Alles voor jou bij

Zonbescherming bij bewolking: wel of niet nodig?

Na pakweg je 25ste wordt je huid droger. Je huid rimpelt, verliest na verloop van jaren elasticiteit en jawel: er kunnen uiteindelijk bruine vlekken verschijnen. Dit gebeurt bij iedereen in meer of mindere mate. Maar het gebeurt in ieder geval aanzienlijk sneller door de zon.

Veilig, egaler en langer bruin

De zon kan een gevaarlijk effect hebben, zeker op het heetst van de dag aan een zwembad, en dit niet alleen in hartje zomer. Om veilig van de zon te genieten, is het belangrijk dat je altijd en overal een zonnecrème met een hoge beschermingsfactor gebruikt. Ook in voor- of najaar en winter! Kortom: vertrouw de zon nooit helemaal.

Zonnebrandcrèmes helpen voorkomen dat je verbrand. En beschermen de elasticiteit en de soepelheid van je huid. Wil je graag een mooi kleurtje? Prima. Met een zonnebrandcrème word je niet alleen veilig bruin; de crème zorgt er ook voor dat je egaler bruin wordt en langer bruin blijft.

Ook tijdens sporten

We denken vaak dat bakken in de zon het risicovolst is voor onze huid. Maar ook passieve blootstelling aan de zon, bijvoorbeeld bij het sporten, wandelen of fietsen, is gevaarlijk. De schade van UVB- en UVA-stralen stapelt zich op.

Wist je dat:

  • UVA-stralen zowel in de zomer als in de winter aanwezig zijn in de atmosfeer en dat ze 95% van de UV-straling vertegenwoordigen;
  • UVA-stralen actief zijn bij bewolkt en zonnig weer;
  • UVA-stralen door glas (autoruiten, grote ramen) kunnen dringen;
  • Een blootstelling van twintig minuten aan UVA-stralen of enkele minuten aan UVB-stralen een moleculaire wijziging in je huid veroorzaakt, die minimaal drie dagen nodig heeft om te herstellen.

Tip voor in je koelbox

UV-straling valt de huidcellen aan en maakt de huid droger. Ze draagt bij aan de productie van vrije radicalen die huidveroudering versnellen. Het is dus van essentieel belang om voldoende te hydrateren en voedingsmiddelen te gebruiken die rijk zijn aan antioxidanten. Ons advies: drink elke dag minstens 1,5 liter water om je huid soepel en elastisch te houden. Ook groene thee en vers groenten- en vruchtensap, die een sterk dorstlessend, hydraterend en antioxiderend vermogen hebben, zijn goed. Eet fruit en groenten, verrijk jezelf met water en bestrijd zo uitdroging én vrije radicalen. Stop vooral komkommer, sla, tomaten, courgette, (water)meloen, aardbeien en citrusvruchten in je winkelwagentje.