Alles voor jou bij

Overgang

Neemt je menstruatie regelmatig een lange vakantie om je dan na maanden ineens weer te verwelkomen met een ‘Honey I’m home!’? Waan je jezelf soms bij kamertemperatuur in een sauna? Het kan dat de overgang bij je aanklopt. En nee, je zit vast niet te wachten op rare overgangsklachten. Daarom onze beste tips om met zo min mogelijk gekkigheid de overgang door te komen. 

De overgang, wat is dat nou precies?

Tijdens de overgang neemt je lichaam afscheid van haar vruchtbare periode. De productie van hormonen verandert en je lichaam gaat op zoek naar een nieuwe balans. Werd je in de puberteit lekker tegendraads van de hormonen die je vruchtbare jaren inluidden, nu kun je door de hormoonschommelingen soms behoorlijk irritante lichamelijke fysieke en mentale klachten ervaren. Grom, grom…

Fases van de overgang

Welke fases heeft de overgang?

De overgang kent drie fases:

  • Premenopauze: de periode vóór je laatste menstruatie. De hoeveelheid oestrogeen in het lichaam wisselt dan.
  • Menopauze: de laatste periode van de laatste menstruatie. Die kun je past vaststellen nadat je minimaal 12 maanden niet meer hebt gemenstrueerd. Beetje verwarrend maar deze term wordt ook vaak voor alle fases samen gebruikt.
  • Postmenopauze: de periode direct na de menopauze, waarin je lichaam op zoek gaat naar een nieuwe balans.

Enne: op welke leeftijd begint de overgang?

De overgang begint voor iedere vrouw op een andere leeftijd. Meestal vindt het proces plaats tussen de 45 en 55 jaar. Een gevalletje van wishful thinking: de gemiddelde vrouw verwacht dat zij op haar vijftigste in de overgang zal komen. Maar we kunnen het niet mooier maken voor je dan het is: helaas blijkt uit onderzoek dat het ‘gedonder’ al eerder begint. Bij de meeste vrouwen start de overgang rond hun zevenenveertigste.

Hoe lang duurt die overgang dan?

Je snapt het: ook hier geldt dat dit is voor elke vrouw anders is. Houd er wel rekening mee dat de overgang een proces van meerdere jaren is. Sommige vrouwen worden tien jaar lang gepest door overgangsverschijnselen, terwijl anderen er maar een paar jaar iets van merken. Gemiddeld duurt de overgang vijf jaar.

Beruchte overgangssymptomen

Beruchte overgangssymptomen

• opvliegers
• gewichtstoename
• nachtzweten
• vermoeidheid
• onregelmatige menstruatie
• vermoeide spieren
• vaginale droogheid
• neerslachtige gevoelens

Fact

Bijna alle vrouwen in de overgang - 99% - hebben last van overgangsverschijnselen. De een in een wat heftigere mate dan de ander. Geen reden om je te schamen voor vergeetachtigheid, opvliegers of boze buien dus! Jammer genoeg durven te weinig vrouwen erover te praten.

Etos logo

Voor deskundig advies op maat kun je ook altijd terecht bij één van de 1200 gediplomeerde drogisten in onze winkels.

Overgang survival guide

Overgang survival guideZeg je overgang, dan zeg je opvliegers. Bij maar liefst vier op de vijf vrouwen in de overgang breekt regelmatig het zweet uit. Bij een opvlieger, spannender verwoord als een hot flash of vapeur, trekt een plotselinge golf van warmte door je bovenlichaam. Dit kan een paar minuten aanhouden. Hoe overleef je jouw overgangsverschijnselen?

Tips om de bekendste overgangsklachten een stukkie te verzachten.

  • Draag luchtige kleding van natuurlijke stoffen.
  • Leg bij een opvlieger een natte, koude doek of een glas ijskoud water tegen de binnenkant van je polsen, de ellebogen of de achterkant van je nek.
  • Vermijd hete douches of baden om een opvlieger niet uit zijn tent te lokken.
  • Probeer zo weinig mogelijk, en het liefst niet te roken.

Blijf bewegen

  • Aktie in de tent! Vrouwen die regelmatig bewegen krijgen minder snel opvliegers en hot flushes duren korter. Ga wandelen, fietsen of doe yoga-oefeningen. Een half uur per dag zou heel mooi zijn.

