Alles voor jou bij

Je Body Mass Index (BMI) berekenen

Wat is BMI precies? BMI staat voor Body Mass Index. Dit is een methode om je gewicht in relatie tot je lengte te beoordelen. Zo zie je in één oogopslag of je een gezond gewicht of onder- of overgewicht hebt. Benieuwd naar jouw BMI? In de BMI calculator hieronder vul je je lengte en gewicht in. De BMI calculator rekent je BMI voor je uit.

Hoe bereken je je BMI?

Onze handige BMI calculator berekent jouw BMI in enkele seconden. Je hoeft zelf niet uit te rekenen! Wil je toch zelf aan de slag? Voor de berekening houd je de volgende formule aan: je gewicht in kilogram gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat. Weeg je 65 kg en ben je 1.70 meter lang? Dan heb je een BMI van 65 / (1.70*1.70) = 22,5.

Direct fitter worden? Ga naar Mijn Etos en download de app

BMI calculator

Wil je weten wat jouw ideale gewicht is?

Verplaats dan de schuif van je gewicht naar links of rechts totdat de indicator rechts in het juiste kleurvlak terechtkomt.

<18
ondergewicht Eet regelmatig en sla geen maaltijd over. Eet of drink vier keer per dag een tussendoortje.
18-25
gezond gewicht Houd je gewicht op peil. Check minstens 1x per jaar hoe je ervoor staat.
25-30
iets te zwaar Probeer je eetpatroon te verbeteren en meer te bewegen.
>30
veel te zwaar Dit levert een risico op voor je gezondheid. Probeer af te vallen.

BMI berekenen man en vrouw

De berekening voor BMI is hetzelfde voor zowel mannen als vrouwen. Toch kan over het algemeen worden gesteld dat vrouwen een hoger vetpercentage hebben dan mannen. Mannen hebben daarentegen vaak meer spiermassa dan vrouwen. Hierdoor kan een BMI waarde soms een vertekend beeld geven. Wanneer je veel aan krachttraining doet en veel spiermassa hebt, kan je gewicht automatisch ook toenemen. Je zult dan op een hogere BMI uitkomen, terwijl je wel op een gezond gewicht zit. Een vetpercentage meting geeft in zo’n geval een beter beeld.
 

BMI berekenen kind

De uitkomst van de BMI calculator kan bij kinderen soms misleidend zijn. In de groeifases die kinderen doormaken, kan de hoeveelheid vetweefsel namelijk snel veranderen. Maak je je zorgen over het gewicht van je kind? Neem dan contact op met je huisarts of een kinderdiëtist.
 

Wat is een gezonde BMI?

Een gezonde BMI betekent een goede verhouding tussen je lichaamsgewicht en lengte. Je kunt de volgende richtlijnen aanhouden:
 

BMI man & vrouw Gewicht
<18 Ondergewicht
18-25 Gezond gewicht
25-30 Iets te zwaar
>30 Veel te zwaar


Wel is het belangrijk om te weten dat BMI niet altijd even betrouwbaar is. Staar je dus niet blind op een getalletje als je volgens de berekening net een tikkeltje te zwaar bent. Naast je lengte spelen namelijk ook je lichaamsbouw, spier- en vetmassa, afkomst (BMI gemiddelden kunnen wisselen per bevolkingsgroep), leeftijd en geslacht een belangrijke rol.

Om een nauwkeuriger beeld te krijgen is het aan te raden om ook de buikomtrek te meten en een vetpercentage meting af te nemen. Zo krijg je een beter beeld van de vetverdeling over het lichaam.

Om je BMI gezond te houden is het belangrijk om lekker te blijven bewegen. Wist je dat sporten ook je immuunsysteem versterkt?

Ontdek welke workout bij jou past

Ondergewicht

Zowel onder- als overgewicht brengt risico's met zich mee voor de gezondheid. De gevaren van ondergewicht zijn alleen minder bekend. Heb je een te laag gewicht? Dan voel je je waarschijnlijk regelmatig moe en lusteloos. Ook neemt bij ondergewicht de kans op botbreuken en osteoporose toe.

Voorkom ondergewicht door regelmatig te eten en te drinken. Sla geen maaltijden over en eet of drink vier keer per dag een tussendoortje. Lukt het je niet om aan te komen? Neem dan contact op met je huisarts of diëtiste.

Bekijk gezonde tussendoortjes

Gezond gewicht

Een gezond gewicht houd je graag gezond. Houd je gewicht dus goed op peil. Check minstens één keer per jaar opnieuw hoe je ervoor staat.

Overgewicht

Twee op de vijf Nederlanders heeft last van overgewicht. De gevaren voor overgewicht zijn algemeen bekend:

  • Last van je gewrichten
  • Grotere kans op ziektes
  • Te hoge cholesterol
  • Te hoge bloeddruk

Ook neemt bij overgewicht de kans op suikerziekte type II sterk toe. Heb je overgewicht? Probeer je eetpatroon te verbeteren en af te vallen. Lukt dit niet zelf? Neem dan contact op met je huisarts of diëtiste of ga naar een Etos winkel bij jou in de buurt en vraag naar de mogelijkheden.

Naar de winkelvinder

Etos stappenteller

Naast het aanpassen van je eetpatroon is beweging ook belangrijk bij het verhelpen van overgewicht. Bewegen is goed voor je en wordt nu extra beloond. Heb je de Etos app, dan helpt Etos je fit te blijven. In de app zit een stappenteller, bij elke mijlpaal die je bereikt, ontvang je van ons een kado of korting op producten. Leuke motivatie om er een stapje bovenop te doen!

Naar Mijn Etos

Stop met voornemen, start met doen

Van uitstel komt afstel, de uitspraak is bijna cliche te noemen. Maar daarom niet minder waar. Wil je graag iets veranderen in je levenspatroon? Etos helpt je graag je goede voornemen te realiseren én vol te houden.

Lees meer

Afslankproducten van Etos

Bij Etos vind je vele producten die je kunnen helpen bij het afvallen. Denk bijvoorbeeld aan een maaltijdvervanger, een driedaagse afslankkuur of voedingssupplementen die vetverbranders, cla of chroom bevatten. 

Etos afslankproducten