Test je weerstand

in 60 seconden

Wat zijn de 5 geheimen voor een goede weerstand? Onderzoek en ontdek de link tussen je leefstijl, je lijf en je afweersysteem. En vergelijk je score met de rest van Nederland.

Start de test

Hoe goed slaap je?

Geef je slaap een rapportcijfer van 1 tot 10. Lees meer

  • Ik slaap elke nacht genoeg
  • Ik slaap lekker diep
  • Ik val snel in slaap
  • Ik slaap lekker door

Verder Terug

Hoe gezond eet je?

Geef je eetpatroon een cijfer van 1 tot 10. Lees meer

  • Ik eet elke dag groente en fruit
  • Ik varieer met mijn eten
  • Ik kook elke dag een maaltijd met verse ingrediënten

Verder Terug

Ontspan je genoeg?

Heb je te maken met spanning of stress-situaties? Geef je spanningslevel een rapportcijfer van 1 tot 10. Lees meer

  • Ik ervaar soms spanning
  • Ik ervaar die situaties als intens
  • De momenten kunnen soms lang duren

Verder Terug

Beweeg je genoeg?

Geef je sport- en beweegritme een cijfer van 1 tot 10. Lees meer

  • Ik sport twee keer per week een uur
  • Ik beweeg elke dag minstens een halfuur

Verder Terug

Heb je genoeg plezier?

Vind je de dingen die je doet leuk? Heb je lol en voel je je ontspannen? Geef je leven een rapportcijfer van 1 tot 10.

  • Ik heb plezier in de dingen die ik doe
  • Ik heb ’s ochtends zin in de dag
  • Ik kan makkelijk ontspannen
  • Ik voel me nuttig

Naar de uitslag Terug

Hoe scoor jij?

Slaap jij meer dan de gemiddelde Nederlander? Eet je meer groente en fruit? Of juist minder? Vergelijk jouw scores op slaap, voeding en ontspanning met de rest van Nederland. Lees meer

Slaap

Eetpatroon

Ontspanning

Beweging

Plezier

Bekijk scores per thema Nieuwe test starten

Vorig thema Volgend thema

Slaap

Slapen … wie is er niet dol op? Na een goede nachtrust voel je je fit, heb je energie en kan je er tegenaan. Juist daarom is slaap zo’n belangrijk onderdeel van je weerstand.

Tips

Slaap heeft invloed op het immuunsysteem. Dit is de reden dat nachtrust zo belangrijk is voor je weerstand.

  • Ontspan ook op drukke dagen genoeg en sla je pauzes niet over.
  • Dim op tijd het licht, neem donkere gordijnen en zet de tv en telefoon uit.
  • Ga niet met ruzie of stress naar bed, want dat heeft effect op je nachtrust.
  • De kwaliteit van je slaap kan veranderen door het geluid van binnenkomende meldingen van je telefoon of tablet op je nachtkastje.
Sluit tips
Extra steun

Kan je lichaam extra steun gebruiken?

  • A.Vogel Dormeasan Extra Sterk
    Bevat passiebloem, citroenmelisse en valeriaan. Deze planten zijn rustgevend, helpen om lekker te slapen en fris en uitgerust wakker te worden.

  • Valdispert Nacht Extra Sterk
    Bevat passiebloem en valeriaan voor een gezonde nachtrust, o.a. in stress-situaties.

  • Sleepzz Melatonine Forte Smelt
    Helpt om sneller in slaap te vallen. Het gunstig effect wordt verkregen bij inname van 1 mg melatonine vlak voor het slapengaan.

Laat je adviseren in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Zoek mijn winkel

Sluit extra steun

Vorig thema Volgend thema

Terug naar overzicht uitslag

Vorig thema Volgend thema

Eetpatroon

Goed voor je weerstand zorgen, doe je door goed te eten. Opmerkelijk: goed eten voor je weerstand start niet bij je mond, maar bij je… kont! Hoe zit dat?

Tips
  • Vooral eten met voldoende vezels is van belang voor je weerstand. Dat komt omdat vezels belangrijk zijn voor de darmen. De bacteriën in je darmen hebben een rechtstreekse verbinding met het immuunsysteem en maken vitaminen aan. Deze bacteriën floreren als je veel vezels eet via volkorenbrood, muesli, groente en fruit.
  • Zelf koken is meestal gezonder. Geen tijd? Weet dat kant-en-klaar eten bijna altijd eten is met minder voedingsstoffen.
  • Wie weerstand zegt, zegt natuurlijk vitamine C! Eet veel kool, paprika, broccoli, witlof en fruit.
  • Groente, fruit en peulvruchten zitten propvol met vezels, mineralen en vitaminen. Varieer dus als een dolle met al die druiven, slablaadjes, kolen, wortels en bonen die in de winkel liggen.
Sluit tips
Extra steun

Kan je lichaam extra steun gebruiken?

  • Lucovitaal Magnesium
    Magnesiumcitraat is een goed opneembare vorm van magnesium. Magnesium heeft een positieve invloed op de werking van je zenuwstelsel en draagt bij aan je geestelijke veerkracht.

  • Roter Vitamine C 70mg
    Ondersteunt de natuurlijke weerstand.

  • Davitamon Elke Dag
    Complete multivitamine met 22 essentiële vitamines en mineralen tot 100% van de referentie inname.

