Alles voor jou bij

Gebruik

Bloeddruk

Bloeddruk

Voor een goede bloeddruk zijn voldoende beweging, een gezond lichaamsgewicht en gezonde voeding heel belangrijk. Daarnaast zijn er voedingsmiddelen en ingrediënten die je extra kunt nemen omdat ze een gunstige invloed hebben op de bloeddruk.

Oplossingen

Magnesium is goed voor de bloeddruk en bloedcirculatie.

Co-enzym Q10 is goed voor hart en bloedvaten. Daarbij beschermt deze vitamineachtige stof de gezonde lichaamscellen tegen vrije radicalen.

Knoflook ken je door het gebruik in de keuken. In een wat hogere dosis kan knoflook een gunstige invloed hebben op je bloeddruk.

Visolie bevat omega 3 vetzuren, die een gunstige werking hebben op de bloeddruk. Omega 3 vetzuren helpen ook om je cholesterolgehalte te verlagen.

Bloedsuikerspiegel

Bloedsuikerspiegel

Als je koolhydraten eet, zet je lichaam die om in glucose (suiker). Glucose is brandstof voor de lichaamscellen. Het is de belangrijkste energiebron voor je hersenen. De bloedsuikerspiegel is de hoeveelheid glucose in het bloed. Een stabiele bloedsuikerspiegel is van groot belang voor de gezondheid. Met een stabiele bloedsuikerspiegel voel je je beter en heb je minder behoefte aan zoete tussendoortjes.

Oplossingen

Chroom is een belangrijke voedingsstof voor het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Een voedingssupplement met chroom kan als ondersteuning worden gebruikt wanneer je af wilt vallen.

Botten

Botten (Sterkte)

Botten zijn levend weefsel. Tijdens je hele leven vindt er voortdurend botopbouw en botafbraak plaats. Na het 35ste levensjaar wordt de afbraak geleidelijk groter dan de opbouw. Daardoor worden de botten minder stevig. Lichaamsbeweging en goede voeding, eventueel aangevuld met bepaalde voedingssupplementen, ondersteunen de botaanmaak.

Oplossingen

Calcium is nodig om de botten gezond te houden. Als je geen melk(producten) gebruikt, is een calciumsupplement goed voor de kalkhuishouding.

Magnesium helpt het botweefsel gezond te houden.

Vitamine D verhoogt de opname van calcium in je botten.

Vitamine K is betrokken bij de opname van mineralen in je botten.

Cholesterol

Cholesterol

Als je cholesterolgehalte op een gezond niveau is, heb je minder kans op hart- en vaatziekten. Een gezonde leefstijl helpt om je cholesterol op een normaal peil te houden. Dit betekent: goede voeding, niet roken en voldoende bewegen. Verschillende voedingsstoffen kunnen bijdragen tot het behoud van een verantwoord cholesterolgehalte.

Oplossingen

Visolie bevat gezonde vetzuren: EPA en DHA. Deze vetzuren zijn goed voor je hart en voor de cholesterolspiegel.

Knoflook kan (in geconcentreerde vorm) bijdragen tot een verantwoord cholesterolgehalte.

Co-enzym Q10 past in een cholesterolverlagend dieet. Bij mensen die statines (cholesterolverlagende medicijnen) gebruiken, is de hoeveelheid co-enzym Q10 in het lichaam vaak verlaagd.
 
 

Concentratie

Concentratie

Een belangrijk examen of een sportieve prestatie vraagt het uiterste van je concentratievermogen. Verschillende voedingsstoffen en kruiden ondersteunen je concentratie, geheugen en leervermogen.

Oplossingen

Visolie bevat belangrijke vetzuren die een gunstige invloed hebben op je geheugen en het leervermogen.

Ginkgo biloba bevordert de bloedsomloop in je lichaam, waaronder in de hersenen. Het kruid kan helpen om je concentratie en geheugen te verbeteren.

Vitamine B12 is goed voor de leerprestatie. De vitamine kan met name als je wat ouder bent de fitheid en concentratie gunstig beènvloeden.

