vrouw doet yogahouding

Yoga voor beginners

Yoga hoeft niet moeilijk te zijn. Wij hebben drie makkelijke yoga-oefeningen voor je op een rijtje gezet die je gewoon thuis kunt doen. Trek je sportbroek maar aan!

Wat heb je nodig?

Om de yoga-oefeningen uit te voeren, heb je niet veel nodig. Het enige wat je nodig hebt, is:

  • Comfortabele kleding waar je makkelijk in kunt bewegen
  • Een rustige ruimte waar je niet door anderen gestoord kunt worden
  • Een yogamatje
Bekijk hier ons assortiment aan sportproducten > 

Oefening 1: de neerwaartse hond

De neerwaartse hond vormt een goede warming-up van je yogasessie en kan helpen bij hoofdpijn, rugpijn, slapeloosheid, vermoeidheid en spanning. De neerwaartse hond doe je zo:

  1. Ga op je handen en knieën zitten en spreid je vingers.
  2. Strek je armen en benen, waardoor alleen nog je handen en voeten de grond raken.
  3. Neem een omgekeerde V-houding aan door je billen op te lichten.
  4. Houdt je rug, nek en armen recht en houd je hoofd parallel aan je armen.
  5. Adem rustig in en uit.

Oefening 2: de cobra

De cobra is een yoga-oefening waarmee je je rug- en buikspieren uitdaagt. Deze oefening kan helpen bij spanning en vermoeidheid én kan verlichting geven bij menstruatiepijn. De cobra doe je zo:

  1. Ga op je buik liggen en leg je armen langs je lichaam. Ook je voorhoofd raakt de grond.
  2. Plaats je handpalmen onder je schouders ter hoogte van je borst, waarbij je handpalmen naar voren wijzen. Houd je schouders laag.
  3. Adem in en duw je bovenlichaam met je armen langzaam omhoog. Zorg ervoor dat je je ellebogen niet overstrekt, maar houd je ellebogen licht gebogen.
  4. Maak jezelf lang door je blik schuin naar boven te werpen. Let erop dat je schouders laag blijven.
  5. Adem uit en kom langzaam weer naar de grond.

Oefening 3: de zittende tang

De zittende tang stimuleert de bloedsomloop en de afvoer van afvalstoffen. Bovendien werkt deze oefening ontspannend en kalmerend. De zittende tang doe je zo:

  1. Ga je op je billen zitten en strek je benen naar voren.
  2. Adem in en reik met je armen naar het plafond. Houd je armen gestrekt en reik langzaam met je handen naar je tenen.
  3. Breng je neus naar je knieën en raak je tenen aan. Als dit niet lukt, pak dan je enkels, kuiten of knieën vast.
  4. Houd je benen gestrekt en je voeten tegen elkaar aan.
  5. Ontspan je schouders en bovenrug.
  6. Adem diep in- en uit.

Blijkt yoga toch niet helemaal jouw ding te zijn? No worries! Je kunt namelijk op ontelbare manieren in beweging blijven. 

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel waar onze medewerkers voor je klaarstaan.

Yoga