Alles voor jou bij

Mineralen

Calcium

Calcium (CA)

Calcium is een mineraal voor het behoud van sterke botten en tanden. Dit mineraal is in een grote hoeveelheid aanwezig in ons lichaam. Gemiddeld hebben we 1-1,5 kg calcium in ons lichaam, voornamelijk in de botten en tanden.

Waar zit Calcium in?

  • Calcium komt vooral voor in zuivelproducten als melk en kaas.
  • Calcium wordt vaak toegevoegd aan een botformule.

Hoeveel heb ik nodig?

  • ADH: 800 mg

Toepassing

Bloedstolling: calcium draagt bij tot een goed verloop van de bloedstolling.

Botten: calcium, voor het behoud van sterke botten.

Celdeling: calcium draagt bij tot een normale celdeling.

Energie: calcium helpt energie vrij te maken uit de voeding.

Spieren: calcium is goed voor de spieren.

Spijsvertering: calcium draagt bij tot de normale werking van spijsverteringsenzymen.

Tanden: calcium helpt de tanden sterk te houden.

Zenuwen: calcium draagt bij tot een normale prikkeloverdracht in de zenuwen.

Chroom

Chroom (CR)

Chroom is een spoorelement dat helpt het bloedsuikergehalte normaal te houden.

Waar zit Chroom in?

  • Chroom komt voor in gist, groente, fruit, volkoren graanproducten, vlees en lever
  • Chroom wordt toegevoegd aan multivitamine/ mineralenpreparaten en is als enkelvoudig preparaat verkrijgbaar.

Hoeveel heb ik nodig?

  • ADH: 40 mcg

Toepassing

Stofwisseling: chroom draagt bij tot een normale koolhydraatstofwisseling, eiwitstofwisseling en vetstofwisseling.
Bloedglucose: chroom helpt het bloedsuikergehalte normaal te houden.

IJzer

IJzer (FE)

IJzer is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine, een onderdeel van rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof door het hele lichaam. Het tegelijkertijd innemen van vitamine C verhoogt de opname van ijzer uit de voeding.

Waar zit IJzer in?

  • IJzer komt voor in dierlijke producten zoals;
  • Vlees (heemijzer) en in plantaardige producten (non-heemijzer), als aardappelen en groente.
  • Wordt toegevoegd aan een voedingssupplement en ijzerformules.

Hoeveel heb ik nodig?

  • ADH: 14 mg

Toepassing

Bloed: ijzer ondersteunt de aanmaak van rode bloedlichaampjes.

Celdeling: ijzer draagt bij tot een normale celdeling.

Concentratie: ijzer, goed voor de concentratie, goed voor het geheugen.

Energie: ijzer helpt energie vrij te maken uit de voeding.

Immuunsysteem: ijzer zorgt mede voor een goede weerstand.

Vermoeidheid: ijzer helpt om vermoeidheid te verminderen.

Zuurstof: ijzer draagt bij tot een normaal zuurstoftransport in het lichaam.
 

Jodium

Jodium (I)

Jodium is een mineraal dat een belangrijke rol speelt bij de aanmaak van schildklierhormonen. In de schildklier bevindt zich tweederde van het in ons lichaam aanwezige jodium.

Waar zit Jodium in?

  • Jodium komt voor in zeezout, schaal- en schelpdieren en jodiumhoudend zout.
  • In Nederland wordt jodium toegevoegd aan brood en broodvervangers.

Hoeveel heb ik nodig?

  • ADH: 150 mcg

Toepassing

Concentratie: jodium, goed voor de concentratie en het geheugen.

Energie: jodium helpt energie vrij te maken uit de voeding.

Huid: jodium ondersteunt het herstellend vermogen van de huid.

Schildklier: jodium ondersteunt de schildklier en is essen tieel voor de productie van schildklierhormonen.

Zenuwstelsel: jodium is van belang voor het zenuwstelsel.

Kalium

Kalium (K)

Kalium is een mineraal. In voedings supplementen wordt in plaats van kalium ook wel de Engelse benaming potassium gebruikt.

Waar zit Kalium in?

  • Kalium komt het meeste voor in groente en fruit, onder andere bananen, gedroogd fruit en groene bladgroente.

Hoeveel heb ik nodig?

  • ADH: 2000 mg

Toepassing

Bloeddruk: kalium houdt de normale bloeddruk in stand.

Spieren: kalium speelt een rol bij het behouden van sterke spieren.

Zenuwstelsel: kalium draagt bij tot de prikkeloverdracht tussen (zenuw)cellen.

Koper

Koper (CU)

Koper is een spoorelement en is betrokken bij veel processen in het lichaam. Zo is koper een bestanddeel van veel enzymen. De meeste koper bevindt zich in de lever, botten en spieren.

Waar zit Koper in?

  • Koper zit onder andere in groente, fruit en brood.
  • Koper wordt vaak toegevoegd aan voedingssupplementen voor haar en huid.

Hoeveel heb ik nodig?

  • ADH: 1000mcg.

