Persoon staat op een weegschaal

Gezond gewicht

Misschien heb je jezelf wel eens afgevraagd of je te zwaar of juist te licht bent. Want wanneer heb je nu eigenlijk een gezond gewicht? Wij vertellen je wanneer je een gezond gewicht hebt, hoe je op gewicht blijft en wat je kunt doen als je over- of ondergewicht hebt.

Heb ik een gezond gewicht?

Vraag je je af of je een gezond gewicht hebt? Een methode om je gewicht in relatie tot je lengte te beoordelen, is de Body Mass Index (BMI). Onze BMI calculator vertelt je binnen no-time of je een gezond-, over- of ondergewicht hebt.

Bereken hier je BMI >

Ik heb een gezond gewicht

Is je BMI tussen de 18,5 en 25? Dan heb je een gezond gewicht. Goed bezig! Het is nu niet de bedoeling dat je achterover gaat leunen, want het is belangrijk om je gezonde gewicht te behouden. Zo blijf je op gewicht:

  • Eet gezond en gevarieerd volgens de Schijf van Vijf
  • Drink niet te veel alcohol
  • Beweeg elke dag minimaal een half uur
  • Weeg jezelf één keer per week of één keer per maand

Wil je meer weten over de Schijf van Vijf? Kijk dan op www.voedingscentrum.nl

Ik heb overgewicht

Is je BMI hoger dan 25? Dan heb je overgewicht. Probeer zelf of onder begeleiding van je huisarts of een diëtist af te vallen. Overgewicht wordt meestal veroorzaakt door overvoeding en te weinig beweging, maar het kan ook veroorzaakt worden door het gebruik van bepaalde medicijnen, lichamelijke aandoeningen of hormonen. Wil je graag afvallen, maar weet je niet goed hoe je dat moet aanpakken? In ons artikel over afvallen vertellen we je hoe je het aanpakt.

Let op: ben je zwanger, geef je borstvoeding, heb je een eetstoornis (gehad), heb je een ziekte, gebruik je medicijnen, is je BMI hoger dan 30 of ben je ouder dan zeventig jaar? Raadpleeg dan eerst je huisarts voordat je op eigen houtje gaat afvallen.

Ik heb ondergewicht

Is je BMI lager dan 18,5? Dan heb je ondergewicht. Probeer onder begeleiding van je huisarts of een diëtist op een gezonde manier aan te komen. Ondergewicht brengt namelijk (net als overgewicht) gezondheidsrisico’s met zich mee. Je huisarts of diëtist kan je helpen om te achterhalen wat precies de oorzaak van je ondergewicht is en kan je helpen bij het maken van een plan van aanpak. Als je op een gezonde manier wilt aankomen, is het belangrijk dat je:

  • Elke dag ten minste drie maaltijden eet
  • Op vaste tijden eet
  • Probeert om iedere keer iets meer te eten dan de vorige keer
  • Rustig de tijd neemt om te eten
  • Voldoende eiwitten eet om de opbouw van je spieren te ondersteunen
  • Voldoende vezels eet om je stoelgang draaiende te houden
  • Probeert om regelmatig een wandeling te maken of rek- en strekoefeningen te doen om je spieren sterker te maken

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje