Spierpijn

Heb je je flink staan uitsloven in de sportschool? Of heb je net een verhuizing achter de rug? Grote kans dat je de dagen erna spierpijn hebt. Wij vertellen je alles wat je moet weten over spierpijn.

Wat is spierpijn?

Spierpijn is meestal het gevolg van overbelasting van je spieren. Als je je spieren overbelast, raken je spieren beschadigd. Tijdens het herstel van je spieren ontstaat een milde ontstekingsreactie. Dit geeft een pijnlijk, verkrampt of stijf gevoel in je spieren. Spierpijn gaat vaak vanzelf binnen enkele dagen weer over.

Twijfel je over de oorzaak van de spierpijn? Of gaan je klachten niet binnen enkele dagen over? Raadpleeg dan je huisarts.

Hoe ontstaat spierpijn?

Spierpijn kan verschillende oorzaken hebben:

  • Overbelasting
  • Griep
  • Medicijnen

Overbelasting

De meest voorkomende oorzaak van spierpijn is overbelasting. Je kunt je spieren overbelasten door te sporten, maar ook door andere vormen van (zware) lichamelijke inspanning kunnen je spieren overbelast raken. Denk bijvoorbeeld aan klussen, tuinieren of verhuizen.

Griep

Spierpijn is een veelvoorkomend en kenmerkend symptoom van griep. In dat geval wordt spierpijn veroorzaakt door een ophoping van afvalstoffen in je spieren die je lichaam niet goed kan afvoeren. 

Medicijnen

Het gebruik van bepaalde medicijnen kan spierpijn met zich meebrengen. Voorbeelden hiervan zijn medicijnen tegen een hoog cholesterol en medicijnen tegen een hoge bloeddruk.

Is spierpijn goed of slecht?

Flinke spierpijn geeft je het gevoel dat je een goede training achter de rug hebt. No pain, no gain. Toch? Dat is niet helemaal waar. Ook als je milde spierpijn hebt, kun je een effectieve training achter de rug hebben. Bovendien: als je zoveel spierpijn hebt dat je de dagen erna niet meer kunt sporten, dan komt dat je sportresultaten niet bepaald ten goede. Het is namelijk veel belangrijker om elke dag of om de dag te sporten, in plaats van één keer per week je lijf volledig af te matten.

Mag je sporten als je spierpijn hebt?

Het antwoord op deze vraag is ja en nee. Als je spierpijn hebt, is het belangrijk dat je je spieren de kans geeft om te herstellen door rust te nemen. Het is dan ook niet verstandig om dezelfde spiergroep meerdere dagen achter elkaar te belasten. In dat geval kun je beter een andere spiergroep trainen, zodat je pijnlijke spieren kunnen herstellen. Als je spierpijn hebt kun je er ook kiezen voor een minder intensieve vorm van beweging, bijvoorbeeld wandelen of fietsen.

Wat te doen bij spierpijn?

Last van pijnlijke spieren? Dan kun je een aantal dingen doen om de spierpijn te verlichten:

  • Neem rust
  • Neem een warme douche of warm bad
  • Eet eiwitrijke voeding
  • Neem een pijnstiller

Neem rust

Als je spierpijn hebt, is het belangrijk om je spieren tijd en gelegenheid te geven om te herstellen. Een spiergroep heeft ongeveer 48 tot 72 uur nodig om te herstellen. Neem daarom rust, maar blijf wel in beweging.

Neem een warme douche of bad

Warmte verbetert de doorbloeding van je spierweefsel, waardoor je spieren sneller herstellen. Neem bijvoorbeeld een warme douche of een warm bad na het sporten.

Eet eiwitrijke voeding

Eiwitten dragen bij tot de groei en instandhouding van sterke spieren én ondersteunen snel herstel van je spieren na overbelasting. Het eten of drinken van eiwitrijke voedingsmiddelen kan dan ook helpen bij het verminderen van spierpijn. Weten welke voedingsmiddelen rijk aan eiwitten zijn? Lees dan ons artikel over eiwitten.

Neem een pijnstiller

Bij hevige spierpijn kun je een ontstekingsremmer gebruiken om de pijn te verlichten, bijvoorbeeld ibuprofen.

Hoe kun je spierpijn voorkomen?

Spierpijn kun je niet altijd vermijden, maar er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om spierpijn zoveel mogelijk te voorkomen:

  • Doe een warming up voor het sporten
  • Doe een cooling down na het sporten
  • Bouw het sporten rustig op

Warming up

Ga je sporten? Zorg er dan voor dat je spieren opgewarmd zijn door een warming up te doen. Zo stimuleer je de doorbloeding van je spieren en verklein je de kans op spierpijn. Doe bijvoorbeeld wat rek- en strekoefeningen of loop rustig in om je spieren op te warmen.

Cooling down

Na het sporten is het belangrijk om je lichaam geleidelijk weer in een staat van rust te brengen door middel van een cooling down. Doe bijvoorbeeld wat rek- en strekoefeningen of loop rustig uit om je spieren weer tot rust te brengen.

Rustig opbouwen

Ben je nog maar net aan het sporten? Grijp dan niet meteen naar de zwaarste gewichten en ga niet direct tien kilometer hardlopen. Bouw de intensiteit en frequentie van je trainingen rustig op. Zo voorkom je dat je spieren overbelast raken en verklein je de kans op blessures.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.