vrouw met sportschoenen loopt op trap

Tips om meer te bewegen

Elke week zou je ongeveer 2,5 uur moeten bewegen verspreid over meerdere dagen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan fietsen en stevig doorwandelen. Zeker als je een zittend beroep hebt, kan het lastig zijn om elke dag genoeg te bewegen. Herkenbaar? Met deze 7 tips die je makkelijk kunt toepassen wordt meer bewegen een eitje!

Tip 1: pak wat vaker de fiets

Pak je liever de auto dan de fiets? Heel begrijpelijk, maar als je meer wilt bewegen kun je natuurlijk beter de fiets pakken of gaan lopen. Zeker kleine afstanden kun je makkelijk op de fiets afleggen. Pak daarom wat vaker de fiets, bijvoorbeeld als je wat kleine boodschappen gaat doen of als je even naar de stad gaat. Dat is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook goed voor het milieu.

Tip 2: neem de trap

Deze tip voelde je misschien al aankomen: pak wat vaker de trap in plaats van de lift. Zeker als je een zittend beroep hebt, kun je beter de trap nemen, zodat je wat extra stappen kunt zetten. Tip: als je flink wat treden moet beklimmen, kun je er ook voor kiezen om halverwege de lift te pakken. Daag jezelf uit door elke week een verdieping hoger pas de lift te pakken.

Tip 3: drink veel water

Veel water drinken betekent veel plassen. Water drinken is gezond én het zorgt ervoor dat je regelmatig een wandeling naar de wc moet maken. Twee vliegen in één klap! Zet een grote fles of kan water op je bureau, zodat je er continu aan herinnerd wordt dat je water moet drinken. 

Tip 4: ga een verdieping hoger of lager naar de wc

Als je dan toch naar de wc gaat, doe dit dan op een verdieping hoger of lager. Dit is een makkelijke manier om óók gedurende je werkdag wat extra traptreden te beklimmen. Zo blijf je de hele dag in beweging.

Tip 5: loop een rondje tijdens de lunch

Heb je een kantoorbaan? Grote kans dat je dan flink wat uren aan je bureau zit. Ga daarom tijdens de lunch een rondje lopen en neem je boterhammen mee. Zo pak je niet alleen wat beweging, maar vang je met een beetje geluk ook nog wat zonnestralen (en dus vitamine D) op. Bovendien stimuleert een blokje om je spijsvertering. Redenen genoeg dus om even een frisse neus te halen tijdens de lunch!

Tip 6: parkeer een straat verderop

Ga je met de auto naar je werk? Parkeer dan één of twee straten verderop, zodat je het laatste stuk naar je werk of naar huis moet lopen. Reis je met het openbaar vervoer? Stap dan één of twee haltes eerder uit en loop het laatste stuk naar je werk of naar huis. 

Tip 7: organiseer actieve uitstapjes

Zit je het liefst gezellig met je vriendinnen op de bank? Of plan je een avondje uit standaard in een restaurant of in de bioscoop? Er zijn genoeg uitstapjes te bedenken waar je hart wél sneller van gaat kloppen. Ga bijvoorbeeld een stuk wandelen en beloon jezelf daarna met een kop koffie of thee. Trek je wandelschoenen maar alvast aan. Een origineel idee voor een avondje uit nodig? Ga bowlen of salsadansen. Veel plezier!

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.