Vertraging op bezorgen van bestellingen.Lees meer

rauwe zalm

Omega 3 en omega 6

Misschien heb je iemand wel eens horen zeggen dat omega 3 en omega 6 belangrijk zijn. Maar waarom zijn deze twee vetzuren dan zo belangrijk? En in wat voor soort voedingsmiddelen zit omega 3 en omega 6? Wij vertellen je alles wat je moet weten over omega 3 en omega 6.

Waar is omega 3 goed voor?

Omega 3-vetzuren staan bekend om hun goede eigenschappen. Zo remt het ontstekingen en er zijn aanwijzingen dat omega 3-vetzuren goed zijn voor hart en bloedvaten. Verder zouden omega 3-vetzuren ook nog eens goed zijn voor een gezonde bloedsuikerspiegel en is er een kans dat de vorming van bloedstolsels afneemt. Genoeg goede eigenschappen dus! Naast deze goede eigenschappen heeft je lichaam omega 3-vetzuren ook daadwerkelijk nodig. Doordat je lichaam ze niet zelf kan maken, is het van belang om deze vetzuren via je voeding binnen te krijgen.

Waar zit omega 3 in?

Als je op zoek bent naar voedingsmiddelen waar omega 3-vetzuren in zitten, kun je de volgende producten in je winkelmandje stoppen:

  • Walnoten
  • Lijn-, hennep- en chiazaad
  • Vette vis, zoals zalm en makreel
  • Lijnzaad-, vis- en hennepolie

Houd je niet van vis? Geen probleem! Er zijn namelijk genoeg producten waar omega 3 aan wordt toegevoegd. Zo zijn er bijvoorbeeld margarines en zuiveldrankjes die omega 3-vetzuren bevatten. Verder kun je altijd nog visoliepillen aanschaffen. Lees in ons artikel over visolie wat het verschil is met omega 3.

Waar is omega 6 goed voor?

Ook omega 6-vetzuren staan bekend om hun positieve eigenschappen. Er is namelijk een kans dat de aanmaak van cholesterol afneemt wanneer je voldoende omega 6-vetzuren binnenkrijgt. Verder lijkt het erop dat omega 6-vetzuren ervoor zorgen dat je afweersysteem versterkt wordt. Goed voor je weerstand dus! Een belangrijke kanttekening: er zijn aanwijzingen dat een te grote inname van omega 6 ontstekingen bevordert en de werking van insuline remt. Neem het dus met mate! Net zoals bij omega 3 kan je lichaam niet zelf omega 6-vetzuren aanmaken. Daarom is het belangrijk dat je ook deze vetzuren via je voeding binnenkrijgt.

Waar zit omega 6 in?

In de volgende voedingsmiddelen vind je omega 6-vetzuren:

  • Arachide-olie (pindaolie)
  • Zonnebloemolie
  • Teunisbloemolie
  • Hennepolie
  • Bernagieolie (olie van komkommerkruid)
  • Margarine en halvarine

Hoeveel omega 3 en 6 heb je nodig?

Je hebt dagelijks 450 milligram omega 3-vetzuren nodig. Dagelijks klinkt misschien best vaak. Maar als je twee keer per week vis eet, waarvan één keer vette vis, zit je al helemaal goed! Wil je ook voldoende omega 6-vetzuren binnenkrijgen? Dan is het verstandig om ervoor te zorgen dat 2% van de calorieën die je dagelijks binnenkrijgt, uit omega 6-vetzuren bestaan. Het scheelt dat je hier niet zo je best voor hoeft te doen. Als je je boterham al met boter smeert, krijg je al genoeg binnen!

Is omega 9 ook belangrijk?

Ja, zeker! Omega 9 kan onder andere een hoog cholesterol verlagen. Je lichaam maakt omega 9 aan met behulp van oliezuur. Dit oliezuur verkrijg je bijvoorbeeld uit: olijfolie, noten en avocado's.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.