opengesneden avocado op een houten snijplank

Vetten

Vetten ongezond? Echt niet! Vetten zijn onmisbaar voor een gezond lichaam. Het is alleen wel belangrijk dat je de juiste vetten eet. Wil je weten waarom vetten zo belangrijk zijn en welke vetten je het beste kunt eten? Lees dan verder.

Wat zijn vetten?

Vetten zijn essentiële voedingsstoffen voor een gezond en fit lichaam. Vet bestaat uit vetzuren, die onder andere een belangrijke bron zijn van energie. Maar let op! Niet alle vetten zijn gezond.

Wat zijn goede en slechte vetten?

Je kunt onderscheid maken tussen twee soorten vetten: verzadigde vetten en onverzadigde vetten.

Verzadigde vetten

Verzadigde vetten moet je zoveel mogelijk vermijden. Die verhogen namelijk je cholesterol. Deze slechte vetten zitten in veel dierlijke producten, zoals zuivel en vet vlees (bijvoorbeeld: hamburgers, worst en spek). En het zal je niet verbazen, maar ook moet je uit de buurt blijven van chocolade, koek, gebak en snacks.

Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten zijn gezonde vetten en zitten in onbewerkte producten, zoals noten, (vette) vis en plantaardige oliën. Maar zoals voor alle voedingstoffen geldt: eet het met mate.

Waarom zijn onverzadigde vetten zo belangrijk?

Onverzadigde vetten bevatten essentiële vetzuren die je lichaam zelf niet kan aanmaken. Daarom is het belangrijk om deze via je voeding binnen te krijgen. Benieuwd waarom je lichaam vetten zo hard nodig heeft? Wij leggen het je uit:

  • Vetten leveren energie. Eén gram vet bevat 9 kcal. Dit is twee keer zoveel energie als één gram eiwitten of één gram koolhydraten. Het is belangrijk om voldoende calorieën binnen te krijgen, zodat je je energiek voelt en kunt functioneren in je dagelijkse leven. Zeker als je veel beweegt, is dit extra belangrijk!
  • Vetten beschermen je organen tegen de kou. Wanneer je vetten niet gelijk verbrandt, sla je ze op als vetreserves. Deze reserves zorgen ervoor dat je lichaam op temperatuur blijft.
  • Vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. Zo heb je vetten nodig voor de opbouw en bescherming van je cellen, maar ook voor een goede werking van je ogen, hersenen en spieren.
  • Vetten zijn rijk aan vitamine A, vitamine D, vitamine E en vitamine K. Deze belangrijke vitamines zijn alleen oplosbaar in vet en moet je dus via je voeding binnen krijgen. Daarnaast zitten onverzadigde vetten ook bomvol omega 3 en omega 6. Dit zorgt voor een gezond cholesterolgehalte, waardoor de kans op hart- en vaatziekten afneemt.
Bekijk hier ons assortiment aan voedingssupplementen >

Wat zijn transvetten?

Transvetten zijn onverzadigde vetten. Maar in tegenstelling tot andere onverzadigde vetten, zijn transvetten slecht voor je lichaam. De chemische bewerking van deze onverzadigde vetten zorgt ervoor dat transvet erg schadelijk is voor je gezondheid. Transvet verhoogt, net als verzadigde vetten, je cholesterol. Ze zitten met name in gefrituurd eten, harde boter of margarine en snacks, zoals koek, snoep en chips.

Hoeveel vetten heb je per dag nodig?

Vrouwen hebben zo’n 2000 calorieën nodig per dag, en mannen 2500 calorieën. Afhankelijk van het dieet dat je volgt en hoeveel je beweegt, heb je meer of minder calorieën per dag nodig. Het wordt door het Voedingscentrum aangeraden om 20% tot 40% van deze calorieën uit onverzadigde vetten te halen.

Bekijk onze voedingssupplementen voor hart- & bloedvaten >

Waar zitten vetten in?

Vetten komen van nature voor in plantaardige en dierlijke producten. Eet vooral niet te veel dierlijke producten, zoals vlees en zuivel. Deze producten bevatten vaak verzadigde vetten die schadelijk zijn voor je gezondheid. Het is wel goed om ongeveer twee keer per week vette vis te eten, zoals zalm of makreel. Ook plantaardige vetten zijn over het algemeen gezond om te eten. Hierbij kun je denken aan noten, zaden, olijven, avocado’s en plantaardige oliën (zoals olijfolie en zonnebloemolie).

Tips om minder verzadigde vetten te eten

Vind je het lastig om ongezonde vetten te vervangen door gezonde vetten? Wij zetten een aantal handige tips voor je op een rij:

  • Gebruik plantaardige olie of vloeibare boter wanneer je gaat koken. Ook als je gaat bakken, kun je boter gemakkelijk vervangen door olie. Zo maak je de lekkerste cakes!
  • Trek in een snack? Neem een handje ongezouten noten in plaats van chips. Zo kun je toch lekker snacken, zonder je schuldig te voelen.
  • Smeer je boterhammen slim! Vervang roomboter of harde margarine door zachte margarine of halvarine. Dol op zoet beleg? Ruil je boterham met hagelslag of chocoladepasta eens in voor een boterham met pindakaas.
  • It’s 5 o’clock somewhere. Tijd voor een borrel? Leg wat olijven op de borrelplank in plaats van kaas of worst.
  • Dol op een AVG’tje? Vervang vlees eens door een stukje vis. Lekker én gezond!

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje