Alles voor jou bij

Betrokken drogist

Al meer dan 80 jaar maakt Etos persoonlijke verzorging bereikbaar voor iedereen in Nederland. Dat doen we voor iedere klant en iedere portemonnee. Met onze ruim 530 winkels in heel Nederland staan we midden in de samenleving en voelen we ons betrokken bij wat onze klanten bezighoudt. Als betrokken drogist willen we daarom bijdragen aan een gezonde en duurzame maatschappij. Hoe doen we dat?

Betrokken bij de gezondheid en het welzijn van onze klanten

Veel vrouwen leiden een druk leven en hebben stress doordat ze activiteiten zoals werk en gezin met elkaar moeten combineren. Het is voor hen een uitdaging om zichzelf op de eerste plaats te zetten. Ook jonge vrouwen hebben stress. De druk om te presteren is hoog in een maatschappij met steeds meer online en offline prikkels en informatie. Wij willen onze klanten helpen om zich te ontspannen en gezond te leven, door een gezonde levensstijl te stimuleren en inspireren. Dus genoeg sporten, niet roken, gezond eten, op gewicht blijven, tijd voor ontspanning nemen en niet teveel stress toelaten.

Hoe doen we dat?

  • We willen het zelfvertrouwen van onze klanten versterken door hun het beste uit zichzelf te laten halen op het gebied van beauty en persoonlijke verzorging. We geven tips en advies en inspireren en verleiden hen om eens wat anders te proberen. Daarbij laten we elke klant in zijn waarde.
  • We zorgen dat we overal bereikbaar zijn. In de wijk, in de stad en op stations. Als je iets nodig hebt, kun je ons snel vinden. Ook als je onderweg bent en weinig tijd hebt, kun je bij Etos altijd snel en gemakkelijk deskundig advies krijgen en vrij verkrijgbare geneesmiddelen en personal & beauty care producten vinden.
  • In ons assortiment hebben we volop keuze aan producten die bijdragen aan een gezondere leefstijl. Denk aan stoppen met roken, afvallen, sportpleisters etc. Op vaste momenten in het jaar besteden we veel aandacht aan bijvoorbeeld het stoppen met roken, afvallen of het verhogen van de weerstand om zo klanten te ondersteunen in hun gezondheid.
  • In 2013 is de nieuwe Welness lijn van Etos gelanceerd. Met deze lijn benadrukken we het belang van ontspanning en bieden we klanten een moment voor henzelf. 
     

Betrokken bij het klimaat

Ons klimaat is veranderd en ons milieu vervuild.. Wij geloven dat iedereen een bijdrage kan leveren om ervoor te zorgen dat de CO2 uitstoot wordt verminderd en we minder energie gaan gebruiken. Ook wat betreft vervuiling door afval kunnen we ons steentje bijdragen, door het minimaliseren van afval en energieverbruik zal de CO2 uitstoot ook verminderen. Steeds meer klanten leveren een bijdrage aan het milieu of aan maatschappelijke ontwikkelingen. Ze scheiden afval, doneren aan een goed doel, eten niet elke dag meer vlees, kiezen soms biologisch en nog meer. Als het gaat om energie besparen dan is de meeste winst te halen in de huishoudens van onze klanten. Denk aan het gebruik van ledlampen of zuinig met energie en water omgaan. Wij willen samen met onze klanten bewust omgaan met onze impact op het milieu en het hun gemakkelijk maken om zelf een bijdrage te leveren aan een betere wereld.

Hoe doen we dat?

