Alles voor jou bij

Stop verbranden door de zon, smeer de beste zonnebrand

Wanneer gebruik je zonnebrand, hoe vaak moet je jezelf insmeren om niet te verbranden in de zon en wat is de beste zonnebrandcrème? Vragen, vragen… Etos helpt je als dé zonspecialist moeiteloos uit de (zonne)brand. Zo weet jij straks hoe je onbezorgd van de zon kunt genieten!

Sterke zon of slappe straaltjes?

Hoe groot is vandaag de kans om te verbranden? Check het met de zonkrachtmeter.
 

Smeren, smeren, smeren

Je hebt vast allang door dat het niet slim is om zo je kleren uit de gooien en ouderwets te gaan ‘bakken’ in de zon. En dat is maar goed ook, want het aantal gevallen van huidkanker steeg sinds 2007 met 78%. Maar liefst 1 op 6 Nederlanders krijgt deze meest voorkomende vorm van kanker, aldus de KWF Kankerbestrijding. De belangrijkste oorzaak van huidkanker is vaak en lang in de zon zijn, geeft het fonds duidelijk aan. De huid 'onthoudt' elke keer dat je jouw huid verbrandt en dit vergroot de kans op huidkanker op latere leeftijd. Voor een groot deel kun je huidkanker voorkomen door een goede zonnebrand te smeren. En hoe zit het dan met de aanmaak van vitamine D en zonnebrand? Geen zorgen! Zelf wanneer je ingesmeerd bent, kan je lichaam nog vitamine D aanmaken uit zonlicht.

Zonnebrand als anti-rimpelcrème

Wist je ook dat de zon jou, naast een lekker kleurtje, rimpels, pigmentvlekken en slappe huid bezorgt? Wel 70% van de verschijnselen van huidveroudering komt voor rekening van de zonnestralen. Ons motto is: Spread the cream, beat the sun. Zonnebrand smeren dus om niet te verbranden maar ook omdat het de beste anti-rimpelcrème is.

Wanneer gebruik je zonnebrandcrème?

KWF Kankerbestrijding adviseert: Bescherm je in Nederland bij dagelijkse buitenactiviteiten met factor 15. Dus niet alleen tijdens een dagje aan zee of een vakantie in Spanje. Die schadelijke UV-stralen zijn er het hele jaar en zelfs op bewolkte dagen. Wist je dat een niet al te dik wolkendek al snel 90% van de UV-straling doorlaat? Sneeuw kan wel 80% van de straling weerkaatsen. De UV-straling dringt zelfs een halve meter onder water nog door voor 40%.

Wat is een SPF?

SPF is de afkorting voor Sun Protection Factor. In goed Nederlands een zonbeschermingsfactor. Deze geeft de duur aan dat je beschermd bent tegen UVB-straling. Als de zonnebrandcrème ook tegen UVA beschermt, wordt dit apart op de verpakking aangegeven.


Wat is het verschil tussen UVA- en UVB-stralen?

UVA -stralen zorgen voor huidveroudering. De A staat voor Aging. UVB – stralen zorgen voor zonverbranding, de B staat voor Burning.


Koop liever zonnebrand thuis in Nederland of in ieder geval in Europa. Regels rondom aanwezigheid UV-A filters ontbreken soms in niet-Europese landen.

Welke factor moet ik gebruiken?

Ga je lekker fietsen, een stukje lopen of iets anders doen in de buitenlucht? Smeer je in dan Nederland minstens in met factor 15, zegt het KWF. Schakel over op een hogere factor, bijvoorbeeld 30, als je uitgebreid gaat zonnen of tijdens vakanties in het buitenland. Ook op wintersport natuurlijk. In ieder geval wanneer de zonkracht 3 of hoger is. Hoe sterker de zonkracht is, hoe hoger de factor die je kunt smeren. En als je een licht huidtype hebt, doe je er ook goed aan om een hogere factor te smeren dan iemand met een meer getinte huid. Wat de zonkracht die dag is, kun je zien op de site van het KNMI. Is de zonkracht lager dan 3? Smeer dan toch minstens dagcrème met UV-filter. In de zomer en als de zonkracht 3 of hoger is, kun je een zonnebrand over je dagcrème aanbrengen. Vergeet niet je handen, nek en oren. 

Kinderen mogen sowieso lekker dik ingesmeerd worden met minimaal factor 30, zegt KWF Kankerbestrijding. Voor kindjes jonger dan 1 jaar is de directe zon trouwens een no go. Ook al ben je dik ingesmeerd met een hoge factor, toch kun je natuurlijk niet non stop zonnebaden. Vermijd de zon liever als hij op zijn hoogst staat, tussen 11 en 3 uur.