Let op je voeding

  • Let op je voeding. Vermijd voedingsmiddelen en drankjes die bij jou opvliegers uitlokken. Dat kan heet of sterk gekruid voedsel, cafeïne of alcohol zijn. Yep, misschien saai, maar altijd het beste: veel groente en fruit, gezonde vetten, weinig rood vlees en weinig suikers.

nachtelijk transpireren
Overdag geen vuiltje aan de lucht maar drijf je ’s nachts tussen je lakens vandaan?

Tips tegen nachtelijk transpireren:

  • Kies beddengoed en nachtkleding van natuurlijke en ademende materialen, zoals katoen. Deze stoffen drogen snel en voeren je lichaamswarmte makkelijk af.
  • Raampje open, keep it cool!
  • Slaap op een goed ventilerend matras.
  • Douche niet loeiheet voor je gaat slapen.
  • Geen wijntje meer voor het slapen gaan.

Eerste hulp bij gewichtstoename

gewichtstoenameVraag je jezelf wanhopig af hoe het komt dat je chocolaatjes en koekjes braaf wegwuift maar de omvang van je buik toch eigenwijs richting ‘standje gezellig’ gaat? Grote kans dat het je tijdens de overgang meer moeite kost om niet aan te komen door al die hormonale veranderingen.
Enige troost: je bent niet de enige met deze frustratie. Maar liefst 45% van de vrouwen in de overgang komt aan. De veranderingen in je hormoonbalans zijn de party poopers.  Door dit proces kan je stofwisseling vertragen en je lichaam meer vet gaan vasthouden. Vaak neemt ook je spierkracht en spiermassa af, waardoor je minder energie verbruikt. Omdat je lichaam tijdens de overgang minder oestrogeen aanmaakt, kan je silhouet veranderen. Ja, wéér die hormonen... Je billen en dijen worden slanker en je buik, taille en borsten voller. Hmm, dat laatste hoeft niet eens zo erg te zijn, toch?

Weg taille

Om je tijdens de overgang te helpen bij het behoud van je vertrouwde figuur kun je Ymea Silhouet gebruiken. Ymea Silhouet helpt je afvallen door je metabolisme en vochtevenwicht te ondersteunen. Bonus: net als de andere Ymea producten voor de overgang helpt het ook bij opvliegers, nachtelijk transpireren en stemmingswisselingen die je vaak ervaart wanneer je in de overgang bent.

64 capsules

Ymea Silhouet

Tips
tegen extra kilo’s als overgangsverschijnsel:

  • Zorg ervoor dat je een stabiele suikerspiegel krijgt. Zeg dag tegen geraffineerde suikers, wit meel, alcohol, te veel koffie. 
  • Doe zuinigjes met koolhydraten zoals brood, aardappelen en pasta. Vervang deze door vezelrijke peulvruchten, quinoa, pompoen en bonen.
  • Zorg dat je dagelijks wel aan een gezond aantal calorieën kom. Als je minder dan 1500 calorieën binnenkrijgt neemt het hormoon dat de vetstofwisseling regelt (leptine) af en krijg je wellicht het omgekeerde effect.
  • Komen we weer: voldoende beweging! Probeer elke dag minstens een half uur lekker actief te doen.
  • Drink voldoende water.
  • Wijs stress de deur! Lekker ontspannen wanneer het maar kan zodat de werking van je schildklier niet vertraagt en je lichaam niet onnodig verzuurt.

Oplossingen

Etos overgang en A. Vogel Famosan en Salvia supplementen

Etos overgang

Salie helpt bij opvliegers. Vandaar dat wij salie-extract hebben toegevoegd aan Etos Overgang.

A. Vogel Famosan en Salvia supplementen*

De duindoorn in dit plantenextract ondersteunt je bij overgangsverschijnselen.

Supradyn Femina* comfort 45+

Supradyn Femina* comfort 45+

Bevat magnesium dat bijdraagt aan extra energie bij vermoeidheid.

Etos Vitamine D

Etos Vitamine D*

Vitamine D helpt de normale spierwerking te behouden.

Aleve Feminax

Aleve Feminax***

Libresse en Lights by Tena enkelpakken

Libresse en Lights by Tena enkelpakken

Always enkelpakken en OB tampons

Always enkelpakken

OB tampons

* gezondheidsproduct; lees voor het kopen de informatie op de verpakking.
*** geneesmiddel; lees voor het kopen de aanwijzingen op de verpakking.

Mijn Etos app