jonge vrouw in sportkleding kijkt op telefoon en wordt omringd door groente en fruit

Voeding en bewegen

Lekker in je vel zitten begint bij gezond en gevarieerd eten en voldoende bewegen. Maar wat kun je eigenlijk het beste eten na het sporten? En kun je sporten op een lege maag? Wij geven antwoord op prangende vragen over voeding en bewegen.

Kun je sporten op een lege maag?

De opvatting dat je sneller zou afvallen als je sport op een lege maag is achterhaald. Bovendien heeft sporten op een lege maag een negatieve invloed op je sportprestaties. Je spieren krijgen dan namelijk te weinig energie. Als je niets of te weinig eet voor het sporten, kun je zelfs flauwvallen door een te lage bloedsuikerspiegel. Sporten op een lege maag is dan ook geen slim idee.

Wat kun je het beste eten vóór het sporten?

Vlak voor het sporten kun je het beste iets kleins dat je makkelijk kunt verteren eten. Een kleine snack voor het sporten geeft je energie en voorkomt dat je tijdens je training honger krijgt. Eet bijvoorbeeld een banaan, wat yoghurt of een volkoren cracker met pindakaas of notenpasta. Heb je net een flinke maaltijd achter de kiezen? Wacht dan ongeveer twee à drie uur voordat je gaat sporten. Anders kun je last krijgen van maagdarmklachten zoals brandend maagzuur.

Wat kun je het beste eten na het sporten?

Na het sporten kun je een normale maaltijd eten, bijvoorbeeld je ontbijt, lunch of avondeten. Heb je je ontbijt, lunch of avondeten al op? Kies dan voor een gezond tussendoortje, bijvoorbeeld een schaaltje kwark, een handje noten of een gekookt eitje. Of probeer eens een eiwitshake. Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan eiwitten. Eiwitten dragen bij aan een snel herstel van je spieren na het sporten.

Wil je beginnen met sporten? Of vind je het lastig om de draad weer op te pakken? In dit artikel geven we je beginnen met sporten makkelijker én leuker te maken.

Heb je meer eiwitten nodig als je sport?

Een beetje sporter weet dat eiwitten nodig zijn voor spieropbouw én dat eiwitten bijdragen aan het herstel van je spieren na het sporten. Een recreatieve sporter heeft ongeveer 0,8 tot 1,0 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwitten. Daarom eet en drinkt bijna iedereen al voldoende eiwitten. Meer weten over eiwitten? Lees dan ook ons artikel over eiwitten.

€ 1,75
poeder
€ 7,50
poeder
€ 19,90
poeder
€ 13,50
€ 1,84
poeder
€ 14,99
€ 1,84
€ 1,75
poeder
€ 2,49
€ 1,19
poeder
€ 39,90
poeder
€ 19,90
poeder
€ 5,89
€ 7,95

Moet je meer of anders eten als je sport?

Het antwoord op deze vraag hangt af van je sportdoel:

  • Wil je op gewicht blijven? Als je al gezond en gevarieerd én niet te veel eet, dan is het niet nodig om meer of anders te eten. Een gezond en gevarieerd voedingspatroon biedt namelijk al voldoende energie.
  • Wil je spieren kweken? Dan heb je wat meer eiwitten nodig. Krachtsporters hebben per dag ongeveer 1,7 tot 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig.
  • Wil je afvallen? Dan moet je naast meer bewegen ook minder en gezonder eten. Vraag je je af of je een gezond gewicht hebt? Bereken dan je BMI met onze BMI-calculator

Wil je weten hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt? Lees dan ons artikel over calorieën.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.