Laat je adviseren in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Zoek mijn winkel

Sluit extra steun

Vorig thema Volgend thema

Terug naar overzicht uitslag

Vorig thema Volgend thema

Ontspanning

Spanning en ontspanning hebben een direct effect op je weerstand. In stress-situaties is je lichaam extra alert en scherp, dat is een perfect mechanisme. Maar als dat moment voorbij is, is het belangrijk dat je weer kunt ontspannen. Al was het maar omdat het zo belangrijk is om lekker te slapen.

Tips
  • Probeer een ding tegelijk te doen, dat is goed voor je concentratie en ook je taken rond je beter af.
  • We functioneren het best als we kunnen werken met weinig stoorzenders.
  • Probeer lekker te slapen. Want een goede nachtrust zorgt dat je kunt opladen voor de nieuwe dag, geeft herstel en ontspanning.
  • Doe vaak dingen die je per direct plezier en ontspanning geven. Trek je niets aan van de mening van anderen: als jij er blij van wordt is het goed.
  • Heb je een drukke werkdag gehad, zorg dan ’s avonds bewust voor ontspanning. Ga lekker sporten of spreek met vrienden af. Dat herstelt de balans weer.
Sluit tips
Extra steun

Kan je lichaam extra steun gebruiken?

  • A.Vogel Avena Sativa Complex
    Bij innerlijke onrust, prikkelbare gevoelens of een zenuwachtig gevoel helpt avena sativa om lichaam en geest te ontspannen en bij innerlijke onrust. Het bevordert een goede nachtrust.

  • Valdispert Nacht
    Natuurlijk en plantaardig middel op basis van valeriaan en hop. Het valeriaanextract heeft een ontspannende, rustgevende en slaapopwekkende invloed. Hop bevordert de natuurlijke nachtrust.

  • Metarelax
    Magnesiumsupplement helpt bij stress-situaties (folaat) en vermoeidheid (folaat, magnesium, vitamine B6, vitamine B12).

Laat je adviseren in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Zoek mijn winkel

Sluit extra steun

Vorig thema Volgend thema

Terug naar overzicht uitslag

Vorig thema Volgend thema

Beweging

Sporten en bewegen is goed voor spieren, maar ook voor je weerstand. Als je even flink zweet, raakt je lichaam doorbloed, worden voedingsstoffen aangevoerd en afvalstoffen afgevoerd. Het zet je immuunsysteem aan het werk.

Tips
  • Ga af en toe staand bellen, werken en vergaderen.
  • Korte afstanden afleggen naar de winkel of in de buurt? Probeer altijd te lopen of te fietsen.
  • Bewegen en sporten wordt gemakkelijker als je een ritueel ontwikkelt. Zorg dat je over bewegen niet meer nadenkt.
  • Sporten doe je voor jezelf; maak je dus niet druk om de prestaties van een ander.
  • De pauzes in tv-programma’s en series zijn een prima moment om even een rondje te lopen, iets in het huishouden te doen of even wat op te ruimen. Kleine, alledaagse bewegingen zijn net zo belangrijk als echt sporten.
Sluit tips
Extra steun

Kan je lichaam extra steun gebruiken?

  • Better You Magnesium oil original spray
    Ondersteunt spierherstel en helpt ontspannen.

  • Hansaplast Kinesio Tape Blue
    Deze elastische sporttape ondersteunt de bloedcirculatie en biedt elk gewricht of spier comfort en stabiliteit.

  • Epitact Knobbel Corrigerend
    De epitact corrigerende Orthese is speciaal gemaakt om een scheef groeiende teen (hallux valgus, knobbel) tegen te gaan en te corrigeren.

Laat je adviseren in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Zoek mijn winkel

Sluit extra steun

Vorig thema Volgend thema

Terug naar overzicht uitslag

Vorig thema Volgend thema

Plezier

Als je elke dag plezier ervaart in de dingen die je doet, voel je je meer weerbaar en sterker. Je kunt letterlijk tegen een stootje.

Tips
  • Lol en plezier zorgen voor ontspanning. Ineens kun je relativeren of oplossingen vinden. Probeer iets te doen waar je blij van wordt. Op korte termijn (bak een taart!) of start met die cursus die je al lang wilde doen.
  • Knuffel en kus je kinderen, je partner en desnoods je vrienden en familie zoveel mogelijk. Liefdevolle aanrakingen zijn bewezen goed voor je weerstand. Het zorgt voor de productie van oxytocine; een hormoon dat ontspant, de bloeddruk verlaagt en je vrolijker en vriendelijker maakt.
  • Mensen houden van … mensen; maak zoveel mogelijk contact met anderen door offline af te spreken.
  • Onderzoek negatieve gedachten. Zijn ze reëel? Zo ja, kijk of je ze kunt veranderen. Vraag desnoods hulp van een professional.
Sluit tips
Extra steun

Kan je lichaam extra steun gebruiken?

  • Etos Bath Oil Lavender
    Verwen jezelf en geniet intens van een rustgevend bad met de geur van lavendel voor een heerlijk ontspannen gevoel.

  • Etos Massage Olie
    Voor ontspannende en sensuele massages. Is zacht voor de huid en maakt de huid soepel. Prikkelt de zintuigen, zacht voor de huid.

  • Durex Orgasm'Intense Gel
    Een baanbrekende clitorisstimulerende gel voor intensere orgasmen.

Laat je adviseren in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Zoek mijn winkel

Sluit extra steun

Vorig thema Volgend thema

Terug naar overzicht uitslag