appel

Appelazijn

Heb je een hoge bloeddruk, wil je afvallen of een mooiere huid? Appelazijn wordt steeds vaker genoemd als product dat hieraan kan bijdragen. Maar hoe gezond is appelazijn nu eigenlijk? Of is de juiste term appelciderazijn? En hoe kun je dit sap het beste verwerken in je voedingspatroon? Wij vertellen het je.

Appelazijn, appelciderazijn of appelcider: is er een verschil?

Appelazijn, appelciderazijn of appelcider is het sap dat wordt gewonnen uit de pulp van gepureerde appels. Als je informatie opzoekt over dit sap, zie je alle drie de termen voorbijkomen. Maar wat is nu het verschil? En is er eigenlijk wel een verschil? Het antwoord: nee, er is geen verschil. Het is simpelweg een andere benaming voor hetzelfde product. Dat betekent dus ook dat wanneer je beide producten in huis zou halen, je feitelijk geen verschil zou merken in de werking ervan. Verwarring opgelost!

Lichamelijke voordelen van appelazijn

Appelcider kan je lichaam ondersteunen bij een aantal processen. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken om je lichaam te helpen ontgiften. Daar heb je in principe dus geen dure detox- of sapkuur voor nodig! Ook kan het product je – door de hoge zuurgraad – extra energie geven. Het helpt daarnaast bij het doden van schimmels en bacteriën. Hiermee ondersteunt het je immuunsysteem en draagt het bij aan je energieniveau. Het helpt ook bij het reguleren van de bloeddruk, het verminderen van acne en bij het behouden van een mooie huid. Het draagt bovendien bij aan een betere stofwisseling.

Bekijk ons assortiment aan voedingssupplementen voor weerstand & energie >

Helpt appelazijn bij het afvallen?

Doordat appelazijn bijdraagt aan een betere stofwisseling kan het zijn dat je lichaam minder vetten opneemt en dat je minder snel een hongergevoel ervaart. Verder bevat appelazijn pectine, een vezel die na inname uitzet in je lichaam, waardoor je sneller een vol gevoel kunt ervaren. Ook helpt het de bloedsuikerstijging na een maaltijd te verkleinen. Zo’n stijging zou er normaal voor zorgen dat je tussen de maaltijden door steeds zin hebt om te snacken.

Appelazijn biedt ondersteuning bij het afvallen, maar het is geen wondermiddel. Als je je eetpatroon niet aanpast (van ongezond naar gezond eten en eventueel van bewerkte naar onbewerkte voeding) bereik je niet per se sneller je streefgewicht.

Bekijk ons assortiment aan afslankproducten >

Hoeveel appelazijn mag je drinken?

Wil je appelazijn gebruiken om bij te dragen aan het optimaliseren van lichamelijke processen? Dan is het handig om te weten hoeveel appelazijn je per dag mag gebruiken.

Twee theelepels appelazijn vermengd met ongeveer 200 milliliter water is een goede hoeveelheid appelazijn om per keer te nuttigen. Dit kun je drie keer per dag – vóór elke maaltijd – drinken. Je kunt ook beginnen met één theelepel per glas water en dit langzaam opschroeven naar twee theelepels.

Let er wel op dat je het sap nooit zomaar drinkt of eet en het altijd verdunt met water of op een andere manier verwerkt, bijvoorbeeld in een dressing, marinade of vinaigrette. Appelazijn is namelijk ontzettend zuur en daarmee erg slecht voor je tanden. Gebruik dan ook liever een rietje als je het drinkt.

Waar kun je appelazijn kopen?

Wil je appelazijn eens proberen? Bij gezondheidswinkels, drogisten, biologische supermarkten, de apotheek en grotere supermarkten is dit sap te koop. Als je appelazijn koopt, let er dan op dat je voor de troebele (en daarmee dus onbewerkte) versie gaat.

En, werkt het echt?

Appelazijn is niet voor iedereen weggelegd; sommige mensen ervaren geen positieve veranderingen door het gebruik ervan. Het is echter het proberen waard. Zo kun je voor jezelf bepalen hoe je appelazijn het liefst eet of drinkt en bepalen of het voor jouw lichaam iets doet. Tip: koop goede, biologische en onbewerkte appelazijn.

In samenwerking met

Jasper Alblas, afslankcoach.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

 

Bekijk winkelmandje