vrouw kijkt geschrokken

Aandrang- incontinentie

Incontinentie (ongewild urineverlies) kan erg vervelend zijn. Als je last hebt van aandrangincontinentie voel je een plotselinge en sterke aandrang om te plassen en lukt het niet goed om je plas op te houden. Herkenbaar? Wij vertellen je hoe jij de baas blijft over je blaas!

Wat is aandrangincontinentie?

Aandrangincontinentie is een vorm van incontinentie waarbij je van het ene op het andere moment een sterke neiging voelt om te plassen. Je blaasspieren trekken onverwachts samen waardoor het vaak niet meer lukt om het toilet op tijd te bereiken. De medische term voor deze vorm van incontinentie is urge-incontinentie. De vorm komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Wat is de oorzaak van aandrangincontinentie?

Urineverlies bij aandrang ontstaat door een overgevoelige en prikkelbare blaas. Er is dan sprake van een ‘overactieve’ blaas. De directe oorzaak hiervan is vaak moeilijk vast te stellen. Wel weten we dat de kans op urineverlies bij aandrang toeneemt wanneer je:

  • Ouder wordt.
  • Veel koffie, cola, thee of andere drankjes met cafeïne drinkt.
  • Blaas geïrriteerd is door bijvoorbeeld blaasontsteking of bestraling.
  • Te vaak naar de wc gaat waardoor je blaas onvoldoende getraind is.
  • Angst hebt voor urineverlies.
  • Fors overgewicht hebt.
  • Bepaalde geneesmiddelen gebruikt, zoals plaspillen of antidepressiva.

Behandeling van aandrangincontinentie

Gelukkig zijn er verschillende manieren om van alle ongemakken rondom aandrangincontinentie af te komen. Ga voor jezelf na of jouw blaasproblemen iets te maken kunnen hebben met je medicijngebruik of het overmatig drinken van producten met cafeïne. Ligt de oorzaak ergens anders? Ga dan aan de slag met blaasoefeningen en versterk je blaasspieren! Mochten je na drie maanden nog geen verschil merken, dan kun je, in overleg met je huisarts, kiezen voor medicijnen die je blaaswand helpen te ontspannen. Helaas kunnen deze medicijnen vervelende bijwerkingen geven, zoals hoofdpijn of obstipatie. Ga dus altijd eerst aan de slag met blaastraining!

Train je blaas

Incontinentie dagboekDagelijkse oefeningen kunnen ervoor zorgen dat je klachten na één tot twee maanden sterk verminderen of zelfs verdwijnen. Als je het prettig vindt kun je de blaastraining ook doen onder begeleiding van een (bekken)fysiotherapeut. Hieronder vind je het stappenplan:

  • Pak een notitieboek of je telefoon en schrijf voor jezelf op hoe laat je plast.
  • Ga na hoeveel tijd er tussen jouw plasmomenten zit.
  • Nu is het tijd om een rooster te maken! Noteer een aantal momenten voor jezelf waarop je naar de wc mag gaan.
  • Wees een beetje streng voor jezelf en probeer je aan deze plasmomenten te houden. Heb je tussendoor het gevoel dat je je plas niet meer op kunt houden? Zoek dan afleiding en ontspan jezelf. Adem rustig in door je neus en uit door je mond. Ook helpt het om je bekkenbodemspieren licht aan te spannen en weer ontspannen.
  • Gaat dit goed? Verleng dan de tijd tussen je plasmomenten iedere week met vijftien tot dertig minuten. Doe dit net zo lang totdat er drie tot vier uur tussen je toiletbezoeken zit. Zo ben je binnen de kortste keren van je incontinentieprobleem af. Oefening baart kunst!

Houd een plasdagboek bij

Het klinkt misschien een beetje gek: een plasdagboek bijhouden. Toch is het ontzettend nuttig om op te schrijven op welk moment je bijvoorbeeld een sterke drang voelt om te plassen, per ongeluk urine verliest en daadwerkelijk hebt geplast. Houd zo’n drie tot vier dagen van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat een plasdagboek bij. Zo krijg je meer inzicht in je plasgedrag en kun je kijken of je blaastraining al resultaat oplevert.

Bekijk ons assortiment aan incontinentiemateriaal >

Tips bij aandrangincontinentie

Wanneer je je urineverlies onder controle wilt krijgen is het ontzettend belangrijk om een gezond drink- en plaspatroon aan te houden. Drink 1,5 liter water per dag en vermijd cafeïne-houdende drankjes zoveel mogelijk. Neem de tijd om naar de wc te gaan, ga niet persen en probeer in één keer uit te plassen.

Wanneer moet je naar de huisarts?

Je kunt altijd bij je huisarts terecht wanneer je last denkt te hebben van aandrangincontinentie. Daar is je huisarts voor! Zeker als je pijn hebt bij het plassen, je extreem vaak of veel moet plassen of wanneer er bloed in je urine zit is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Wil je meer weten over incontinentie? Lees dan alles over zwangerschapsincontinentie, overloopincontinentie en stressincontinentie.

Incontinentie materiaal

Kom de dag en nacht droog door met de juiste inleggers of broekjes.

Extra,
€ 2,29
€ 7,39
Mini Plus,
€ 3,89
Ultra Mini,
€ 3,89
Mini,
€ 2,01
Mini Plus,
€ 1,89
Extra,
€ 3,89
Mini Magic,
€ 3,89
€ 4,99
Maxi Night,
€ 3,99
Normaal,
€ 3,89
Extra,
€ 7,39
Extra Plus,
€ 3,99
Level 1,
€ 4,19
€ 4,99
Maxi,
€ 4,19
Ultra Mini,
€ 2,19
€ 4,99
Large,
€ 10,15
Medium,
€ 6,25
Large,
€ 6,25
Normal,
€ 3,99
Small Plus,
€ 4,39
Normal,
€ 2,29
Mini,
€ 3,89
Extra Plus,
€ 1,89
Ultra Mini Plus,
€ 3,89