Alles voor jou bij

Behoud je weerstand

Ben jij bestand tegen de gure wind, kou en regen? Of heb je juist snel een griepje te pakken? Je weerstand wordt regelmatig op de proef gesteld. Bij Etos heb je de keuze uit vele voedingssupplementen die je weerstand op peil houden of brengen. Kom langs bij een Etos-winkel bij jou in de buurt, onze medewerkers adviseren je graag.

Fit met vitaminen

Vitaminen kunnen helpen om je weerstand op peil te houden. Zorg dat je gezonde voeding eet om je lijf er optimaal mee te voeden en te beschermen! Soms zijn er echter momenten in je leven dat je te druk of te moe bent om gezond en gevarieerd te eten. Je kunt hierdoor een tekort krijgen aan bepaalde vitaminen en mineralen. Gelukkig zijn er dan voedingssupplementen die je van alle nodige bouwstoffen voorzien.

Dit zijn vijf belangrijke weerstandboosters

Vitamine A

Ondersteunt het immuunsysteem door de cellen in je lichaam te beschermen. De vitamine helpt de huid en het gezichtsvermogen goed te houden.

Vind je in: melk(producten), vlees (vooral lever) en eieren. In Nederland wordt de vitamine toegevoegd aan margarine en halvarine en producten waarmee je kunt bakken en braden.

Vitamine B

Er zijn wel acht soorten vitamine B: vandaar de naam vitamine B-complex. De verschillende vitaminen hebben nummers, zodat je ze eenvoudig kunt onderscheiden. De B-vitaminen versterken het zenuwstelsel, bevorderen de groei van haar, huidcellen en organen en helpen het zuurstoftransport in het bloed.

Vind je in: Bruin brood, graanproducten, aardappelen, groente, vis, vlees en vleeswaren, melk en melkproducten en noten. B12 zit voornamelijk in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. Ben je vegetarisch? Dan moet je opletten dat je hier op een andere manier voldoende van binnenkrijgt.

Vitamine C

Vitamine C draagt bij tot een normale werking van het immuunsysteem. Het zorgt ervoor dat ijzer goed wordt opgenomen in je lichaam. Het ondersteunt het immuunsysteem dat door de vorming van witte bloedcellen wordt gestimuleerd. De vitamine is goed voor wondgenezing en zorgt ervoor dat het lichaam zich beter kan ontspannen. Het innemen ervan kan ervoor zorgen dat je eerder van een verkoudheid af bent.

Vind je in: Aardappels en groente zoals spruitjes, bloemkool en broccoli. En natuurlijk in fruit. Een echte vitaminebom is de kiwi, maar ook citrusvruchten bezitten volop vitamine C.

Vitamine D

Vitamine D is erg belangrijk voor je weerstand, sterke botten een gezond gebit. Daarnaast kan vitamine D een goede bijdrage leveren aan een goed humeur. Deze variant wordt ook wel de zonnevitamine genoemd. Vitamine D is één van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken onder invloed van zonlicht.

Vind je in: boter, magarine, vette vis, alfalfa en paddenstoelen, maar vooral in zonlicht.

Vitamine E

Gaat de strijd aan met vrije radicalen in je lijf door de cellen van je afweersysteem te beschermen tegen beschadiging. Deze antioxidant kan dus helpen om ziektes op afstand te houden. Ook speelt vitamine E een rol in het onder controle houden van de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte.

Vind je in: zonnebloemolie, olijfolie, donkergroene bladgroenten, avocado en asperges.

Vitamines, wat zijn dat eigenlijk?

Het antwoord is heel simpel: het zijn stoffen die belangrijk zijn voor groei, behoud van gezondheid en stofwisseling. Vitamines onderhouden en stimuleren je afweersysteem, helpen je afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen en zijn goed voor het hart. Ze zorgen ervoor dat je goed groeit zolang dat nodig is en ze ondersteunen een goede stofwisseling.

Krijg ik een betere gezondheid door voedingssupplementen?

Alleen extra vitamines innemen is geen garantie voor een goede gezondheid. Door een voedingssupplement te gebruiken, zorg je voor voldoende vitamines en mineralen. En verklein je de kans dat je ziek wordt als gevolg van een tekort.

Multivitamine of enkelvoudig 
vitaminesupplement?

Het komt niet vaak voor dat iemand één vitamine te kort komt. Vaak weet je niet welke vitamines je extra moet nemen. Gebruik daarom voor de zekerheid een multivitamine supplement, zoals de Etos Multi alles in 1.

Ook volop keuze uit homeopathische producten

Etos heeft ook volop keuze uit homeopathische weerstandverhogers. Bijvoorbeeld Vogel Echinaforce tinctuur. Dit middel is beroemd om zijn weerstandsverhogende werking. Bekijk bij een Etos-winkel bij jou in de buurt ons uitgebreide assortiment homeopathische producten.

Op welk tijdstip kan ik een voedingssupplement het beste innemen?

Een voedingssupplement neem je bij voorkeur bij de maaltijd in. De opname van de vitamines is dan beter. Bovendien is de kans zo kleiner dat je het vergeet. Bewaar het supplement in de originele verpakking, droog en niet te warm of te koud. Bij verhitting gaan vitamines verloren.


PRODUCTEN

Voor een goede weerstand

Of je nu zwanger bent of in de overgang, een twintiger of een veertig plusser: vitaminen en mineralen heb je altijd nodig. Je krijgt ze binnen met een gezond en evenwichtig eetpatroon. Als het bijvoorbeeld door stress of tijd tekort niet lukt om genoeg essentiële bouwstoffen tot je te nemen, zijn er supplementen om je gezondheid te ondersteunen en je weerstand op peil te houden.


WEERSTANDTIPS

 

 

  • Wist je dat … De verleiding van comfort food op de loer ligt met het slechtere weer? Doe het niet! Je lichaam heeft juist nu de gezonde voedingsstoffen hard nodig om je gezond en fit te houden.
  • Wist je dat … Sporten niet altijd goed is voor het zichtbare deel van je lichaam? Tijdens het sporten gaat je hart sneller kloppen, waardoor de natuurlijke virus-killers (cellen) in je lichaam toenemen.
  • Wist je dat … Je met een dagelijkse vitaminepil als ondersteuning 100% zeker weet dat je alle vitamientjes die je lichaam nodig heeft binnen krijgt? Let op, deze zijn niet ter vervanging van bijvoorbeeld groetes en fruit.
  • Wist je dat … Je vaak genoeg je handen moet wassen? Het verkoudheidsvirus wordt letterlijk doorgeven. Was daarom vaak je handen en probeer met je handen uit je gezicht te blijven om de kans op besmetting te voorkomen.
  • Wist je dat … Slapen wonderen doet voor je lijf? Terwijl jij rust is je lichaam hard aan het werk. Een Amerikaans onderzoek van Carnegie Mellon University beweert zelfs dat je drie keer meer vatbaar bent om verkouden te worden als je 7 uur (of minder) per nacht slaapt.