Vertraging op bezorgen van bestellingen.Lees meer

Schijf-van-Vijf

De nieuwe Schijf van Vijf

We weten allemaal dat een gezond voedingspatroon goed is voor onze gezondheid, maar het eten van goede en verantwoorde voedingsproducten is lang zo makkelijk nog niet. Dagelijks staan we bloot aan talloze verleidingen van lekkere maar ongezonde voedingsmiddelen. Als je dan hebt besloten om gezonder te eten, welke diëten en producten zijn dan goed voor je? Een low-carb dieet? Het Sonja Bakker dieet? Of juist een vetvrij dieet? Oftewel er heerst veel verwarring over wat gezonde voeding is. Het Voedingscentrum heeft daarom een nieuwe variant van de Schijf van Vijf gelanceerd.

De Schijf van Vijf

De eerste Schijf van Vijf was er al in 1953 en werd in het leven geroepen om mensen voor te lichten over wat gezonde voeding is. De Schijf van Vijf bestaat uit vijf producttype vakken:

  • Dranken
  • Groente en fruit
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Zuivel, noten, peulvruchten, vis, vlees en ei
  • Brood, graanproducten en aardappelen

Het Voedingscentrum adviseert je om dagelijks uit elk vak een bepaalde hoeveelheid te eten. Je eet gezond als je voornamelijk de producten uit de schijf eet met hun aanbevolen hoeveelheden. Deze hoeveelheden verschillen per doelgroep. Dus hierbij houden ze rekening met geslacht, leeftijd en leefwijze. Als je je houdt aan de Schijf van Vijf krijg je dagelijks de juiste hoeveelheden binnen van:

  • Vezels
  • Mineralen
  • Vitamines
  • Eiwitten
  • Koolhydraten
  • Vetten

Wetenschappelijk bewijs voor de Schijf van Vijf

De adviezen van de Schijf van Vijf zijn gebaseerd op het laatste wetenschappelijke bewijs op het gebied van gezonde voeding. Het Voedingscentrum heeft hierbij de ‘Richtlijnen Gezonde Voeding 2015’ aangehouden die door de Gezondheidsraad in november 2015 zijn gepubliceerd. Daarnaast houdt het Voedingscentrum rekening met de duurzaamheid van voedingsmiddelen zodat de generaties na ons er ook van profiteren. Zo luidt het algemene advies: “Eet minder dierlijk en meer plantaardig.”

Voedingsadvies volgens de Schijf van Vijf

Het voedingsadvies volgens de nieuwe Schijf van Vijf is doelgroep specifiek. Toch zijn er algemene adviezen die vrijwel voor iedereen gelden. Zo zegt de Schijf van Vijf:

  • Minstens 250 gram groente per dag
  • Twee stuks fruit per dag
  • Elke dag een handje noten
  • Eén keer per week vis
  • Maximaal 500 gram vlees per week
  • Anderhalve tot twee liter (ongezoet) vocht per dag
  • Twee tot drie porties zuivel

Daarnaast geldt, eet minder vlees en vervang vlees eens door peulvruchten zoals bonen en kikkererwten. Eet geen bewerkt vlees zoals worstjes en hamburgers. Eet meer groente en meer volkoren zoals volkoren rijst en pasta. Probeer je porties klein te houden en kijk uit met zout, suikers en vetten.

Wil je weten hoe jouw Schijf van Vijf eruit ziet? Ontdek het op de site van het Voedingscentrum.

Mag ik nooit eens iets eten buiten de Schijf van Vijf?

Uiteraard kun je nooit altijd het perfecte voedingspatroon aanhouden, maar elk stapje naar een gezonder voedingspatroon is goed voor je lijf. Probeer een groot deel van je voeding te baseren op producten uit de Schijf van Vijf en daarnaast mag je buiten de schijf:

  • Drie keer per dag iets kleins eten
  • Drie keer per week iets groot eten

Onder iets kleins verstaat de Schijf van Vijf bijvoorbeeld een speculaasje en onder iets groots valt onder andere een stuk appeltaart.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.