Vertraging op bezorgen van bestellingen.Lees meer

vogel

Fabels over slaap

Er bestaan veel weetjes en wijsheden van grootmoeders over slaap. Zo zouden dikke warme dekens helpen om sneller in slaap te komen en zouden oudere mensen minder slaap nodig hebben. Maar is dit allemaal waar? In dit artikel delen wij de tien fabels over slaap met je. Lees snel verder!

Fabel 1: Slaap kun je inhalen

Het is verleidelijk om in het weekend laat naar bed te gaan. Dit slaaptekort haal je later wel in door extra lang te slapen. Maar dit is niet per se nodig. Je lichaam haalt automatisch de schade in, niet door langer te slapen, maar door vooral de vaste slaap (REM) aan te passen. Je slaap wordt automatisch efficiënter. En op die manier geraak je netjes uitgerust na verloop van tijd. Onderzoek heeft ook aangetoond dat mensen van nature slechts 1/3 van de gemiste uren kunnen inhalen. Het beste is daarom de hele week een regelmatig slaapritme aan te houden. Hierdoor val je ook sneller in slaap.

Fabel 2: Zware warme dekens zorgen ervoor dat je snel slaap vat

Je lichaamstemperatuur speelt een belangrijke rol bij het regelen van slaap. Gedurende de dag stijgt en daalt je lichaamstemperatuur met ongeveer 1 graad: rond 4 uur 's ochtends is je temperatuur het laagst, rond 6 uur 's avonds het hoogst. Om te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur gaan dalen. Om te voorkomen dat je het te warm krijgt, is het raadzaam om je dekbed te verruilen voor lakens en dekens. Je kunt dan naar behoefte variëren met warmte lagen. Zorg ook dat het in je slaapkamer ongeveer 16 à 18 graden is. In een warmere kamer duurt het langer voor je lichaamstemperatuur daalt en kun je moeite hebben met inslapen.

Fabel 3: Sporten voor het slapen bevordert de nachtrust

Regelmatig bewegen bevordert de slaapkwaliteit en het gemak waarmee je in slaap komt. Maar zorg ervoor dat er minstens drie uur tussen je work-out en bedtijd zit. Wanneer je lichaam koeler is, val je namelijk makkelijker in slaap. Beweging zorgt voor een stijging van je lichaamstemperatuur en het duurt 6 uur voor je lichaam weer naar zijn normale temperatuur is teruggekeerd.

Fabel 4: Oudere mensen hebben minder slaap nodig

Het lijkt of oudere mensen toe kunnen met minder slaap. Ze worden immers zo vroeg wakker uit zichzelf. Maar ze hebben dezelfde hoeveelheid slaap nodig als jongeren: zo'n zeven tot negen uur per dag. Het is hun slaappatroon dat verandert. Gedurende de dag slapen ze meer door korte dutjes.

Fabel 5: Slaap is nodig voor de rust van je hersenen

Het is een feit dat je slaap nodig hebt. Maar deze behoefte heeft vooral je lichaam. Je hersenen werken door tijdens je slaap. Ze controleren nog allerlei lichaamsfuncties zoals de ademhaling. Maar voldoende slaap geeft je geheugen wel een flinke boost!

Fabel 6: Het is goed om ruim voor het slapen tijd in de slaapkamer door te brengen

Dit zou goed zijn omdat het je klaarmaakt om in slaap te vallen. Maar des te meer activiteiten je associeert met de slaapkamer zoals tv-kijken of werken op de computer des te lastiger wordt het om in slaap te vallen wanneer je dat wilt. Het is raadzaam om de slaapkamer alleen te gebruiken om te slapen en voor actie tussen de lakens. Zo versterk je de associatie tussen je bed en slaap.

Fabel 7: Seks houdt je langer wakker

In feite zorgt seks ervoor dat je lichaam endorfine aanmaakt. Deze neurotransmitter brengt een gevoel van rust, kalmte, geluk en zaligheid met zich mee. Actie tussen de lakens vermindert hierdoor stress waardoor je juist sneller in slaap valt.

Fabel 8: Een glas wijn kalmeert waardoor je sneller in slaap valt

Het drinken van wijn maakt je inderdaad moe en zorgt dat je sneller in dromenland bent. Maar gedurende de nacht word je vaker wakker. Je slaap wordt dus gefragmenteerd en minder diep. Hoe meer alcohol je nuttigt, hoe meer je slaap verstoord wordt.

Fabel 9: Snurken is normaal en onschuldig

Voor de meeste mensen is snurken vervelend voor hun bedpartner. Maar let op. Het kan ook een symptoom van de slaapaandoening apneu zijn. Apneu is een ernstige slaapverstoorder. Bij deze aandoening snurk je zeer luid en stopt de ademhaling tijdelijk, minimaal tien seconden. Neem contact op met je huisarts als je een vermoeden hebt dat dit het geval is.

Fabel 10: Als je 's nachts wakker wordt, kun je het beste stil blijven liggen

Veel mensen denken dat ze alleen maar meer wakker worden als ze bij verstoring van hun nachtrust even uit bed gaan. Maar als je niet binnen vijftien tot twintig minuten weer in slaap valt, is het beter om uit bed te stappen. Ga even naar een andere kamer en doe iets wat je ontspant, bijvoorbeeld muziek luisteren of lezen. Gefrustreerd blijven liggen en piekeren over weer in slaap vallen werkt alleen maar averechts.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.