Een vitamine B-complex bevat naast vitamine B12 ook andere B-vitamines (B1, B3, B6, B8, B11) die goed zijn voor het concentratievermogen en leervermogen. Een B-complex levert al deze vitamines in één tablet.
 

Energie

Energie

Als je je moe of futloos voelt, kun je soms wel wat extra's gebruiken naast voldoende slaap en goede voeding. Verschillende ingrediënten zijn bekend als ware 'energieboosters'.

Oplossingen

B-Vitamines zijn betrokken bij het vrijmaken van energie uit de voeding. Je kunt als aanvulling op de voeding een vitamine B-complex gebruiken in stresssituaties en bij vermoeidheid.

Co-enzym Q10 is betrokken bij de energieproductie in de lichaamscellen.
Koreaanse ginseng kun je nemen bij lichamelijke vermoeidheid en voor een betere concentratie.

Guarana is een nootachtig zaadje dat een natuurlijke bron van cafeïne is. Het geeft een snelle opkikker. Je kunt het gebruiken als middel om je concentratie en alertheid te verbeteren.

Groenethee.

IJzer is betrokken bij het transport van zuurstof door je lichaam. IJzer heeft een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en moeheid.

Geheugen

Geheugen

Ook als je ouder wordt, wil je dat je geheugen goed blijft functioneren. Verschillende kruiden en voedingsstoffen helpen om 'bij de tijd' te blijven.

Oplossingen

Ginkgo biloba bevordert de doorbloeding in het lichaam. Dit gaat ook op voor de kleine bloedvaatjes in de hersenen. Ginkgo biloba wordt gezien als hét kruid om je geheugen te verbeteren.

Visolie bevat goede omega 3 vetzuren. Deze vetzuren uit vette vis zijn van belang voor de hersenen.

Vitamine B12 draagt bij aan hersenen zenuwfuncties die betrokken zijn bij het beredeneervermogen. Het is goed voor het geheugen.
 

Gewrichten

Gewrichten

Gewrichten worden minder soepel met de jaren. Gezond kraakbeen is heel belangrijk voor een stootkussenwerking. Als je wat ouder wordt of als je veel aan sport doet, kan je bewegingsapparaat wat extra aandacht en ondersteuning gebruiken. Met de volgende stoffen houd je je gewrichten in topconditie.

Oplossingen

Glucosamine is een bouwstof van kraakbeen. Het speelt een rol bij het behoud van soepele gewrichten.

Chondroïtine is een belangrijk bestanddeel van kraakbeen in de gewrichten. Het helpt om je kraakbeen te beschermen en zo je gewrichten soepel te houden.

Bamboe is rijk aan het mineraal silicium, dat zorgt voor stevigheid van botten, bindweefsel en kraakbeen.

Koper is belangrijk voor het kraakbeen in de gewrichten.

Mangaan is goed voor de aanmaak van kraakbeen.

MSM is een natuurlijke organische zwavelverbinding die de beweeglijkheid en stevigheid van de gewrichten ondersteunt.
 

Haren

Haren (Gezonde)

Gezond haar glanst en is sterk. Gezond haar hangt niet alleen af van de verzorgingsproducten die je gebruikt. Ook met voeding kun je de conditie van je haar verbeteren.

Oplossingen

B-vitamines zijn goed voor je haren. De wat minder bekende B-vitamine biotine draagt bij tot een normale groei van je haren.

Biergist is een evenwichtig en natuurlijk voedingsmiddel dat rijk is aan chroom en aan vitamines van het B-complex. Het is een goede aanvulling als je wilt dat je haren hun mooie, gezonde glans behouden.

Bamboe is een plant die zeer rijk is aan silicium (kiezelzuur). Aan dit mineraal ontleent de plant stevigheid. Als supplement helpt bamboe je haren sterk en veerkrachtig te houden.

L-cysteïne is een aminozuur. Het is een belangrijk onderdeel van de haren, nagels en de keratine van de huid.

Huid

Huid

Voor een mooie en gezond uitziende huid is het belangrijk om de juiste verzorgingsproducten te gebruiken. Een mooie huid komt ook van binnenuit. Voedingsstoffen vinden hun weg naar de dieper gelegen huidlagen, waar de ingrediënten uit crèmes niet kunnen komen. Voeg de juiste stoffen toe aan je dagelijkse schoonheidsritueel.

