Eiwitshakes

Een beetje sporter weet dat eiwitten nodig zijn voor de groei en instandhouding van sterke spieren én dat eiwitten helpen bij het herstel van je spieren na het sporten. Een eiwitshake bevat zo’n twintig gram eiwit per shake en is daarom niet voor niets geliefd onder (fanatieke) sporters. Maar wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van zo’n eiwitshake? Heb je het écht nodig? Wij vertellen je alles wat je moet weten over eiwitshakes.

Wat is een eiwitshake?

Een eiwitshake bestaat uit eiwitpoeder gemengd met water of melk. De meeste eiwitpoeders zijn gemaakt van melkeiwitten. Ben je lactose-intolerant of mijd je om een andere reden lactose? Er bestaan ook plantaardige eiwitpoeders gemaakt van bijvoorbeeld soja-eiwitten. Eiwitten vormen een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Daarom worden eiwitshakes vooral gebruikt door (fanatieke) sporters.

Wanneer heb je een eiwitshake nodig?

In een aantal gevallen kan het zinvol zijn om een eiwitshake toe te voegen aan je dieet, namelijk als je via je voeding niet genoeg eiwitten binnenkrijgt óf als je veel en fanatiek sport of aan kracht-of duursport doet.

Voeding en eiwitshakes

In Nederland eten en drinken de meeste mensen al voldoende eiwitten. Mannen tussen 19 en 30 jaar eten en drinken dagelijks zo’n 95 gram eiwit en vrouwen ongeveer 68 gram. Als je al voldoende eiwitten via je voeding binnenkrijgt, is het nemen van een eiwitshake niet nodig. Denk je toch dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt? Probeer dit dan eerst op te lossen met voeding. Het voordeel hiervan is dat je naast eiwitten ook andere essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. In ons artikel over eiwitten lees je welke voedingsmiddelen rijk aan eiwitten zijn. Zeker weten dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt? Vul dan je voeding aan met een eiwitshake.

Sporten en eiwitshakes

Als je veel en fanatiek sport of aan kracht- of duursport doet, heb je meer eiwitten nodig. Eiwitten vormen namelijk een belangrijke bouwstof voor je lichaam. Eiwitten bestaan uit aminozuren. Aminozuren vormen de bouwstenen van je spieren. Daarom heb je eiwitten nodig voor de groei en de instandhouding van je spieren. Bovendien helpen eiwitten bij het herstel van je spieren na het sporten. Eiwitshakes kunnen dan een goede aanvulling op je dieet vormen. In dit artikel lees je hoeveel eiwitten je nodig hebt als je veel en fanatiek sport of aan kracht- of duursport doet.

Wanneer kun je het beste een eiwitshake nemen?

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het weinig tot niets uitmaakt of je een eiwitshake vóór, tijdens of ná het sporten neemt. Ook maakt het niet uit of je een eiwitshake tijdens je ontbijt of voordat je gaat slapen neemt. Het gaat er namelijk om of je over de hele dag voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Hoeveel eiwitshakes mag je per dag nemen?

Hoeveel eiwitshakes je per dag mag nemen hangt af van de hoeveelheid eiwitten die je lichaam nodig heeft én hoeveel eiwitten je al via je voeding binnenkrijgt. Het tekort aan eiwitten kun je opvullen met een eiwitshake. Wil je weten hoeveel gram eiwitten je dagelijks nodig hebt? Lees dan ons artikel over eiwitten.

Kun je afvallen met eiwitshakes?

Nee, je kunt niet afvallen met eiwitshakes. Eiwitshakes zijn wél geschikt als tussendoortje als je gewicht wilt verliezen. Een eiwitshake bevat namelijk relatief weinig calorieën (ongeveer 100-130 calorieën). Bovendien geven eiwitten je langer een verzadigd gevoel. Gebruik een eiwitshake niet als maaltijdvervanger. Zo loop je namelijk het risico onvoldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Heb je overgewicht en wil je graag afvallen? Raadpleeg dan eerst je huisarts of een voedingsdeskundige.

Zijn eiwitshakes slecht voor je?

Er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat een teveel aan eiwitten schadelijk is. Uit voorzorg geldt wel dat maximaal 25% van je dagelijkse calorie-inname afkomstig mag zijn uit eiwitten.

Bekijk hier ons assortiment aan sportvoeding. Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Meer weten? Lees ook ons artikel over eiwitten en aminozuren.