meetlint

Je Body Mass Index (BMI) berekenen

De dokter, de diëtiste, je beste vriendin: regelmatig hoor je van anderen over het belang van een gezond BMI. Maar wat betekent zo’n BMI nou eigenlijk, en hoe wordt dat getal berekend? Lees hier alles wat je moet weten over je BMI!

Wat is je BMI precies?

BMI staat voor Body Mass Index. Dit is een methode om je gewicht in relatie tot je lengte te beoordelen. Zo zie je in één oogopslag of je een gezond gewicht of onder- of overgewicht hebt. Benieuwd naar jouw BMI? In de BMI calculator hieronder vul je je lengte en gewicht in. De calculator rekent vervolgens je BMI voor je uit.

BMI Calculator

Onze handige BMI calculator berekent jouw BMI in enkele seconden. Je hoeft zelf niets uit te rekenen! Wil je toch zelf aan de slag? Voor de berekening houd je de volgende formule aan: je gewicht in kilogram gedeeld door je lengte in meters in het kwadraat. Weeg je 65 kg en ben je 1.70 meter lang? Dan heb je een BMI van 65 / (1.70x1.70) = 22,5.

Doe nu de test:

BMI calculator

Wil je weten wat jouw ideale gewicht is?

Verplaats dan de schuif van je gewicht naar links of rechts totdat de indicator rechts in het juiste kleurvlak terechtkomt.

 

< 18
ondergewicht Eet regelmatig en sla geen maaltijd over. Eet of drink vier keer per dag een tussendoortje.
18-25
gezond gewicht Houdt je gewicht op peil. Check minstens 1x per jaar hoe je ervoor staat.
25-30
iets te zwaar Probeer je eetpatroon te verbeteren en meer te bewegen.
> 30
veel te zwaar Dit levert een risico op voor je gezondheid. Probeer af te vallen.

Direct fitter worden? Ga naar Mijn Etos en download de stappenteller app.

BMI volgens het voedingscentrum

Een gezond BMI betekent een goede verhouding tussen je lichaamsgewicht en je lengte. Je kunt de richtlijnen uit de volgende tabel aanhouden:

BMI man & vrouw Gewicht
<18 Ondergewicht
18-25 Gezond gewicht
25-30 Iets te zwaar
>30 Veel te zwaar 

bron: www.voedingscentrum.nl

Wel is het belangrijk om te weten dat BMI waarden niet altijd even betrouwbaar zijn. Naast je lengte spelen namelijk ook je lichaamsbouw, spier- en vetmassa, afkomst (BMI gemiddelden kunnen wisselen per bevolkingsgroep), leeftijd en geslacht een belangrijke rol. Om een nauwkeuriger beeld te krijgen, is het aan te raden om ook de buikomtrek te meten en een vetpercentage meting af te nemen. Zo krijg je een beter beeld van de vetverdeling over het lichaam.

BMI berekenen vrouw

Bij het berekenen van je BMI wordt geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen. Toch kun je als vrouw anders naar de resultaten kijken. Waarom? Omdat een vrouw anders gebouwd is dan een man. Zo is de vetverdeling bij het vrouwelijk lichaam anders en mag een vrouw iets meer vet hebben bij een gezond gewicht.

BMI berekenen man

Ook als man kun je anders naar de resultaten kijken. Zo hebben mannen van nature meer spiermassa dan vrouwen. Hierdoor kan een BMI waarde soms een vertekend beeld geven. Wanneer je bijvoorbeeld veel aan krachttraining doet en veel spiermassa hebt, kan je gewicht automatisch ook toenemen. Je zult dan op een hogere BMI uitkomen, terwijl je wel op een gezond gewicht zit. Een vetpercentage meting geeft in zo’n geval een beter beeld.

BMI berekenen kind

De Body Mass Index geldt voor kinderen en volwassenen tussen de 2 en 70 jaar. Maar let op: de uitkomst van de BMI calculator kan bij kinderen soms misleidend zijn. In de groeifases die kinderen doormaken, kan de hoeveelheid vetweefsel namelijk snel veranderen. Maak je je zorgen over het gewicht van je kind? Neem dan contact op met je huisarts of een kinderdiëtist.

Hoe krijg je een gezond BMI?

Wil je graag iets veranderen in je levenspatroon? Etos helpt je graag je goede voornemens te realiseren én vol te houden met de volgende tips:

  • Beweeg elke dag minimaal een half uur. In ons artikel over meer bewegen geven we je tips hoe je op een makkelijke manier meer kunt bewegen. 
  • Eet gezond en gevarieerd.
  • Sla geen maaltijden over.
  • Stop met roken.

Wil je beginnen met sporten, maar weet je niet hoe? Of vind je het lastig om de draad weer op te pakken? Wij geven je tips om beginnen met sporten makkelijker én leuker te maken. 

Afvallen

Als je wilt afvallen, dan moet je ervoor zorgen dat je meer calorieën verbrand dan dat je calorieën binnenkrijgt. In ons artikel over calorieën lees je hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt. Is jouw BMI te hoog en wil je graag afvallen? Dan is het belangrijk dat je meer beweegt en dat je gezonder en minder eet. Je kunt het afvallen ondersteunen door gebruik te maken van afslankproducten zoals vetbinders

Sportvoeding

Wil je jouw gezondheid verbeteren door voldoende te bewegen? Behoud en vergroot je spiermassa met de juiste sportvoeding. Deze bevat voldoende eiwitten om het herstel en de groei van je spieren te ondersteunen. Probeer bijvoorbeeld eens een eiwitshake

Etos stappenteller

Bewegen is niet alleen goed voor je, het wordt nu ook extra beloond! Heb jij de Etos app? Dan helpt Etos je fit te blijven. In de app zit namelijk een stappenteller! Bij elke mijlpaal die je bereikt, ontvang je van Etos een cadeau of korting op de leukste producten. Leuke motivatie om er een stapje bovenop te doen dus! Download nu de Mijn Etos app en begin met lopen.

Meer weten over het belang van een gezond BMI? Kom dan langs bij de dichtstbijzijnde Etos winkel voor persoonlijk advies van één van onze medewerkers.

 

Je ideale gewicht bereiken?

Afvallen kan lastig zijn. Daarom vind je bij Etos een ruim assortiment aan afslankproducten die je daarbij kunnen helpen.

capsule
€ 15,75
Promotie: Promotie voorwaarden: Weightcare & Modifast alle varianten, combineren mogelijk.
€ 23,44
capsule
€ 36,75
Chocolade,
€ 6,16
capsule
€ 41,99
Rood Fruit,
€ 6,16
€ 6,16
Promotie: Promotie voorwaarden: Weightcare & Modifast alle varianten, combineren mogelijk.
€ 1,99