Oplossingen

Biergist staat erom bekend dat het je huid zuivert. Vooral de jeugdige huid profiteert van deze eigenschap.

B-vitamines houden je huid in een goede conditie en verzorgen je huid van binnenuit.

Vitamine C is nodig voor de aanmaak van collageen in de huid. Collageen geeft de huid stevigheid en een jeugdige uitstraling.

Vitamine E is een antioxidant die de gezonde huidcellen beschermt tegen vrije radicalen.

OPC uit de pitten van druiven vermindert de veroudering van je huid en beschermt als je een zongevoelige huid hebt. Suppletie is ook zinvol als je ontsierende aderen in je benen hebt.

Kinderen

Kinderen

Kinderen hebben goede voeding nodig om te groeien en zich goed te ontwikkelen. Alle jonge kinderen hebben extra vitamine D nodig. Een multipreparaat kan een zinvolle aanvulling zijn voor veel kinderen.

Oplossingen

Vitamine D is nodig voor de opbouw van botten en tanden. Alle baby's en kinderen tot vier jaar hebben extra vitamine D nodig. Dit is het advies van de Nederlandse Gezondheidsraad.

Vitamine K is belangrijk voor een goede bloedstolling. Baby's die borstvoeding krijgen, hebben de eerste drie maanden extra vitamine K nodig.

Een Kindermulti vult alle belangrijke vitamines en mineralen aan. Dat is een geruststelling als je kind een slechte eter is. Een multi helpt om de weerstand op peil te houden. Zo'n multi speciaal voor kinderen levert meestal extra vitamine D, zodat je dit niet apart hoeft te geven.

Visolie levert vetzuren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hersenen. Als je kind voldoende goede visvetzuren eet, heeft dit een gunstige invloed op de concentratie en het leervermogen. Als je kind geen vis lust of het advies van twee keer per week vis eten niet haalt, zijn visoliecapsules een goed alternatief.
 

Nagels

Nagels

Gezonde nagels hebben geen vlekjes, zijn sterk en mooi wit. Als je niet tevreden bent met de conditie van je nagels kun je verschillende voedingsstoffen nemen om je nagels extra sterk en gezond te maken.

Oplossingen

B-Vitaminen zijn bijna allemaal belangrijk voor de conditie van je nagels. Een vitamine B-complex is goed voor de conditie van huid, haar én nagels.

Zink is goed voor je nagels. Als je vaak witte plekjes op je nagels hebt kan wat extra zink weleens helpen.

Ogen

Ogen

Ogen zijn een van de vijf zintuigen en belangrijk om te kunnen waarnemen. Niet meer goed kunnen zien is dan ook een vervelende gewaarwording. Als dit probleem zich met name 's nachts voordoet spreken we van nachtblindheid. Dit kan erfelijk zijn of worden veroorzaak door een te kort aan vitamine A.

Oplossingen

Vitamine A om scherp te kunnen zien. Ook draagt vitamine A bij tot de instandhouding van een normale vochtbalans in de ogen.

Vitamine B2 ondersteunt de conditie van het oog.

Zink helpt om normaal te blijven zien.

Overgang

Overgang

Als je als vrouw in de overgang komt kan dit behoorlijk ingrijpend zijn. Je lichaam verandert en dat merk je. Verschillende natuurlijke ingrediënten kunnen helpen bij overgangsverschijnselen als opvliegers en prikkelbare gevoelens.

Oplossingen

Zilverkaars is een plant waar je baat bij kunt hebben als je tijdens de overgang opvliegers, nachtelijk zweten en wisselende stemmingen ervaart.

Isoflavonen zijn plantaardige stoffen met een werking die lijkt op die van het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Vandaar dat isoflavonen je kunnen ondersteunen bij verschillende overgangsverschijnselen.
 

Prostaat

Prostaat

Als je de veertig bent gepasseerd kun je alledaagse problemen hebben bij het plassen. Dit komt doordat de prostaat geleidelijk groter wordt. Onderstaande ingrediënten zijn goed voor de prostaatfunctie.

