Alles voor jou bij

Vitamines

A

Vitamine A (Retinol)

Vitamine A is een vetoplosbare vitamine en wordt in ons lichaam in de lever opgeslagen.

Waar zit vitamine A in?

  • Dierlijke producten als orgaanvlees (lever), vette vis, eieren en boter.
  • Wordt vaak toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.
  • Wordt vaak toegevoegd aan multivitaminepreparaten.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 800 mcg.
  • Wettelijk maximum: 1200 mcg.
  • Vitamine A wordt ook wel in IE (internationale eenheden) of in RE (retinol equivalent) aangeduid: 3.3 IE = 1 mcg = 1 RE.

Toepassing

Gezichtsvermogen: vitamine A helpt om scherp te blijven zien in het donker.

Huid: vitamine A ondersteunt het herstellend vermogen van de huid.

Celdeling: vitamine A speelt een rol bij de celdeling.

IJzer: vitamine A zorgt voor het behoud van een goed ijzergehalte in het bloed.

Weerstand: vitamine A zorgt mede voor een goede weerstand.

Waarschuwing

Vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn, doen er verstandig aan te letten op de hoeveelheid vitamine A. Een veilige bovengrens is 1200 mcg per dag.

B1

Vitamine B1 (Thiamine)

Vitamine B1 is een wateroplosbare vitamine en behoort bij het vitamine B-complex. De B-vitamines zijn vaak gezamenlijk betrokken bij verschillende processen in het lichaam.

Waar zit vitamine B1 in?

  • De belangrijkste bronnen voor vitamine B1 zijn varkensvlees en graanproducten. Wordt vaak toegevoegd aan multivitaminepreparaten, een B-complex en rustformules.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 1.1 mg.

Toepassing

Energie: vitamine B1 ondersteunt de energiestofwisseling.
Geheugen en concentratie: vitamine B1 is goed voor het geheugen en de concentratie.
Gemoedstoestand: vitamine B1 is goed voor de geestelijke veerkracht.
Hart: vitamine B1 draagt bij tot de normale werking van het hart.
Zenuwstelsel: vitamine B1 is van belang voor het zenuwstelsel.

B2

Vitamine B2 (Riboflavine)

Vitamine B2 is een wateroplosbare vitamine en behoort bij het vitamine B-complex. De B-vitamines zijn vaak gezamenlijk betrokken bij verschillende processen in het lichaam. In de voedingsmiddelen industrie wordt vitamine B2 vaak gebruikt als natuurlijke (gele) kleurstof.

Waar zit vitamine B2 in?

  • De belangrijkste bronnen van vitamine B2 zijn zuivel, vlees en groente.
  • Wordt vaak toegevoegd aan multivitaminepreparaten, een B-complex en rustformules.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 1.4 mg.

Toepassing

Antioxidant: vitamine B2 helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Bloed: vitamine B2 draagt bij tot de instandhouding van normale rode bloedcellen.

Energie: vitamine B2 ondersteunt de energiestofwisseling.

Gezichtsvermogen: vitamine B2 helpt om scherp te blijven zien.

Huid: vitamine B2 voedt de huid van binnenuit.

IJzer: vitamine B2 zorgt voor het behoud van een goed ijzergehalte in het bloed.

Slijmvliezen: vitamine B2 helpt bij het behoud van normale slijmvliezen.

Vermoeidheid: vitamine B2 helpt om vermoeidheid te verminderen.

Zenuwstelsel: vitamine B2 ondersteunt de opbouw van zenuwcellen.

B3

Vitamine B3 (Niacine, nicotinezuur)

Vitamine B3 is een wateroplosbare vitamine en behoort bij het vitamine B-complex. De B-vitamines zijn vaak gezamenlijk betrokken bij verschillende processen in het lichaam. Het lichaam kan vitamine B3 deels maken uit het aminozuur tryptofaan.

Waar zit vitamine B3 in?

  • Vitamine B3 komt voor in vlees, vis, noten, graanproducten en groente.
  • Wordt vaak toegevoegd aan multivitaminepreparaten, een B-complex en rustformules.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 16 mg.

Toepassing

Energie: vitamine B3 ondersteunt de energiestofwisseling.

Gemoedstoestand: vitamine B3 draagt bij tot de geestelijke veerkracht.

Huid: vitamine B3 voedt de huid van binnenuit.

Slijmvliezen: vitamine B3 helpt bij het behoud van normale slijmvliezen.

Vermoeidheid: vitamine B3 helpt om vermoeidheid te verminderen.

Zenuwstelsel: vitamine B3 is van belang voor het zenuwstelsel.

B5

Vitamine B5 (Pantotheenzuur)

Vitamine B5 is een wateroplosbare vitamine en behoort bij het vitamine B-complex. De B-vitamines zijn vaak gezamenlijk betrokken bij verschillende processen in het lichaam.

Waar zit vitamine B5 in?

  • Vitamine B5 komt voor in vlees, vis, eieren, aardappelen, melk, groente en fruit.
  • Wordt vaak toegevoegd aan multivitaminepreparaten, een B-complex en rustformules.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 6 mg.