Toepassing

Antioxidant: koper helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Bindweefsel: koper draagt bij tot de instandhouding van normale bindweefsels.

Bloedvaten: koper draagt bij tot het in stand houden van sterke bloedvaten.

Energie: koper helpt energie vrij te maken uit de voeding.

Haar/huid: koper draagt bij tot een normale pigmentatie van het haar en de huid.

IJzer: koper ondersteunt het ijzertransport in het lichaam.

Immuunsysteem: koper zorgt mede voor een goede weerstand.

Kraakbeen: koper draagt bij tot de instandhouding van het kraakbeen.

Zenuwstelsel: koper ondersteunt de opbouw van zenuwcellen.

Magnesium

Magnesium (MG)

Magnesium is een mineraal met vele belangrijke functies, maar voornamelijk bekend wegens zijn ontspannende functie voor de spieren. Magnesium werkt vaak samen met calcium.

Waar zit Magnesium in?

  • Magnesium komt voor in peulvruchten, citrusvruchten, noten, vijgen, appels, en schaal- en schelpdieren en bananen.
  • Magnesium wordt vaak toegevoegd aan spierproducten en botformules.

Hoeveel heb ik nodig?

  • ADH: 375 mg

Toepassing

Botten: magnesium, voor het behoud van sterke botten.

Celdeling: magnesium draagt bij tot het proces van celvernieuwing.

Concentratie: magnesium is goed voor het concentratievermogen en het geheugen.

Eiwitsynthese: magnesium helpt bij het opbouwen van (lichaams)eiwit.

Energie: magnesium helpt energie vrij te maken uit de voeding.

Spieren: magnesium is goed voor de spieren.

Tanden: magnesium draagt bij tot een sterk gebit.

Vermoeidheid: magnesium helpt om vermoeidheid te verminderen.

Zenuwstelsel: magnesium speelt een rol in de prikkel overdracht tussen (zenuw)cellen.

Mangaan

Mangaan (MN)

Mangaan is een spoorelement en is betrokken bij de activiteit en werking van bepaalde enzymen die van invloed zijn op het energiemetabolisme. Mangaan heeft een antioxidatieve werking.

Waar zit Mangaan in?

  • Mangaan komt voor in graanproducten, noten, peulvruchten, groente en (zwarte) theeblaadjes.
  • Mangaan wordt vaak toegevoegd aan multivitaminepreparaten.

Hoeveel heb ik nodig?

  • ADH: 2 mg

Toepassing

Antioxidant: mangaan helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Bindweefsel: mangaan, goed voor het kraakbeen.

Botten: mangaan, voor het behoud van sterke botten.

Energie: mangaan helpt energie vrij te maken uit de voeding.

Seleen

Seleen (SE)

Het mineraal seleen, ook wel selenium, is een spoorelement. Seleen heeft de werking van een antioxidant.

Waar zit Seleen in?

  • Seleen komt veel voor in vis, gevogelte, vlees en granen.
  • Seleen wordt vaak toegevoegd aan producten speciaal voor de man en aan antioxidantproducten.

Hoeveel heb ik nodig?

  • ADH: 55 mcg

Toepassing

Antioxidant: selenium helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Haar: selenium is goed voor het haar.

Immuunsysteem: selenium zorgt mede voor een goede weerstand.

Nagels: selenium draagt bij tot het behoud van normale nagels.

Schildklier: selenium ondersteunt de schildklier.

Sperma: selenium is goed voor de kwaliteit van sperma.

Zink

Zink (ZN)

Zink is een veelzijdig mineraal en betrokken bij veel processen in het lichaam. Zink is onder andere betrokken bij de opbouw van eiwitten, en levert een bijdrage tot de groei en vernieuwing van de weefsels.

Waar zit Zink in?

  • Zink komt vooral voor in schelpdieren, vlees, haring en brood.
  • Zink wordt vaak toegevoegd aan een multivitaminepreparaat en aan een product speciaal voor de man.

Hoeveel heb ik nodig?

  • ADH:10mg.

Toepassing

Antioxidant: zink helpt de lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Botten: zink zorgt mede voor het behoud van sterke botten.

Celdeling: zink draagt bij tot de aanmaak van cellen en weefsels.

Concentratie: zink is goed voor de concentratie en het geheugen.

Haar/huid/nagels: zink is goed voor huid, haar en nagels.

Hormonen: zink draagt bij tot een normale hormoonhuishouding.
Immuunsysteem: zink zorgt mede voor een goede weerstand.

Stofwisseling: zink speelt een rol bij de opbouw en afbraak van koolhydraten, vetten en eiwitten.

Sperma: zink is goed voor de kwaliteit van sperma.

Stress: zink helpt in tijden van stress/spanning.

Disclaimer

Deze vitaminewijzer is uitsluitend bedoeld om informatie te verschaffen over vitamines, mineralen en kruiden. Raadpleeg bij lang aanhoudende klachten of twijfel altijd je arts. Voedingssupplementen zijn bedoeld als aanvulling en niet als vervanging van de voeding.