Alles voor jou bij

Weet jij welk effect voeding heeft op onze huid?

Vaak frituren of grillen, hoe lekker ook, het lijkt geen goed idee voor je huid. Het doet de hoeveelheid aan glycatie-eindproducten namelijk toenemen.

Dermatoloog dr. Bruno Halioua legt uit: "Het glycatieproces, waarbij suikers reageren met eiwitten, vetten of DNA, wordt mede bepaald door ons dieet. Glycatie zorgt ervoor dat structurele huidbestanddelen zoals collageen en elastine beschadigd raken, wat aanleiding kan geven tot huidveroudering. Glycatie maakt op die manier de huid slap en minder soepel waardoor rimpels kunnen ontstaan. Oxidatieve stress zorgt voor een toename in vrije radicalen die op hun beurt de glycatie versnellen. Een evenwichtig voedingspatroon kan van belang zijn om dit proces te helpen verminderen. Om deze negatieve gevolgen te vermijden, is het aanbevolen om een voedingspatroon te volgen dat rijk is aan antioxidanten en essentiële vetzuren."

Help, dat klinkt moeilijk. Gelukkig heeft Dr. Halioua een paar fijne tips:

Goede voeding, draagt bij aan een betere uitstraling van de huid.

Evenwichtige en gevarieerde voeding met vitaminen en mineralen kan bijdragen een mooiere huid te krijgen, dan een dagelijkse portie frietjes met worst. Conditie en uitstraling van onze huid worden zelfs voor een belangrijk deel bepaald door wat er op ons bord ligt.

We zetten de 4 belangrijkste aandachtspunten voor je op een rijtje.

 

1. Vitamine C, een wondermiddel

Vitamine C heeft echt alles in huis voor je huid. Dankzij de antioxiderende werking speelt vitamine C een rol in de synthese van collageen, vermindert ze overgevoeligheid en uitdroging van de huid en maakt ze donkere kringen minder zichtbaar. Vitamine C vind je vooral in gekleurde en rauwe groenten en fruit: verse zwarte bessen, verse peterselie, rode en groene paprika's, broccoli, rammenas, kiwi's, sinaasappelen, citroenen, bloemkool, mango's, clementines, aalbessen en frambozen.

2. Hydratatie, 2 liter water per dag

Begin de dag met een glas lauwwarm water met een vleugje citroensap. Zo worden afvalstoffen sneller verwijderd en krijg je weer een heldere teint. Door de dag heen drink je twee liter water om de huid te hydrateren en elastisch te houden.

3. De boosdoeners

Als je een fitter lichaam wilt met een stralende huid, houd dan teveel suikers en verzadigde vetten wat op afstand. Voorbeelden van etenswaren met veel verzadigde vetten zijn gefrituurde producten, kaas, melk, roomboter en pizza. Hier kan je beter mee opletten, ze helpen niet om een gezonde en stralende huid te behouden.

4. De aanraders

Fruit, groenten, granen, noten, eieren, vette vis en wit vlees. Eet het allemaal in kleine hoeveelheden voor een evenwichtige en toereikende aanvoer van vitaminen, mineralen en antioxidanten. Het motto is: variatie, variatie, variatie.

Superlekkere smoothie, ook voor je huid
Een groene smoothie voor een stralende huid

- het sap van 1 sinaasappel
- een kiwi in blokjes
- een banaan in blokjes
- een handvol jonge spinazie

Mix alle ingrediënten in de blender en klaar om op te drinken!

Dankzij verzorgingsproducten met antioxidanten zoals vitamine C en E heeft RoC® heel wat raakpunten met een gezonde en evenwichtige voeding!

Bron: RoC