Wandelen

Gemiddeld zitten we in Nederland steeds meer en bewegen we steeds minder op een dag. Gevaarlijk, zeggen de deskundigen. Dus geen tijd meer voor excuses en kom in beweging. Ga net als de celebs hiken, oftewel: oldschool wandelen! Waarom en hoe? Dat zullen we je vertellen!

Waarom is wandelen gezond?

We weten allemaal dat wandelen gezond is. Maar waarom is dit eigenlijk? Hieronder zullen we diverse lichamelijke en geestelijke voordelen bespreken.

Lichamelijke voordelen

Wandelen is een effectieve manier om aan je dagelijkse portie beweging te komen. Wanneer je dagelijks tenminste dertig minuten wandelt, kan dit de volgende lichamelijke voordelen hebben. Wandelen:

  • Verlaagt de bloeddruk en cholesterolgehalte in je bloed.
  • Verbetert de conditie van je hart en bloedvaten en verkleint de kans op hartproblemen.
  • Vergroot het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen.
  • Stimuleert de stofwisseling.
  • Verbetert het immuunsysteem.
  • Helpt bij obstipatie.
  • Versterkt botten en spieren en vermindert de kans op botontkalking.
  • Ondersteunt het kraakbeen.
  • Verkleint de kans op diabetes Type 2.
  • Stimuleert de spiergroei.

Geestelijke voordelen

Wandelen is niet alleen goed voor het lichaam, het kan ook je humeur boosten! Als je gaat wandelen maken je hersenen namelijk de neurotransmitter serotonine aan. Dit is een gelukshormoon dat, zoals de naam al doet vermoeden, je een gelukkig gevoel geeft. Wandelen kan je dus opgewekter maken!

Wandelen kan ook voor een goede nachtrust zorgen. Het verhoogt namelijk de afgifte van de rustgevende neurotransmitter GABA. Dit zorgt voor een goede, diepe en rustgevende slaap. De extra dagelijkse beweging helpt ook om sneller in slaap te vallen.

Verder wordt wandelen vaak geadviseerd bij mensen die depressieve klachten ervaren. Wandelen kan zorgen voor een positieve impact door onder andere de aanmaak van serotonine en vitamine D, het zien van nieuwe dingen en een verbeterde slaapkwaliteit. Ook kan wandelen stress verminderen, doordat je je hoofd even kunt leegmaken.

Wandelen is ook goed voor je hersenen. Het zorgt verder voor een goede doorbloeding van je hersenen en dat kan weer je geheugen verbeteren.

Kun je door wandelen afvallen?

Ja, wandelen kan helpen bij afvallen, omdat je calorieën verbrand. Alleen is het wel belangrijk dat je daarnaast ook op je voeding let! Afvallen blijft een combinatie van beweging en voeding. Hoeveel calorieën je verbrand hangt af van een aantal factoren:

  • Gewicht
  • Leeftijd
  • Lengte
  • Duur
  • Geslacht
  • Tempo

Daarnaast zorgt dagelijkse beweging, waaronder wandelen, ervoor dat je buikvet verliest. Om buikvet te verliezen zul je minstens twintig minuten moeten wandelen. Dan pas gaat je lichaam over van glucose- naar vetverbranding.

Voor wie is wandelen weggelegd?

Dat is mazzel, wandelen is namelijk voor iedereen weggelegd die goed ter been is. Wandelen is heel toegankelijk, je kunt het op je eigen tempo doen en er is maar een kleine kans op blessures, vergeleken met bijvoorbeeld hardlopen. Geen zin om het in je eentje te wandelen? Doe het dan samen met een vriendin. Zo verminder je meteen je schermtijd op je telefoon en kom je alsnog aan je dagelijkse sociale interactie!

Waar kun je wandelen?

Wandelen kan natuurlijk overal! Zo kun je ‘s avonds een rondje maken door je woonplaats, maar kun je ook naar een bos of naar de duinen. Op de site van Natuurmonumenten kun je hiervoor genoeg mooie wandelroutes in Nederland vinden! Het leukste is natuurlijk als je verschillende routes afwisselt en zo steeds weer iets nieuws ontdekt. Heb je een zittend beroep? Loop in je pauze even lekker een rondje buiten en krijg meteen weer energie voor de rest van je werkdag!

Hoe kun je dagelijks meer meters maken?

Je kunt waarschijnlijk genoeg smoesjes bedenken waarom jij niet dagelijks minstens een half uur kunt wandelen. Gelukkig hebben wij een aantal tips voor jou op een rijtje gezet om toch elke dag aan je dagelijkse beweging te komen.

  • Ga je met de auto naar je werk? Parkeer hem dan eens wat verder bij je huis vandaan en begin zo je dag met een kleine wandeling.
  • Vermijd roltrappen en liften en pak de trap!
  • Haal na de lunch een frisse neus en loop samen met collega’s even een blokje om.
  • Pak wat vaker iets te drinken. Zo zorg je voor extra wandelingen naar de keuken en naar de wc.
  • Laat je fiets/auto staan en loop naar de supermarkt. Schaf ter motivatie een stappenteller of een smartwatch aan. Stap een halte eerder uit de bus en loop het laatste stuk naar je bestemming. Kijk of je je overleg met je collega lopend kunt doen in plaats van zittend.

Lees ook een ons artikel over blaren voordat je begint met wandelen, zodat je vervelende blaren kunt voorkomen! Wil je in de natuur gaan wandelen? Leer hoe je een tekenbeet kunt herkennen en voorkomen in dit artikel over teken.

Kom voor meer informatie of advies langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.