Vrouw en man handen op zwangere buik

Zwangerschaps- cursus

Wat is een zwangerschapscursus?

Een zwangerschapscursus bereidt je voor op allerlei zaken rondom de bevalling en hoe je daarmee om kunt gaan. Daarnaast krijg je informatie over de zwangerschap en de eerste tijd na de bevalling. Vaak krijg je ook advies over de beste manier van lopen met een zwangerschapsbuik. Hiermee voorkom of verhelp je de pijnklachten. Bij veel zwangerschapscursussen wordt ook je partner betrokken. Sommige zwangerschapscursussen bieden nog enkele lessen na afloop van de bevalling, om je te helpen om je lichaam weer in vorm te krijgen.

Waarom een zwangerschapscursus?

Er zijn een aantal redenen waarom je een zwangerschapscursus kunt overwegen.

  • Wegnemen van angst. Veel zwangere vrouwen zien op tegen de bevalling, door verhalen die zij gehoord hebben of door onzekerheid en angst over wat hen te wachten staat. Door goed geïnformeerd te zijn, kan een groot deel van deze angst en onzekerheid worden weggenomen.
  • Voorbereiding op de bevalling. Alle zwangerschapscursussen hebben als doel om jou voor te bereiden op de bevalling. Je leert hoe je de weeën en de pijn daarbij zo goed mogelijk kunt opvangen. Ook worden verschillende houdingen die mogelijk zijn tijdens het persen voorgedaan en geoefend, zodat je tijdens de bevalling kunt kiezen welke houding het beste bij jouw situatie op dat moment past.
  • Betrekken van je partner. Je partner krijgt tijdens een zwangerschapscursus adviezen over hoe hij jou zo goed mogelijk kan steunen tijdens de bevalling. Ook wordt uitgelegd hoe hij actief bij de bevalling betrokken kan worden.
  • Contact met andere zwangere vrouwen. Tot slot is het vaak ook leuk om andere zwangere vrouwen te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en nieuwe contacten op te doen.

Welke zwangerschapscursussen bestaan er?

Er bestaan veel zwangerschapscursussen. Wij hebben de bekendste voor je op een rijtje gezet.