Hoe vaak moet ik mij insmeren en hoeveel zonnebrand moet ik gebruiken?

Minstens iedere 2 uur, als je niet wil verbranden in de zon. Nog vaker als je veel zweet én na het zwemmen of afdrogen. Enne: niet te zuinigjes hè! Ongeveer een halve theelepel voor je gezicht. Voor je armen en benen heb je zo’n 4 eetlepels nodig, voor je romp (voor en achter) ook nog eens 2 eetlepels. Breng je een te dun laagje aan, dan ben je ook minder beschermd. Smeer je bijvoorbeeld 50% te weinig van SPF 25 dan heb je zomaar ineens de werking van SPF 5. Smeer dus altijd royaal. Het mag best voelen alsof je te veel hebt gebruikt.

Werkt een waterproof zonnebrand nog na het zwemmen?

Een waterproof zonnebrandcrème blijft een stuk beter zitten in het water dan een product dat niet waterbestendig is. Maar waterproof of waterbestendig betekent voornamelijk dat de crème ook in het water beschermt. Het is echt nodig om na het zwemmen toch weer je fles met zonnebrand tevoorschijn te halen.

Hoe lang kun je zonnebrand bewaren?

Zonnebrandcrèmes zijn na opening ongeveer 12 maanden houdbaar. Zodra je de tube opent, komt er lucht, stof of zand in. En dus ook bacteriën. Hoe langer de crème open is, hoe meer de factor afneemt. Ook het liggen in de zon doet je zonnebrand geen goed. Om te voorkomen dat je volgende zomer of op je volgende vakantie verbrandt door een verouderde crème, kun je beter aan het eind van het seizoen je tubes in de prullenbak gooien.

Wat te doen als je verbrand bent door de zon?

Het gebeurt de beste: je was zo lekker buiten aan het sporten of viel in slaap op het strand en nu is je huid zo rood als een kreeft. Tja, kan gebeuren, maar neem het wel serieus. Je risico op een melanoom verdubbelt als je meer dan vijf keer bent verbrand door de zon, aldus KWF Kankerbestrijding. Soms duurt het een paar uur voordat je het aan je huid ziet dat je bent verbrand.

Koel je huid eerst door een snelle duik in de zee of het zwembad, of neem een koude douche. Bedek daarna je huid en zorg dat je uit de zon gaat. Koel de verbrande stukken verder met bijvoorbeeld koude kompressen. Zorg erna dat je de komende dagen huid goed hydrateert met een goede aftersun (nooit een product op oliebasis of met petroleum want zo houd je de warmte vast), het liefst terwijl de huid nog wat vochtig is. Draag ademende, losse kleding en drink veel water.

Heb je pijn? Neem dan een paracetamol in. Als je zo verbrand bent door de zon dat je blaren hebt, kun je beter even naar de huisarts gaan.


Zonfabels

Zonfabels

Mensen met een donkere huidskleur of een gebruinde huid hoeven zich niet in te smeren. Dit klopt echt niet. Mensen met een lichte huid verbranden sneller, maar de zon kan voor ieder huidtype schadelijk kan zijn.

Alleen insmeren met als je gaat zonnen. Ook geen goed advies. Veel mensen gebruiken alleen zonnebrand als ze echt in de zon gaan liggen. Je doet er goed aan je altijd in te smeren als je in aanraking komt met de zon. Want je weet het: in de schaduw en ja, ook onder de parasol kun je verbranden.

Je kunt beter niet smeren met een hoge factor want anders word je niet bruin. Fabeltje! Je wordt wel bruin, maar het gaat geleidelijker.

Voor deskundig advies op maat kun je ook altijd terecht bij één van de 1200 gediplomeerde drogisten in onze winkels.

Welk type zonnebrand heb ik nodig?

Zonnebrandcrèmes zijn er in alle soorten en maten. Wanneer je snel rode bultjes krijgt of snel verbrandt na een zonovergoten dag, vraagt dat om een andere bescherming dan voor iemand die zonder problemen bruin wordt. En de een vindt het heerlijk om naar een tropisch eiland te ruiken, de ander houdt het graag geurneutraal.

Etos verkoopt een exclusief assortiment zonnebrand. Zo vindt je altijd de beste zonbescherming voor jou. Vraag de medewerkers in de Etos-winkels om advies.


Meer onder de zon