  • Etos bevoorraadt zijn winkels op een milieuvriendelijke manier om energieverbruik en CO2 uitstoot van het transport te reduceren. We willen zo min mogelijk kilometers rijden en dat wat gereden wordt is met volle, stille, zuinige en veilige vrachtwagens.
  • We combineren in veel gevallen het transport van de winkels van Etos en Gall & Gall. Deze winkels zitten vaak bij elkaar in de buurt. Voor de bevoorrading wordt gebruikt gemaakt van hubs, kleine distributiecentra op slimme locaties. Dit levert een aanzienlijke besparing van kilometers en dus CO2 uitstoot op.
  • Bij het ontwikkelen van nieuwe winkels proberen we zo duurzaam mogelijk te bouwen of te verbouwen. Hiervoor gebruiken we zoveel mogelijk duurzame en herbruikbare materialen, zoals FSC gecertificeerd hout. Daarnaast worden tijdens de bouw of verbouwing het lichtplan en energie/CO2 verbruik meegenomen in het proces.
  • Bij de nieuw gelanceerde mannenlijn van Etos zijn de omdoosjes weggelaten om verpakkingsmateriaal te minderen en daarmee afval te besparen. Ook in de toekomst zal goed naar verpakkingen van alle producten gekeken worden.
  • Vanaf 1 januari 2016 is de wetgeving veranderd waardoor het meegeven van gratis plastic tasjes niet meer is toegestaan. Het achterliggende doel is om zwerfvuil tegen te gaan en verspilling van grondstoffen te voorkomen. Omdat Etos waarde hecht aan het milieu, gaan wij per januari 2016 onze plastic tasjes verkopen. Je kunt een klein tasje kopen voor 10 cent en een middelgroot tasje voor 15 cent. Je mag natuurlijk ook altijd zelf een tas meenemen. Ook is het mogelijk om voor 99 cent een duurzame tas aan te schaffen.
  • Uit onderzoek is gebleken dat 60% van de klanten geen behoefte heeft aan een kassabon. Daarom geven we alleen het bonnetje als de klant dit wenst. 
     

Duurzame stappen met eigen merk producten

Onze klanten worden steeds kritischer. Ze willen weten waar producten vandaan komen, wat voor ingrediënten erin zitten en of de producten veilig zijn. In veel van onze producten zit palmolie of papier. In werelddelen als Azië en Zuid-Amerika worden oerwouden gekapt voor palmolie plantages of wordt illegaal hout gekapt voor het maken van papier.

Hoe doen we dat?

  • Palmolie: Ons moederbedrijf Ahold heeft voor alle werkmaatschappijen en dus ook voor Etos, Green Certificates gekocht. Hiermee stimuleren wij de productie van duurzame palmolie. Uiterlijk in 2015 willen we alleen nog maar duurzame palmolie in onze eigen merk producten.
  • Papier en katoen: We willen alle eigen merk producten die hout en papier bevatten duurzamer maken. Het streven is dat er in 2015 geen producten meer op de schappen liggen die hout of pulp bevatten van illegale of onbekende bronnen of dat gemaakt is van tropisch hardhout. Momenteel zijn bijvoorbeeld onze babydoekjes FSC gecertificeerd.
  • Sociale omstandigheden: we hebben alle leveranciers in risicolanden (denk aan Azië, Zuid-Amerika, Afrika) in kaart gebracht die een bijdrage leveren aan onze producten. Het gaat bij Etos dan vooral om onze beauty-accessoires en in/out artikelen die vaak in deze landen gemaakt worden. De leveranciers van deze producten willen we aansluiten op BSCI, dat is een internationale standaard die ervoor zorgt dat leveranciers zorgen voor goede sociale omstandigheden voor hun medewerkers.
  • Microscrubs: mini deeltjes plastic materiaal in oceanen worden microscrubs genoemd. Deze ontstaan door verschillende redenen, onder andere door het oplossen van grotere plastic deeltjes, zoals in sommige personal care producten. Deze microscrubs zijn zeer schadelijk voor het milieu, omdat ze in organismen komen te zitten, zoals vissen en daarmee in ons voedselketen. Etos heeft besloten alle plastic scrubs uit de personal care producten te halen en te vervangen door natuurlijke producten zoals bamboe, die dezelfde werking hebben.
  • Babyvoeding: Etos vervangt en breidt vanaf september 2013 al haar eigen merk potjes babyvoeding uit (maaltijden en fruit) voor een 100% biologische variant. De varianten met kip bevatten vanaf dan biologische kip. De biologische eigen merk babyvoeding zijn net zo scherp geprijsd als de huidige reguliere variant.
  • Dierproefvrij: Etos verwerpt het testen van cosmetica op dieren en tenzij er een juridische verplichting is om dit wel te doen, verkoopt Etos geen eigen producten die op dieren zijn getest.
  • In de komende tijd zal Etos een Nature body lijn introduceren welke het Natrue-keurmerk draagt.