Lachende vrouw met haar handen op haar gezicht

Tandenknarsen en kaakklemmen

Tandenknarsen en kaakklemmen – een vervelend geluid en gevoel! Toch komt dit bij veel mensen wel eens voor. Meer dan een half miljoen Nederlanders heeft last van gebitsschade doordat ze veel tandenknarsen en kaakklemmen. Bij tandenknarsen schuiven je tanden en kiezen stevig over elkaar. Bij kaakklemmen klemmen je kiezen op elkaar zonder te schuiven. Als het tandenknarsen en kaakklemmen lang aanhoudt, kan dit vervelende gevolgen hebben, zoals kaakpijn en gebitsslijtage. Heb je hier ook last van? Etos zet vijf tips op een rij om deze vervelende gewoonten tegen te gaan.

Welke klachten heb je bij tandenknarsen en kaakklemmen?

Als je soms tandenknarst of je kaken klemt is dit meestal geen reden voor behandeling. Pas als er (pijn)klachten ontstaan door het tandenknarsen en kaakklemmen moet je actie ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld pijn krijgen aan je kaak, hoofd, mond, oren, nek en schouders.

Tandenknarsen in slaap

Tandenknarsen tijdens het slapen komt veel voor. Vaak heb je dit als je slaapt niet door, maar het kan je nachtrust wel negatief beïnvloeden waardoor je overdag vermoeid bent. Als je (vaak) wakker wordt met hoofd- en kaakpijn kan dit het gevolg zijn van tandenknarsen. In dit geval kun je contact opnemen met je huisarts of tandarts voor advies.

Tip 1: bewustwording

Probeer te achterhalen hoe het komt dat jij last hebt van knarsetanden en kaakklemmen. Vaak heeft het met spanning te maken (zie tip 2). Wanneer je je bewust bent van de oorzaak, kun je deze makkelijker aanpakken. Ben je zenuwachtig, gespannen of heb je een drukke periode? Let dan op je mond en kaak. Span je deze onbewust aan? Zet je je kiezen onbewust stevig op elkaar? Let hier eens op. Het bijhouden van een dagboek kan inzicht geven in de oorzaak van het tandenknarsen of kaakklemmen. Door je bewuster te zijn van het knarsen of klemmen kun je hier ook bewuster mee stoppen op de momenten dat je het doorhebt.

Tip 2: ontspanning

Heb je veel last van stress? Vaak ontstaat het knarsetanden en kaakklemmen als gevolg van stress. Zonder dat je het doorhebt druk je je tanden en kiezen op elkaar als je gespannen bent. Je kaken staan überhaupt vaak onder spanning, zelfs wanneer je geen stress ervaart.

Helaas heb je ’s nachts geen invloed op het ontspannen van je mond en kaak. Doe daarom voor het slapengaan ontspanningsoefeningen. Bij deze oefeningen hoef je je niet alleen op je mond en kaak te richten. Wanneer je hele lichaam ontspant, zorgt dit voor meer rust tijdens het slapen. Voorbeelden van ontspanningsoefeningen zijn:

  • Mondoefening: druk je tong tegen de voorkant van je gehemelte. Doe vervolgens je mond (langzaam) open en dicht. Herhaal deze oefeningen een aantal keer.
  • Ademhalingsoefening: ga liggen, leg je handen op je buik en richt je aandacht op de buikademhaling. Hierbij voel je je buik op en neer gaan. Laat de in- en uitademing even lang duren, bijvoorbeeld drie seconden in en drie seconden uit.
  • Spierontspanningsoefening: bij deze oefening let je op het verschil tussen spanning en ontspanning. Span een bepaalde spiergroep aan (bijvoorbeeld van je linkerbeen), houd dit ongeveer vijf seconden vast en laat dan je spieren los. Herhaal dit een paar keer en doe dit vervolgens ook voor andere spiergroepen (rechterbeen, linkerarm en kaak).

Heb je overdag last van tandenknarsen en kaakklemmen? Probeer dan bovenstaande oefeningen gedurende de dag toe te passen. Als je niet precies weet welke oefeningen voor jou het beste werken, kun je een fysiotherapeut inschakelen.

Tip 3: knarsbitje

Met een knarsbitje los je het probleem van knarsetanden niet op, maar verminder je wel de klachten. Een knarsbitje wordt vaak tijdens het slapen gedragen. Door zo’n bitje raken je tanden elkaar niet meer aan, waardoor je gebit meer beschermd wordt tegen gebitsslijtage. Verder zorgt het ervoor dat je spieractiviteit afneemt, zodat de kauwspieren tot rust kunnen komen. Neem voor een knarsbitje contact op met je tandarts.

Tip 4: massage

Een massage van de rug of nek kent iedereen wel, maar wist je dat je ook je wangen kunt masseren om ze te helpen ontspannen? Zet je vingertoppen op je wangen, vlakbij je oren, en maak ronddraaiende bewegen. Door de kaakspieren los te masseren neem je een gedeelte van de spanning weg én verminder je klachten zoals hoofdpijn.

Tip 5: vermijd alcohol en drugs

Alcohol, roken en drugs versterken tandenknarsen en kaakklemmen. Zo blijkt dat rokers twee keer zo vaak last hebben van tandenknarsen en kaakklemmen als niet-rokers. Tandenknars je veel tijdens het slapen? Probeer dan voor het slapengaan roken, alcoholconsumptie en drugsgebruik te vermijden.

Ook bepaalde medicijnen lokken tandenknarsen en kaakklemmen uit. Denk je dat het een bijwerking is van jouw medicatie en moet je deze gedurende lange tijd innemen? Breng je huisarts dan op de hoogte van jouw tandenknarsen en/of kaakklemmen en zoek samen naar een oplossing.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.