Oplossingen

Zaagpalm is een echt mannenkruid. Het bevat fytosterolen die een positieve invloed hebben op de prostaatfunctie. Dit komt de plasfunctie en -frequentie ten goede.

Bètasitosterol helpt om het lichaam van de man goed in balans te houden en verzorgt de prostaat van binnenuit.

Selenium is goed voor de vruchtbaarheid van de man.

Vitamine D is een belangrijke vitamine voor het gezond houden van de prostaat.

Vitamine E is een antioxidant die de gezonde lichaamscellen helpt beschermen.

Senioren / 50-plussers

Senioren / 50-plussers

Als je ouder wordt verandert je lichaam. Ook de behoefte aan bepaalde voedingsstoffen verandert. Om in een goede conditie ouder te worden kun je wat extra's nemen.

Oplossingen

Vitamine D om je botten sterk te houden, voor je weerstand en voor tal van andere functies. Vrouwen vanaf 50 en mannen vanaf 70 jaar hebben dagelijks extra vitamine D nodig.

Een Multiprepraraat speciaal voor 50-plussers levert naast alle vitamines en mineralen, een extra hoeveelheid vitamine D. Je hoeft dan geen extra vitamine D meer te slikken.

Vitamine B12 wordt door senioren moeilijker opgenomen. Extra vitamine B12 kan dan de fitheid en je concentratievermogen gunstig beïnvloeden.

Co-enzym Q10 is goed voor hart en bloedvaten.
Antioxidanten als bètacaroteen, vitamine C, E, zink en selenium helpen de gezonde cellen en weefsels in je lichaam te beschermen tegen vrije radicalen.
 

Slaap

Slaap

Verschillende ingrediënten kunnen helpen om makkelijker in slaap te vallen en door te slapen. Zo zorg je op een natuurlijke manier voor een goede nachtrust. Het maakt dat je 's ochtends fit en uitgeslapen wakker wordt.

Oplossingen

Melatonine is een stof die je lichaam zelf aanmaakt als het donker is. Je wordt dan slaperig. Een supplement met melatonine helpt om sneller de slaap te vatten. Het is ook goed te gebruiken als je in ploegendiensten werkt of bij jetlag.

Valeriaan kun je gebruiken bij geestelijke spanning en stress situaties zoals een examen. Dit plantje helpt ook om makkelijker in slaap te vallen.

Passiebloem helpt om je te ontspannen. Dit kan helpen om lekker te slapen.

Spieren

Spieren

Na het sporten kunnen je spieren stijf en stram aanvoelen. Na overbelasting van een spier kunnen spiervezels onwillekeurig samentrekken (kramp). Ook als je moe bent kunnen je spieren zwaar en verkrampt aanvoelen.

Oplossingen

Magnesium ontspant het spierweefsel. Het is een allround mineraal voor de spieren, omdat het daarnaast ook goed is voor de spierkracht én voor het uithoudingsvermogen van de spieren.

Vitamine D is belangrijk om je spieren sterk te houden. Vooral bij oudere mensen is dit belangrijk, om vallen te voorkomen. Gebruik( geadviseerd wordt) extra vitamine D als je ouder bent dan 50 jaar (vrouwen) of 70 jaar (mannen). Als je een getinte huidskleur hebt, heb je je hele leven extra vitamine D nodig.
 

Sporters

Sporters

Als je sport heb je extra energie nodig. Om optimaal te presteren heb je ook een groot aantal voedingstoffen nodig, zoals vitamines, mineralen en aminozuren. Een supplement kan een goede aanvulling zijn op je training en op een gezond voedingspatroon.

Oplossingen

L-creatine levert je spieren snel energie. Het wordt daarom vooral gebruikt in sporten waar veel explosieve spierkracht nodig is, zoals krachttraining.

Co-enzym Q10 is betrokken bij het vrijmaken van energie in de lichaamscellen. Sporters hebben een grotere behoefte aan co-enzym Q10. Als je intensief sport kun je extra co-enzym Q10 nemen.

Magnesium is belangrijk voor de spieren. Vooral duursporters kunnen baat hebben bij extra magnesium.

