lepel lijnzaad en kom lijnzaadolie

Lijnzaadolie

Tegenwoordig zijn er allerlei soorten superfood. Heb je wel eens lijnzaadolie geprobeerd? Deze olie zit boordevol voedingsstoffen en kun je gemakkelijk in je voedingspatroon verwerken. Wil je weten wat de voordelen zijn van lijnzaadolie? Lees dan verder!

Wat is lijnzaadolie?

Lijnzaadolie wordt gemaakt van lijnzaad, het zaad van vlas. Dit zijn kleine, bruine, ovaalvormige zaadjes die bekend staan als superfood. Lijnzaad bevat namelijk omega 3-vetzuren, vezels, vitamine B1 en B2, magnesium, kalium, zink en calcium. Die kleine zaadjes zitten dus volgepropt met voedingsstoffen! Hieronder vertellen wij je welke positieve gezondheidseffecten lijnzaad en lijnzaadolie kunnen hebben.

De voordelen van omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren worden gelinkt aan gezonde hersenen, een gezond hart, een beter humeur, minder ontstekingen, een stralende huid en een volle bos haar. Lijnzaadolie bevat vijftig tot zestig procent omega 3-vetzuren in de vorm van alfa-linoleenzuur (ALA). Hoewel in visolie ook veel omega 3-vetzuren zitten, kiezen veel mensen voor lijnzaadolie in plaats van visolie. Het is een ideale keuze als je liever geen vlees of vis eet. 

Voordeel 1: lijnzaadolie stimuleert gewichtsverlies

Ben jij bezig met afvallen? Dan kan lijnzaadolie een goede aanvulling zijn op je gezonde eetpatroon. Lijnzaadolie ‘smeert’ als het ware de dikke darm, waardoor het je stoelgang en spijsvertering gezond en in beweging houdt. En dat is precies wat je nodig hebt wanneer je afvalt. Op deze manier kan je lichaam voedsel snel verwerken en afvalstoffen afvoeren.

Voordeel 2: lijnzaadolie verlicht verstopping en diarree

Over stoelgang gesproken: lijnzaadolie doet ook zijn werk als het aankomt op stoelgangproblemen, zoals obstipatie (verstopping). Zoals gezegd ‘smeert’ lijnzaadolie de dikke darm en het zorgt voor zachte ontlasting. Maar wat nu als je last hebt van het tegenovergestelde van obstipatie, namelijk diarree? Ook dan kan lijnzaadolie uitkomst bieden. Het mooie van lijnzaadolie is dat het­­­ beide kanten op werkt. Het verlicht verstopping, maar remt ook diarree. Zo helpt lijnzaadolie het spijsverteringssysteem op diverse manieren. 

Voordeel 3: lijnzaadolie stimuleert de gezondheid van het hart

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het consumeren van voedingsmiddelen met een hoog gehalte alfa-linoleenzuur, zoals lijnzaadolie, helpt bij het voorkomen en behandelen van hartziekten.

Zo gebruik je lijnzaadolie

Lijnzaadolie kun je op verschillende manieren toevoegen aan je eetpatroon. Let op: het is niet geschikt om mee te bakken. Als je het verhit, gaan de gezonde stofjes namelijk verloren en komen er ongezonde stoffen vrij. Je kunt de olie wel gebruiken als dressing over een salade. Of doe eens een scheutje door de yoghurt of smoothie.

Kies het liefst voor een eerste koude persing: deze vorm behoudt de meeste smaak. Bewaar de olie donker en koel. Omdat lijnzaadolie snel oxideert, is het verstandig om een klein flesje te kopen en het na openen binnen een paar weken op te maken.

Hoeveel lijnzaadolie mag je per dag?

Het is verstandig om niet meer dan 1 à 2 eetlepels lijnzaadolie per dag te verwerken in je eten. Als je meer dan 45 gram lijnzaad per dag binnenkrijgt, kan dat schadelijk zijn voor je gezondheid.

Lijnzaadolie en medicijnen

Lijnzaadolie heeft invloed op de werking van de volgende medicatie:

  • Bloeddrukverlagende medicijnen (bètablokkers)
  • Medicijnen die de bloedglucose reguleren (zoals insuline)
  • Bloedverdunners

Wil je lijnzaadolie aan je voedingspatroon toevoegen terwijl je medicijnen gebruikt? Overleg dan altijd eerst met je arts.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.