Bij senioren kan het voorkomen dat de opname van bijvoorbeeld vitamine B12 -uit vlees en zuivel- moeilijker wordt. Ook slikken ouderen vaak medicijnen en die kunnen soms invloed hebben op de opname van vitamines uit voeding. Dan kan een aanvulling met een vitamine-supplement uitkomst bieden. Voor het behoud van sterkte botten adviseren we vanaf 50 jaar extra vitamine D. Vitamine D is ook belangrijk om de weerstand op peil te houden en voor het behoud van spierkracht. Wanneer spierkracht op latere leeftijd veel afneemt, zal men eerder vallen.

 

Tips

Factoren als stress-situaties, spanning, zorgen en drukte kunnen de weerstand beïnvloeden. Probeer voldoende te ontspannen, een warm bad na een drukke dag kan al helpen.

Tips

Probeer ook als je ouder bent in conditie te blijven, daarmee bouw je ook je weerstand op. Het gaat om kleine dingen: neem wat vaker de trap in plaats van de lift.

Tips

Om energiek te blijven als je ouder wordt zijn er speciale supplementen die de vitaliteit ondersteunen. Vraag het onze drogist!



Elke dag een wandelingetje

Als senioren meer bewegen, wordt het risico op een nare valpartij kleiner. Wandelen houdt je lenig. Doe ook elke dag een simpele evenwichtsoefening: ga rechtop staan en til 10 keer één voet een beetje van de vloer, herhaal met de andere voet. Uit onderzoek blijkt dat ouderen steeds vaker te dik zijn. Dat kan allerlei nare gevolgen hebben. Gewrichten slijten sneller, er is een verhoogd risico op suikerziekte en hart- en vaatziekten, maar ook op depressiviteit. Het risico opgenomen te moeten worden in een verzorgingshuis neemt toe. Door meer te bewegen, word je minder dik. En je hoeft echt niet elke dag 5 kilometer te fietsen. Las een dagelijks wandelingetje van 20 minuten in. Zo simpel is het. En bedenk: als je je goed voelt, verzorg je jezelf beter.

 

Tips

Elke dag overlijden 107 mensen aan een hart- of vaatziekte. Eet minder zout, vervang verzadigde vetten voor onverzadigde en - heel belangrijk - kom in beweging!

Tips

Pijnlijke knieën kunnen veroorzaakt worden door slijtage. Wat helpt: voorkom overgewicht. Als je 1 kilo te zwaar bent, voelt dat 5 keer zwaarder voor je knieën.

Tips

Zwemmen is een favoriete sport bij ouderen omdat er geen kans is op vallen. Bovendien train je er spierkracht mee en is het goed voor je hart.