kas

Lectines

Lectines worden gezien als afweerstoffen van een plant die een negatief effect kunnen hebben op de gezondheid. In dit artikel lees je wat lectines zijn, onder welke omstandigheden ze voor klachten kunnen zorgen en hoe ze betrokken zijn bij bepaalde lichaamsfuncties.

Wat zijn lectines?

Lectines zijn afweerstoffen van planten tegen indringers van buitenaf. Ze voorkomen dat planten worden opgegeten. Het zijn in feite gifstoffen die kleine dieren, zoals insecten, onschadelijk kunnen maken. Lectines komen voor in allerlei voedingsmiddelen, maar vooral in granen, peulvruchten en aardappelen. Het zijn kleine eiwitten die zich kunnen binden aan allerlei stoffen, wat zowel positieve als negatieve effecten kan hebben.

Ongeveer 30% van ons voedsel bevat aanzienlijke hoeveelheden lectines. Lectines compleet vermijden is onnodig en zelfs bijna onmogelijk. Net zoals voor iedere voedingsstof geldt voor lectine ook: niet te veel, niet te weinig.

Wat zijn de voor- en nadelen van lectines?

Lectines kunnen in kleine hoeveelheden voordelen hebben voor je gezondheid. In grote hoeveelheden lijken ze eerder nadelige effecten te hebben.

Voordelen van lectines

  • Ze spelen een rol in de celgroei
  • Ze zijn betrokken bij de werking van ons immuunsysteem
  • Ze hebben mogelijk antimicrobiële eigenschappen

Nadelen van lectines

  • Ze hechten zich aan cellen
  • Ze kunnen rode bloedcellen laten klonteren
  • Ze kunnen de opname van voedsel verhinderen
  • Ze kunnen veranderingen in de werking van ons immuunsysteem tot gevolg hebben

Welke gezondheidseffecten kunnen lectines hebben?

Lectines kunnen in kleine hoeveelheden bijdragen aan gezonde cellen en een goede weerstand tegen bacteriën en andere ziekmakers. In grote hoeveelheden kunnen ze het risico op voedingstekorten verhogen. Ook kunnen ze de darmwand verzwakken doordat ze zich aan cellen binden. Doordat lectines in grote hoeveelheden het vermogen hebben om de werking van ons immuunsysteem te veranderen, kunnen ze eveneens een rol spelen bij het ontstaan van auto-immuunziekten.

Mogelijke symptomen van een te grote hoeveelheid lectines zijn:

Belangrijk om te weten is dat de algemene klachten ook een andere oorzaak kunnen hebben. Raadpleeg altijd je huisarts bij aanhoudende klachten.

Heb je het idee dat lectines bij jou voor klachten zorgen? Dan kun je als experiment een maand lang lectines tot een minimum beperken. Zo ontdek je hoe jouw lichaam hierop reageert.

Welke voedingsmiddelen bevatten veel lectines?

Lectines vind je in veel verschillende soorten plantaardige voedingsmiddelen. Vaak zijn het voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingsstoffen. Vooral granen, peulvruchten en voedingsmiddelen uit de nachtschadefamilie bevatten veel lectines. Dit zijn de voedingsmiddelen met het hoogste lectines gehalte:

  • Kidneybonen
  • Sojabonen
  • Aardappelen
  • Aubergine
  • Linzen
  • Tarwekiemen
  • Erwten
  • Tomaten
  • Pinda's
  • Paprika

Wie kan gevoelig zijn voor lectines?

Kinderen zijn gevoeliger voor lectines dan volwassenen. Daarnaast schijnt het van je bloedgroep af te hangen welke effecten lectines op je gezondheid hebben. Onderzoek toont aan dat vrijwel iedereen antistoffen aanmaakt tegen bepaalde lectines. Het verschilt dus van persoon tot persoon of je lichaam voeding met lectines tolereert.

Hoe kun je de hoeveelheid lectines verminderen?

Het is niet nodig om lectinerijk voedsel volledig uit je eetpatroon te verbannen als je gevoelig bent voor lectines. Met de juiste bereiding kun je het lectinegehalte namelijk gemakkelijk verminderen. Dat kun je doen op verschillende manieren:

  • Schillen
  • Koken
  • Kiemen
  • Weken
  • Fermenteren

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.