regen op een raam

Neerslachtig

Je relatie is voorbij, je vindt je werk niet leuk of je gaat gebukt onder de geluidsoverlast van je buurman. Je voelt je ongelukkig en futloos. Neerslachtige of sombere gevoelens hebben is heel normaal. Wij geven je in dit artikel tips om ermee om te gaan.

Wat is neerslachtigheid?

Neerslachtigheid is een tijdelijke verandering in je stemming. Meestal houdt het een aantal dagen tot hooguit twee weken aan. Je ervaart deze stemming zelf ook als tijdelijk. Als je neerslachtig bent, is daar vaak een duidelijk aanwijsbare oorzaak voor. Vaak heeft het te maken met een heftige of stressvolle gebeurtenis, zoals het overlijden van een dierbare of een verbroken relatie. Ook hormonen kunnen een rol spelen, bijvoorbeeld als je ongesteld bent.

Hoe herken je neerslachtige gevoelens?

Neerslachtigheid wordt vaak omschreven als een 'leeg' gevoel. Je hebt nergens meer zin in of je hebt geen interesse meer in de dingen om je heen. Op zo'n moment zit je niet lekker in je vel. Het neerslachtige gevoel kan heel intens en allesoverheersend zijn.

Ben je neerslachtig of depressief?

Kenmerkend voor neerslachtigheid is dat anderen in staat zijn je te troosten. Een goede wandeling, een fijn gesprek of een leuke film kunnen je stemming positief beïnvloeden. Je hebt je stemming onder controle en die staat niet je dagelijks functioneren in de weg.

Anders is het wanneer je depressief bent. Een depressie is een stemmingsstoornis die minstens twee weken duurt en niet vanzelf overgaat. Vrienden en hobby’s waar je gewoonlijk vrolijk van wordt, laten je koud. Bij depressie kun je ook last hebben van slaapproblemen, vermoeidheid en schuldgevoelens. Wil je hier meer over weten? Lees dan ons artikel over depressie.

Tips om weer lekker in je vel te zitten

Het is natuurlijk belangrijk om heftige gebeurtenissen goed te verwerken. Het is dus helemaal niet erg of ernstig om je een poosje somber te voelen. Maar je moet er niet in blijven hangen. Wij hebben wat tips voor je om weer lekkerder in je vel te zitten:

  • Praat erover. Dat lucht op. Zoek dus iemand met wie je je gevoelens kunt delen.
  • Zorg voor regelmaat en structuur. Sta op een vaste tijd op, ga op tijd naar bed en slaap niet overdag.
  • Zoek afleiding. Richt je op iets wat je vóór je neerslachtigheid leuk vond om te doen. Dit kan je helpen te ontspannen en je gedachten te verzetten.
  • Beweeg regelmatig. Geen zin om te sporten? Een wandeling of fietstochtje in de buitenlucht tellen ook als lichaamsbeweging.
  • Doe ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen.
  • Schrijf elke dag een mooie of prettige ervaring op. Dit mag ook iets heel kleins zijn. Zo leer je om te focussen op de dingen die fijn zijn.
  • Zoek elke dag contact met andere mensen. Als je je isoleert, wordt je neerslachtige gevoel alleen maar erger. Spreek af met mensen die je vertrouwt, waarbij je je verhaal kwijt kunt en die een positieve invloed op je kunnen hebben. Afspreken met mensen die ook somber zijn, kan natuurlijk juist averechts werken.
  • Eet elke dag gezond en zorg voor voldoende vitamine D. Misschien heb je wel last van een winterdipje.

Wanneer moet je naar de huisarts als je niet lekker in je vel zit?

Een sombere bui is geen aanleiding om je huisarts te bellen. Heb je het gevoel dat er geen einde komt aan je neerslachtigheid? Misschien heb je dan last van depressieve klachten. Neem in dat geval wel contact op met je huisarts.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.