Wat zijn Etos nepacties?

Er zijn regelmatig winacties in omloop via Facebook, e-mail, SMS of WhatsApp die zogenaamd van Etos zijn en waarin gevraagd wordt naar jouw gegevens. Veel hiervan zijn nep en zijn bedoeld voor SPAM- en phishing doeleinden, of om je te binden aan betaalde diensten. In deze nepacties wordt vaak een waardebon van Etos ter waarde van 100 euro, 250 euro of 500 euro of soortgelijke bedragen aangeboden. Ook word je soms gevraagd mee te doen aan een online of sms-spel.

Bekijk actuele voorbeelden van nepberichten op Fraudehelpdesk

Belangrijk om te weten:

Klik nooit op de link 'uitschrijven/afmelden' als je zo'n mail ontvangt, het verzoek tot uitschrijven vertelt de zenders dat de mailbox actief gebruikt wordt en zal ervoor zorgen dat je meer van deze e-mails krijgt.

Zo herken je nepberichten:

  • In het bericht vind je vaak een urgente reden om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld "doe mee", "claim deze korting", "ontvang jouw prijs".
  • Je wordt verzocht om op een link te klikken die NIET uitkomt op de website van Etos. Ga met je muis over de link, je ziet dat het webadres niet begint met www.etos.nl.
  • Het bericht lijkt op een bericht van Etos maar is NIET door Etos verzonden, het e-mailadres eindigt niet met @etos.nl.
  • Social media berichten die NIET afkomstig zijn van onze geverifieerde pagina's. Een geverifieerde pagina is te herkennen aan het blauwe vinkje bij de naam.
  • Er komen vaak schrijffouten in voor en de aanhef is niet persoonlijk.
  • De e-mail gaat (bijna) helemaal over een winactie.

Let op: klopt één bulletpoint al niet, al lijkt een ander wel in orde? Vertrouw de mail dan niet!

Nepacties en phishing via de computer

Fraudeurs proberen via de computer op verschillende manieren aan jouw persoonlijke gegevens te komen of geld te verdienen. Dit gebeurt veelal via phishing e-mails waarin wordt gevraagd om op een specifieke link te klikken. Dat is dan een nepsite, die vaak erg lijkt op de originele site.

Hoe bescherm ik mijzelf en anderen tegen nepacties?

Iedereen kan een phishing bericht in zijn e-mail of via telefoon ontvangen. Door goed op te letten kan je nepberichten herkennen en jezelf beschermen. Via onderstaande tips kan je nepacties herkennen. Wil je nog meer weten over nepacties, phishing en hoe je jezelf kunt beschermen? Dan heeft de Rijksoverheid meer informatie over dit onderwerp.

Zo ben je boeven voor:

  • Meld phishingacties altijd bij je provider.
  • Ontvang je een nepactie, klik hier dan niet op en meld deze nepactie aan via onze klantenservice en verwijder deze dan direct. Ga niet in op aanbiedingen.
  • Etos geeft tijdens winacties nooit contanten, cadeaukaarten en -bonnen weg. Open dit soort e-mails dus niet.
  • Etos zal nooit winacties verspreiden via sms of WhatsApp.
  • De website van Etos begint altijd met www.etos.nl. Als je in een e-mail met je muis over een link gaat zie je naar welke pagina de linkt wordt verwezen. Begint deze NIET met www.etos.nl dan is het een nepwebsite.
  • Officiële e-mails zijn te herkennen aan een e-mailadres dat eindigt op @mail.etos.nl of @etos.nl.
  • Winacties zijn ALTIJD terug te vinden op www.etos.nl of op onze geverifieerde Facebook, Instagram of Twitter accounts. Dus NIET op andere websites.
  • Etos biedt nooit winspellen aan waarbij je per sms vragen krijgt toegestuurd.
  • Indien je je hebt ingeschreven voor ons klantonderzoek krijg je een mail van klantenpanel@etos.nl of noreply@mail.crowdtech.com. Een officiële e-mail eindigt op @etos.nl of @mail.crowdtech.com.

Nepacties en phishing via de telefoon en WhatsApp

Etos zal alleen telefonisch contact opnemen bij een vraag over je online bestelling via www.etos.nl. Wij zullen NOOIT een winactie telefonisch, via sms of WhatsApp verspreiden.

Ik heb een phishing bericht ontvangen, wat moet ik doen?

Als je een phishing bericht van Etos hebt ontvangen en/of toch per ongeluk op een link hebt geklikt, geef dit dan door. Met jouw informatie kunnen wij en andere partijen, klanten goed informeren indien ze een nep e-mail hebben ontvangen.

Heb je melding gemaakt, markeer de e-mail daarna als 'spam' in de mailbox en verwijder direct de e-mail.

Geef phishing door aan:

  1. Je provider
  2. Fraudehelpdesk
  3. Onze klantenservice

Iedereen kan een phishing bericht in zijn e-mail of via telefoon ontvangen. Door goed op te letten kan je nepberichten herkennen en jezelf beschermen. Via onderstaande tips kan je nepacties herkennen. Wil je nog meer weten over nepacties, phishing en hoe je jezelf kunt beschermen? Dan heeft de Rijksoverheid meer informatie over dit onderwerp.

Wat kan er gebeuren?

  • Ongemerkt kom je op een nep website terecht waar wordt gevraagd om persoonlijke informatie achter te laten.
  • Er wordt een virus op je computer geïnstalleerd waarmee kwaadwillende jouw computer kunnen overnemen en zo persoonlijke inloggegevens kunnen achterhalen.
  • Je computer kan worden geblokkeerd die pas na betaling weer wordt vrijgegeven.
  • Je wordt voor een dure sms-dienst aangemeld doordat je je mobiele nummer achterlaat.
  • Je wordt voor een dure sms dienst aangemeld doordat je je mobiele nummer hebt achtergelaten. Neem in dat geval contact op met je telefoonprovider voor het opzeggen van deze sms-dienst.

Wat doet Etos om fraude te voorkomen?

  • Etos werkt samen met andere partijen actief aan het bestrijden van phishing.
  • Wij proberen altijd contact te leggen met de phishing partijen om ze te sommeren en te laten stoppen met het onrechtmatig gebruik van onze naam en ons logo.
Bekijk

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.