Maak kans op een last-minute vakantie van TUI of één van de andere toffe prijzen!

Waanzinnige winweken
Visolie zalm gerecht

Visolie

Gezonde vetten binnen krijgen is belangrijk. Vetten leveren vitamine A, D, E en K aan je lichaam en zorgen voor een goede stoelgang. Daarnaast zorgen ze ervoor dat je energie krijgt, calcium opneemt en helpen ze bij de opbouw van hormonen en celwanden. Een voorbeeld van gezonde vetten is visolie. Deze visvetzuren kunnen verschillende gunstige invloeden hebben op jou of je kindje, ook als je zwanger bent. Maar wat is het precies en waar draagt het aan bij? Wij vertellen je alles wat je moet weten over visolie.

Shop hier onze visolie supplementen

Artikel opslaan

Wat is visolie?

Visolie bevat de Omega 3-vetzuren EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Deze visvetzuren kunnen een gunstige invloed op het hart hebben. Daarnaast kan DHA een goed effect hebben op de hersenfunctie en het gezichtsvermogen. EPA en DHA zitten voornamelijk in vis, schaal- en schelpdieren. Daarom worden ze ook wel visvetzuren genoemd. Vette vis bevat het meeste EPA en DHA. Eieren en sommige vleessoorten bevatten ook kleine hoeveelheden van deze vetzuren. Daarnaast zijn er speciale visolie-capsules verkrijgbaar met EPA en DHA.

Voor wie is visolie belangrijk?

Voor bepaalde groepen, zoals zwangeren en kinderen, is het extra belangrijk om genoeg Omega 3 binnen te krijgen. Als je zwanger bent en je neemt DHA in, kan dit bijdragen aan een normale ontwikkeling van de ogen en normale hersenontwikkeling van de baby. Wanneer je als moeder gezond eet, bijvoorbeeld volgens de Schijf van Vijf, krijgt het kind tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding in principe genoeg Omega 3-vetzuren binnen.

Hoeveel van deze vetzuren moet ik binnenkrijgen?

Volwassenen wordt aangeraden om 200 milligram visvetzuren per dag binnen te krijgen. Je kiezen voor visoliecapsules. In deze capsules zit de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid EPA en DHA. Of door bijvoorbeeld één keer per week (vette) vis te eten, dit bevat namelijk Omega 3-vetzuren EPA en DHA. Maar wat is vette vis eigenlijk? Vis valt in de categorie ‘vette vis’ wanneer deze meer dan tien procent vet bevat. Benieuwd welke vissoort je het best kunt eten? Je kunt kiezen voor:

  • Makreel
  • Atlantische zalm
  • Sardientjes
  • Haring
  • Forel

Wat als je teveel omega 3 binnenkrijgt?

Vaak is teveel niet goed en voorheen werd dit ook gezegd over omega 3, maar de EFSA (Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid) heeft nu geconcludeerd dat dit niet het geval is. Zelf een extra inname van 5 gram EPA en DHA per dag kan niet leiden tot:

  • een verhoogd risico op bloedingen
  • een verhoging van de bloedsuikerspiegel
  • een slechtere werking van het immuunsysteem bij diabetici

De kans dat je een overdosis van omega 3 binnenkrijgt is dus minimaal.

Wat kun je nog meer doen om genoeg Omega 3-vetzuren binnen te krijgen?

Het slikken van visoliecapsules kan bijdragen aan de inname van Omega 3-vetzuren, maar is niet de enige bron van Omega 3. Naast het slikken van visolie is het belangrijk om gevarieerd te eten. Eet dus niet alleen regelmatig vette vis, maar besmeer bijvoorbeeld ook je boterham met een laagje halvarine. Zo zorg je ervoor dat je van alle belangrijke Omega 3-vetzuren genoeg binnenkrijgt.

Onze visolie supplementen

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos-winkel. Wat je vraag ook is, we helpen je verder.

Bekijk

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.