Een multipreparaat. Als je veel sport verbruik je meer vitamines en mineralen. Als je transpireert gaan bovendien mineralen verloren. Een multi is een goede aanvulling die eventuele tekorten aanvult.

Antioxidanten zijn voedingsstoffen die beschermen tegen vrije radicalen. Als je fanatiek sport worden er meer vrije radicalen gevormd in je lichaam.

Chroom helpt om koolhydraten en vetten om te zetten in energie.

Tandvlees

Tandvlees

Om je tandvlees gezond te houden is het belangrijk om je mond goed schoon te houden. Poetsen, tanden stoken en flossen horen bij de dagelijkse mondverzorging. Goede voeding is ook belangrijk om je gebit sterk en het tandvlees mooi roze en gezond te houden.

Oplossingen

Vitamine C is nodig voor de aanmaak van collageen en houdt het tandvlees sterk.

Co-enzym Q10 is belangrijk voor het tandvlees. Het kan worden ingezet bij terugtrekkend tandvlees.

Weerstand

Weerstand

Als de 'R' in de maand zit, als je een tijdje niet zo regelmatig leeft of je niet zo fit voelt, dan kun je wel wat extra weerstand gebruiken. Versterk je immuunsysteem met voldoende slaap, gezond eten en deze bijzondere werkzame stoffen.

Oplossingen

Vitamine C is veruit de meest bekende vitamine voor het op peil houden van je weerstand.

Echinacea is een populair kruidenmiddel om je immuunsysteem te versterken.

Zink kan helpen om je immuunsysteem sterker te maken waardoor je minder vatbaar bent.

Zenuwen

Zenuwen

Als je zenuwen je in de weg zitten, is het goed om te weten dat er middelen zijn die je op een natuurlijke manier weer helpen om tot rust te komen.

Oplossingen

B-vitaminen hebben een functie in het zenuwstelsel en in de energieproductie. B-vitaminen kunnen goed worden ingezet bij stresssituaties en vermoeidheid.

Valeriaan kun je gebruiken voor een goede nachtrust en in tijden van stress en spanning.

Siberische ginseng werkt als adaptogeen. Dat wil zeggen dat je vermogen om met stress om te gaan verbetert. De plant wordt ook gebruikt voor extra energie.
 

Zwangerschap

Zwangerschap

Tijdens je zwangerschap kun je van veel vitamines en mineralen wel wat extra gebruiken. De Gezondheidsraad adviseert alle zwangere vrouwen om extra foliumzuur en vitamine D te gebruiken. Er zijn speciale supplementen voor als je zwanger bent of wilt worden. Die kunt je ook prima gebruiken als je borstvoeding geeft.

Oplossingen

Foliumzuur speelt een rol bij de vroege ontwikkeling van het zenuwstelsel van een ongeboren kind. Het advies is om 400 microgram foliumzuur per dag te slikken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot in de eerste 8 weken van je zwangerschap.

Vitamine D is nodig voor de ontwikkeling van het skelet van je ongeboren kindje. Als je zwanger bent heb je dagelijks een supplement met 10 microgram vitamine D nodig.

IJzer is extra belangrijk als je zwanger bent. Je hebt er meer van nodig omdat de placenta wordt gevormd en voor de ontwikkeling van je ongeboren kind.

Een zwangerschapsmulti bevat alle belangrijke nutriënten in één tablet of capsule in hoeveelheden die zijn afgestemd op je zwangere lichaam. Je hoeft dan niet meer afzonderlijke preparaten met vitamine D en foliumzuur te slikken.

Visolie levert omega 3 vetzuren. Die vetzuren zijn nodig voor aanleg van de hersenen, het zenuwstelsel en de ogen van je kindje. Als je niet twee keer per week vis eet zijn visoliecapsules een makkelijke manier om voldoende omega-3 vetzuren binnen te krijgen.
 

Disclaimer

Deze vitaminewijzer is uitsluitend bedoeld om informatie te verschaffen over vitamines, mineralen en kruiden. Raadpleeg bij lang aanhoudende klachten of twijfel altijd je arts. Voedingssupplementen zijn bedoeld als aanvulling en niet als vervanging van de voeding.