Toepassing

Energie: vitamine B5 helpt energie vrij te maken uit de voeding.

Cellen: vitamine B5 is betrokken bij de prikkeloverdracht tussen de cellen.

Hormonen: vitamine B5 speelt een rol bij de vorming van steroïde hormonen in ons lichaam.

Stress: vitamine B5 ondersteunt in stresssituaties en spannende tijden.

Vermoeidheid: vitamine B5 helpt om vermoeidheid te verminderen.

Vitamine D: vitamine B5 speelt een rol bij de aanmaak van vitamine D.

B6

Vitamine B6 (Pyridoxine)

Vitamine B6 is een wateroplosbare vitamine en behoort bij het vitamine B-complex. De B-vitamines zijn vaak gezamenlijk betrokken bij verschillende processen in het lichaam.

Waar zit vitamine B6 in?

  • Vitamine B6 komt voor in vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten.
  • Wordt vaak toegevoegd aan multivitaminepreparaten, een B-complex en rustformules.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 1.4 mg.

Toepassing

Bloed: vitamine B6 is van belang voor de vorming van rode bloedcellen.

Eiwit/koolhydraat: vitamine B6 speelt een rol in de opbouw en afbraak van eiwitten en koolhydraten.

Energie: vitamine B6 helpt energie vrij te maken uit de voeding en levert een bijdrage tot de energievoorziening in de spieren.

Geheugen en concentratie: vitamine B6 is goed voor het geheugen en de concentratie.

Gemoedstoestand: vitamine B6 is goed voor de geestelijke veerkracht.

Immuunsysteem: vitamine B6 zorgt mede voor een goede weerstand.

Vermoeidheid: vitamine B6 helpt om vermoeidheid te verminderen. 

Zenuwstelsel: vitamine B6 is van belang voor het zenuwstelsel.

B8

Vitamine B8 (Biotine)

Vitamine B8, beter bekend als biotine, is een wateroplosbare vitamine en behoort bij het vitamine B-complex. De B-vitamines zijn vaak gezamenlijk betrokken bij verschillende processen in het lichaam.

Waar zit vitamine B8 in?

  • Biotine komt voor in eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda's.
  • Wordt vaak toegevoegd aan multivitaminepreparaten, een B-complex of haarformule.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 50 mcg.

Toepassing

Energie: biotine helpt energie vrij te maken uit de voeding.

Geheugen en concentratie: biotine is goed voor het geheugen en de concentratie.

Gemoedstoestand: biotine is goed voor de geestelijke veerkracht.

Haar: biotine zorgt mede voor het behoud van glanzend haar.

Huid: biotine ondersteunt het herstellend vermogen van de huid.

Slijmvliezen: biotine is goed voor de slijmvliezen.

Stofwisseling: biotine draagt bij tot een normale vetstofwisseling, koolhydraatstofwisseling en eiwitstofwisseling.

Zenuwstelsel: biotine is van belang voor het zenuwstelsel.

B11

Vitamine B11 (Foliumzuur)

Vitamine B11, beter bekend als foliumzuur, is een water oplosbare vitamine en behoort tot het vitamine B-complex. De B-vitamines zijn vaak gezamenlijk betrokken bij verschillende processen in het lichaam.

Waar zit vitamine B11 in?

  • Foliumzuur komt voor in groente, fruit en graanproducten.
  • Foliumzuur komt voor in multivitaminepreparaten, een B-complex en zwangerschapsformules.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 200 mcg (advies veelal 300 mcg).

Toepassing

Bloed: foliumzuur ondersteunt de aanmaak van rode en witte bloedlichaampjes.

Celdeling: foliumzuur draagt bij tot het proces van celvernieuwing.

Geheugen en concentratie: foliumzuur is goed voor het geheugen en de concentratie.

Gemoedstoestand: foliumzuur is goed voor de geestelijke veerkracht.

Immuunsysteem: foliumzuur zorgt mede voor een goede weerstand.

Vermoeidheid: foliumzuur helpt om vermoeidheid te verminderen.

Zwangerschap: foliumzuur draagt bij tot de groei van de foetus tijdens de zwangerschap en de vorming van de placenta.

B12

Vitamine B12 (Cobolamine)

Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine en behoort bij het vitamine B-complex. De B-vitamines zijn vaak gezamenlijk betrokken bij verschillende processen in het lichaam.

Waar zit vitamine B12 in?

  • Vitamine B12 komt voor in dierlijke producten als vlees en zuivel.
  • Wordt veel toegevoegd aan multivitaminepreparaten en formules voor vegetariërs.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 2.5 mcg.

Toepassing

Bloed: vitamine B12 draagt bij tot de vorming van rode bloedcellen.

Celdeling: vitamine B12 draagt bij tot het proces van celvernieuwing.

Energie: vitamine B12 helpt energie vrij te maken uit de voeding.

Geheugen en concentratie: vitamine B12 is goed voor het geheugen en de concentratie.

Gemoedstoestand: vitamine B12 is goed voor de geestelijke veerkracht.