  • Zwangerschapsgymnastiek. Deze cursus wordt meestal gegeven door een fysiotherapeut waarbij de focus ligt op: het trainen van je bovenbeen-, bekken- en buikspieren, een goede houding tijdens de zwangerschap, ademhalingsoefeningen om de weeën op te vangen en verschillende perstechnieken.
  • Zwangerschapsyoga. Bij zwangerschapsyoga ligt het accent op het bewust worden van je eigen lichaam en van de baby in je buik.
  • Zwangerschapszwemmen. Tijdens deze cursus ligt de focus op spierversterkende en conditie verbeterende oefeningen en oefeningen waarmee je leert ontspannen.
  • Zwangerschapshaptonomie. Tijdens deze cursus, die je samen met je partner volgt, leer je samen contact te maken met de baby in je buik. Op deze manier ontwikkel je beiden een band met je baby en leer je vertrouwen te hebben in elkaar en in je lichaam.
  • Psychoprofylaxe. Deze cursus wordt gegeven vanuit de visie dat pijn tijdens de bevalling niet nodig hoeft te zijn. De pijn wordt volgens deze visie vaak veroorzaakt door de gedachte en de angst dat de bevalling pijn doet. Je leert hoe je deze gedachten en angsten kunt uitschakelen en hoe je de pijn kunt opvangen door geconcentreerd en gericht met je ademhaling bezig te zijn.
  • Samen bevallen. Deze cursus heeft dezelfde achtergrond als de cursus psychoprofylaxe. De cursus gaat er vanuit dat zwangerschap en bevalling iets van jou en je partner samen is. Daarom wordt de partner van begin af aan overal bij betrokken en krijgt een actieve rol tijdens de zwangerschap en de bevalling. Er is ook veel aandacht voor massage.
  • Mensendieck. Bij mensendieck leer je hoe je kunt omgaan met de veranderingen in gewicht en houding tijdens de zwangerschap. Met oefeningen leer je hoe je klachten van rug, bekken of banden kunt verminderen of voorkomen.
  • Cesar. Bij cesartherapie leer je via oefeningen hoe je lichaam functioneert en hoe je klachten van bekken, rug, nek, schouders en bekkenbodem kunt verlichten of voorkomen. Ook wordt veel aandacht besteed aan de emoties die bij zwangerschap en bevalling komen kijken en krijg je adviezen hoe je op een positieve manier met deze emoties om kunt gaan.
  • Zwangerschapshypnose. Tijdens deze cursus leer je hoe je door zelfhypnose kunt zorgen voor volledige ontspanning tijdens de bevalling. Hierdoor ervaar je minder pijn en kun je de bevalling op een prettige manier beleven.
  • Zwangerschapsfitness. Bij deze cursus doe je fitness oefeningen om je spieren te versterken. Hierdoor kun je mogelijk rug-, bekken- en nekklachten voorkomen.
  • Zwangerschapsaerobics. Tijdens deze cursus beweeg je op muziek voor versterking van je spieren, een goede houding en een goede conditie. Daarnaast is er ook aandacht voor ontspanningsoefeningen.
  • Zwangerschapsmassage. In deze cursus leer je hoe je jezelf kunt masseren of kunt laten masseren door je partner. Massage zorgt voor ontspanning, soepele spieren en een verbeterde ademhaling
  • Shiatsu-massage. Bij deze cursus krijg je van een masseur een drukpuntmassage die als doel heeft om goede energie naar je buik en bekken te sturen. Zo kan je kind zich daar zo prettig mogelijk ontwikkelen en kun jij je zo goed mogelijk ontspannen.
  • Zwangerschapszingen. Tijdens deze cursus krijg je zangles. Je ervaart dat zingen een ontspannende bezigheid is voor jezelf en voor je baby. Ook leer je door het zingen je ademhaling te beheersen.
  • Zwangerschapsdans. Deze cursus wordt nog maar op een beperkt aantal plaatsen gegeven. Tijdens deze cursus leer je door te dansen om je lichaam soepel en op een goede manier te bewegen en je conditie op peil te houden.
  • Ouderschapscursus. Dit is een heel andere cursus dan alle bovenstaande cursussen en is bedoeld voor aanstaande ouders die hun eerste kind verwachten. Tijdens deze cursus leer je hoe je je baby kunt verzorgen. Denk aan het verschonen, voeden, wassen en veilig vervoeren van je baby. 

Hoe kies je een zwangerschapscursus die bij jou past?

Allereerst is het belangrijk dat je weet wat je wilt bereiken met de zwangerschapscursus. Stel jezelf daar de volgende vragen bij:

  • Wil je een cursus alleen of met je partner volgen?
  • Wil je leren hoe je met bepaalde zwangerschapsklachten kunt omgaan?
  • Wil je een cursus volgen om fit en in conditie te blijven?

Het is daarom zinvol om de beschrijvingen over de verschillende cursussen door te lezen en te kijken welke jou het meest aanspreekt. Ook kun je bij de verloskundige, huisarts of gynaecoloog die jouw zwangerschap begeleidt, informeren welke mogelijkheden er in de buurt zijn om een zwangerschapscursus te volgen. Vaak heeft de verloskundige, huisarts of gynaecoloog adressen of folders van zwangerschapscursussen in de buurt.

Bestaan er cursussen voor na de bevalling?

Er bestaan ook cursussen die je kunnen helpen weer in vorm te komen na de bevalling. Het accent in deze cursussen ligt op:

  • Het verantwoord trainen van de verslapte buik-, bekkenbodem- en beenspieren
  • Het opbouwen van je conditie

Je krijgt tips voor een goede houding tijdens de verzorging en het tillen van je kindje. Ook kun je met andere jonge moeders praten over jouw ervaringen tijdens de bevalling en de eerste weken daarna. De bekendste cursus is de nagym, verzorgd door thuiszorgorganisaties. De cursus start ongeveer zes tot tien weken na de bevalling. Ook cesar, mensendieck en sommige yogacursussen verzorgen lessen na de bevalling. Daarnaast bestaan er babymassagecursussen, waarbij je door massage, contact met je baby legt en zorgt dat je baby zich ontspant.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs bij de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.