Image alt text

Zwangerschapscontinentie: urineverlies tijdens of na je zwangerschap

Je lichaam heeft het niet makkelijk tijdens en na een zwangerschap. Ook je blaas staat letterlijk zwaar onder druk van je groeiende baby. Om deze reden hebben veel zwangere vrouwen en jonge moeders last van ongewenst urineverlies of zwangerschapsincontinentie.

Veel vrouwen die zwanger zijn of al een kind hebben zullen het probleem herkennen van regelmatig druppeltjes (of meer) urine verliezen. Zo’n 50 tot 70% van de zwangeren heeft last van ongewild urineverlies. Ook vrouwen die net bevallen zijn hebben hier vaak last van. Vaak gebeurt dit tijdens het niezen, lachen, springen of bukken. Deze vorm van incontinentie heet dan ook eigenlijk stressincontinentie.

Hoe komt het dat je tijdens je zwangerschap vaak urine verliest?

De sluitspier verslapt door het zwangerschapshormoon dat je aanmaakt. En als je baarmoeder groter wordt, kan deze makkelijk de blaas van verdringen. Incontinentie tijdens de zwangerschap heeft ook meestal te maken met verzwakte bekkenbodemspieren. Aan de onderkant van het bekken vormt deze bekkenbodem een nauw samenwerkend geheel van zenuwen, banden en spieren. Die regelen dat je de blaas, darm en de schede kunt afsluiten wanneer je dat wilt. De bevalling kan er nog een schepje bovenop doen en de spieren flink oprekken. Daarom hebben ook veel jonge moeders mindere controle over hun blaas. Na de geboorte hebben de bekkenbodemspieren wel even de tijd nodig om de oude te worden.

Je blaas de baas

Fact

Veel vrouwen hebben al op jonge leeftijd last van urineverlies. Vooral na een bevalling.

Wat kun je doen tegen zwangerschapsincontinentie?

Ten eerste opletten of je op de juiste manier plast. Wanneer je naar het toilet gaat, zorg dat je goed ‘uitplast’ . Dat wil zeggen: dat je heel je blaas leegt. Je houding is daarbij ook belangrijk: rechtop en je bekken een klein beetje naar voren gekanteld. Let op dat je niet onderuitgezakt op de wc hangt en voorkom persen.

Train je bekkenbodemspieren

Heel goed om ongewenst urineverlies tijdens en na de zwangerschap te verminderen is het trainen van je bekkenbodem. Je kunt oefeningen voor je bekkenbodemspieren vragen aan je verloskundige of zelf opzoeken op internet. Veel websites van ziekenhuizen vermelden goeie oefeningen voor je bekkenbodem. Mocht je hulp willen dan is het verstandig om een bekkentherapeut in de arm te nemen voor extra begeleiding.

Wat is er voor incontinentiemateriaal voor zwangerschapsincontinentie?

Tena Lady pants plus large

Tena Lady Pants Plus Large biedt drievoudige bescherming tegen doorlekken een vochtig gevoel en geurtjes. Het broekje draagt als ondergoed en is geschikt voor matig tot zwaar urineverlies.  

Tena Lady Discreet normal

Tena Lady Discreet Normal heeft het formaat van een maandverband, maar is speciaal ontworpen voor het verlies van druppels urine.

Tena Lady Discreet inlegkruisjes

Tena Lady Discreet Inlegkruisjes Ultra Mini Plus zijn speciaal ontworpen voor het onverwacht verlies van enkele druppeltjes urine, zodat je vol vertrouwen kan genieten van je dag. Absorbeert licht urineverlies sneller dan gewone inlegkruisjes, voor een fris en droog gevoel. 

Yoni inlegkruisjes

Yoni inlegkruisjes zijn speciaal ontworpen voor regelmatig (licht tot matig) urineverlies.

Sanature incontinentieverband mini plus

Sanature incontinentieverband is gemaakt van 100% katoen. Helpt irritaties aan de huid voorkomen, is hypoallergeen, ademt beter en is minder broeierig dan synthetisch incontinentiemateriaal.

 

  • 500+ winkels, altijd in de buurt
  • Al 7X de beste drogist van Nederland
  • Gratis bezorging vanaf €30,-
  • Gratis retourneren
  • Spaar voor gratis producten