Immuunsysteem: vitamine B12 zorgt mede voor een goede weerstand.

Vermoeidheid: vitamine B12 helpt om vermoeidheid te verminderen.

Zenuwstelsel: vitamine B12 ondersteunt de opbouw van zenuwcellen.

C

Vitamine C (Ascorbinezuur)

Vitamine C is verreweg de meest bekende vitamine. Vitamine C is betrokken bij erg veel processen in het lichaam. Vitamine C is een wateroplosbare vitamine.

Waar zit vitamine C in?

  • De belangrijkste bronnen zijn groente en fruit.
  • Wordt veel toegevoegd aan multivitaminepreparaten, weerstandformules en antioxidantproducten.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 75-80 mg.

Toepassing

Antioxidant: vitamine C helpt lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

Bloedvaten: vitamine C zorgt voor soepele/elastische aderen. Ondersteunt het behoud van een sterke vaatwand.

Botten: vitamine C is van belang voor de vorming van collageen, dat belangrijk is voor de botten. Vitamine C speelt een rol bij de aanmaak van kraakbeen.

Energie: vitamine C helpt energie vrij te maken uit voeding.

Geheugen: vitamine C is goed voor het geheugen en de concentratie.

Gemoedstoestand: vitamine C is goed voor de geestelijke veerkracht.

Huid: vitamine C is van belang voor de vorming van collageen, dat helpt de huid te verstevigen.

Immuunsysteem: vitamine C zorgt mede voor goede weerstand.

Tanden: vitamine C helpt de tanden sterk te houden.

Vermoeidheid: vitamine C helpt om vermoeidheid te verminderen.

D

Vitamine D (Calciferol)

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine en staat bekend om zijn bijdrage tot het behoud van sterke botten en tanden. Vitamine D is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan aanmaken. Dit gebeurt via zonlicht op onze huid. Extra vitamine D wordt geadviseerd aan ouderen, zwangeren, jonge kinderen, gesluierde vrouwen, mensen met een getinte huidskleur en mensen die weinig buiten komen.

Waar zit vitamine D in?

  • Vitamine D komt voor in vette vis, zoals makreel en haring.
  • In Nederland wordt vitamine D toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.
  • Wordt veel toegevoegd aan multivitaminepreparaten en botformules en is verkrijgbaar als enkelvoudig vitaminepreparaat.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 5 mcg (advies veelal 10 mcg).
  • Bovengrenzen: voor volwassenen en kinderen van 11 t/m 17 jaar 100 mg per dag. Voor kinderen van 1 t/m 10 jaar 50 mg per dag en voor kinderen tot 1 jaar is de bovengrens 25 mg per dag.

Toepassing

Botten: vitamine D zorgt voor het behoud van sterke botten.

Immuunsysteem: vitamine D zorgt mede voor een goede weerstand.

Spieren: vitamine D is goed voor de spieren.

Tanden: vitamine D is belangrijk voor sterke tanden.

E

Vitamine E (Tocoferol)

Vitamine E is een vetoplosbare vitamine en heeft een antioxidatieve werking. Vitamine E wordt relatief lang in het lichaam opgeslagen, voornamelijk in vetweefsel en in de lever. Vitamine E als supplement is verkrijgbaar in een natuurlijke en een synthetische vorm. De natuurlijke vorm wordt beter in het lichaam opgenomen.

Waar zit vitamine E in?

  • Vitamine E komt voor in plantaardige oliën, zoals zonne bloemolie, en in plantaardige producten als volkoren granen, noten, zaden en groene bladgroente.
  • Wordt veel toegevoegd aan multivitaminepreparaten en aan antioxidantproducten.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 12 mg.

Toepassing

Antioxidant: vitamine E helpt de lichaamscellen te beschermen tegen invloeden van buitenaf.

K

Vitamine K

Vitamine K is een vetoplosbare vitamine en kan worden onderverdeeld in K1 en diverse soorten K2. Vitamine K2 kan deels door bacteriën in onze darmen worden aangemaakt.

Waar zit vitamine K in?

  • Vitamine K1 komt vooral voor in groene bladgroente.
  • Vitamine K2 komt vooral voor in melkproducten als kwark en kaas.
  • Wordt vaak toegevoegd aan een multivitaminepreparaten en botformules.

Hoeveel heb ik nodig?

  • RI: 75 mcg.

Toepassing

Bloedstolling: vitamine K ondersteunt de bloedstolling.
Botten: vitamine K zorgt voor het behoud van sterke botten.

OPMERKING
Pasgeboren baby's (tot drie maanden) kunnen zelf nog geen vitamine K aanmaken.

ADVIES
Baby's die borstvoeding krijgen, hebben vanaf acht dagen tot twaalf weken dagelijks 150 mcg extra vitamine K nodig.

Disclaimer

Deze vitaminewijzer is uitsluitend bedoeld om informatie te verschaffen over vitamines, mineralen en kruiden. Raadpleeg bij lang aanhoudende klachten of twijfel altijd je arts. Voedingssupplementen zijn bedoeld als aanvulling en niet als vervanging van de voeding.