citroenen

Weerstand verhogen

Ben jij zo'n pechvogel die elk jaar een griepje te pakken heeft? Geen paniek. Wij geven je zeven gouden tips om je weerstand te verhogen.

Wat is je weerstand?

Eigenlijk is je weerstand niets meer dan een functie van het immuunsysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat je lichaam beschermd wordt tegen ongewenste indringers van buitenaf. Denk hierbij aan bacteriën en virussen die vervelende kwaaltjes, zoals verkoudheid, keelpijn, kriebelhoest en vastzittende hoest, kunnen veroorzaken. Je immuunsysteem heeft het hier best druk mee. Wist je dat je lichaam namelijk zeven keer per dag wordt aangevallen door virussen? Moet je nagaan hoe vaak het immuunsysteem zijn werk wél goed doet!

Waarom is er zoveel aandacht voor de weerstand in de winter?

Vooral in de wintermaanden wordt erop gehamerd dat je goed moet letten op je weerstand. In de winter heb je namelijk meer kans hebt om een virus, zoals een verkoudheid of griepje, op te lopen. Oorzaken hiervoor zijn:

  • Door de kou kunnen virussen langer overleven.
  • De droge lucht en de kou kunnen een ongunstig effect hebben op het functioneren van het slijmvlies van de luchtwegen, waardoor bacteriën en virussen zich makkelijker in de luchtwegen kunnen nestelen.
  • Tijdens de wintermaanden verblijven mensen dichter op elkaar, waardoor virussen en bacteriën sneller worden overgedragen.

Wat zijn de oorzaken van een verlaagde weerstand?

Koude wintermaanden kunnen een negatief effect hebben op je weerstand. Andere oorzaken van een verlaagde weerstand kunnen zijn:

  • Stress
  • Het gebruik van bepaalde geneesmiddelen
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Roken
  • Een ongezond voedingspatroon
  • Slaapgebrek

Heeft iedereen een andere weerstand?

Ja, er zijn mensen met een sterke weerstand en mensen met een zwakkere weerstand. Deze groepen mensen hebben een verminderde weerstand en lopen dus meer risico om ziek te worden:

  • Jonge kinderen. Hun immuunsysteem is nog niet helemaal ontwikkeld, waardoor het lichaam zich nog niet optimaal kan verweren tegen ziekteverwekkers.
  • Ouderen. Het immuunsysteem van ouderen functioneert niet altijd meer optimaal.
  • Zwangere vrouwen. Door zwangerschap kan een verzwakte weerstand ontstaan.
  • Mensen bij wie het immuunsysteem niet goed functioneert, bijvoorbeeld door een aandoening, een ziekte, medicijngebruik of een medische behandeling, zoals bestralingen of een chemokuur.

Tip 1: eet voldoende vezels

De meeste mensen eten dagelijks te weinig vezels. Het Voedingscentrum adviseert om dertig tot veertig gram vezels per dag te eten. Deze zitten vooral in volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten. Vezels zijn belangrijk voor het verhogen van je weerstand, omdat ze een essentiële voedingsbron voor de microbiotica in je darmen zijn. De microbiotica vechten tegen bacteriën die zich in je lichaam willen nestelen.

Tip 2: zorg dat je genoeg vitamine D binnenkrijgt

Dit is natuurlijk in de zomer een stuk makkelijker dan in de winter. De zonnebank is helaas niet de oplossing. Wat dan wel? Zorg dat je voldoende vette vis en eieren eet. Die voedingsmiddelen zijn rijk aan vitamine D. Als je hier niet van houdt, dan is het raadzaam om vitamine D supplementen te slikken.

Tip 3: drink voldoende

En dan hebben we het natuurlijk niet over alcohol. Als je veel vezels eet, is het belangrijk om daarbij voldoende te drinken. Anders kun je last krijgen van obstipatie. Drink daarom elke dag 1,5 à 2 liter water. Bovendien werkt je afweersysteem beter als je genoeg drinkt.

Tip 4: sport met mate

Ja, je leest het goed. Te zware lichamelijke inspanning is namelijk niet goed voor je. Als je overmatig sport, verbruikt je lichaam te veel energie, waardoor er niets meer overblijft om je weerstand op peil te houden. Je hoeft nu niet gelijk je sportschoolabonnement op te zeggen, maar sport met mate. Denk ook aan je dagelijkse beweging. Pak bijvoorbeeld eens de fiets naar je werk of neem de trap in plaats van de lift. Weten hoe je elke dag op een makkelijke manier meer kan bewegen? Lees dan ons artikel met tips om meer te bewegen. Vind je het lastig om de draad weer op te pakken? In dit artikel geven we je tips om (weer) te beginnen met sporten

Tip 5: neem voldoende rust

In het moderne leven rennen we vaak van afspraak naar afspraak. Ook gaan we vaak nét iets te laat naar bed, terwijl de wekker weer vroeg gaat in de ochtend. Voor een goede weerstand is voldoende rust belangrijk. Probeer daarom je agenda daarom eens wat minder vol te krabbelen met afspraken. En zeg die lunchdate een keer af, als je voelt dat je behoefte hebt aan tijd voor jezelf. Meer weten over een goede nachtrust? Lees dan ons artikel over slaap.

Tip 6: wees hygiënisch

Veel virussen en bacteriën worden via contact met de handen overgedragen. Zo zit je bijvoorbeeld vaak ongemerkt aan je neus, mond of ogen. Op deze manier kun je jezelf besmetten. Het is daarom erg belangrijk om vaak je handen te wassen. Je hoeft natuurlijk niet meteen door te slaan. Het is namelijk ook niet goed voor de verhoging van je weerstand om helemaal geen contact met micro-organismen te hebben. Zit je veel binnen? Gooi dan af en toe een raam open voor frisse lucht, zodat virusdeeltjes niet rond blijven hangen en je slijmvliezen niet uitdrogen. Dit vergroot namelijk de kans op een infectie.

Tip 7: kleed je goed aan

Je immuunsysteem kan afzwakken door (extreme) afkoeling, waardoor je gevoeliger bent voor virussen. Zorg er daarom voor dat je niet te veel afkoelt als je buiten bent. Draag op koude dagen handschoenen, een muts, een sjaal en dikke sokken. Draag ook schoenen die bestand zijn tegen de kou. Bedenk ‘s ochtends wat je planning is en kleed je daarop. Zit je lekker warm in je auto of moet je misschien wel op een (vertraagde) trein of bus wachten? Werk je buiten of zit je de hele dag op een fijn verwarmd kantoor? Houd er rekening mee!

Met behulp van deze tips kun jij je weerstand opbouwen voor de koudere maanden. Komen deze tips toch te laat? En denk je dat je de griep te pakken hebt? Lees hier alles over griep en wat je er tegen kunt doen.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.