Snurken: eerste hulp bij luidruchtige slapers

Je vrienden vergelijken je gekscherend met een kettingzaag en je partner draagt ‘s nachts steevast oordopjes. Hoewel je er zelf natuurlijk doorheen slaapt, is het helemaal duidelijk: jij snurkt! Maar wat is snurken precies en wat zijn de oorzaken? En nog belangrijker: welke oplossingen zijn er tegen snurken? Wij leggen het je uit.

Wat is snurken?

Je hebt het over snurken wanneer je tijdens het ademhalen in je slaap een zagend of brommend geluid produceert dat harder is dan veertig decibel. Dit geluid ontstaat door een vernauwing in de luchtweg tussen de neus en stembanden. Deze vernauwing veroorzaakt een onderdruk in de keel bij het inademen, alsof het vacuüm wordt getrokken. Hierdoor worden het zachte gehemelte, de huig, tong en wanden van de keelholte naar elkaar toe gezogen. Wanneer je in- of uitademt, begint dit weefsel te vibreren en dat veroorzaakt het kenmerkende snurkgeluid. Dit geluid kan tot wel negentig decibel zijn: even hard als een grasmaaier!

Wat zijn de oorzaken van snurken?

Snurken ontstaat dus wanneer de lucht niet vrijuit door je neus en keel kan bewegen wanneer je slaapt. Veel voorkomende oorzaken hiervan zijn:

  • Je anatomie
  • Bepaalde slaapposities
  • Je leeftijd
  • Overgewicht
  • Slaapapneu
  • Verstopte neusholtes
  • Een geïrriteerde keel
  • Alcohol en medicatie

Snurken en anatomie

Hoe je mond, neus en keel gevormd zijn, bepaalt jouw aanleg voor snurken. De volgende aspecten van je anatomie kunnen leiden tot snurken:

  • Vergrote neus- en keelamandelen
  • Neuspoliepen
  • Een lang, slap of gespleten gehemelte
  • Een grotere huig
  • Een nauwere keelholte
  • Een scheef tussenschot van de neus oorzaken zijn van snurken

Deze eigenschappen zijn vaak erfelijk bepaald en de reden dat je binnen één familie meerdere snurkers kunt hebben!

Snurken en slaappositie

Wanneer je op je rug slaapt, is je kaak volledig ontspannen en zakken je zachte gehemelte, huig en tong naar achteren. Dit kan je luchtwegen blokkeren, waardoor je gaat snurken.

Snurken en leeftijd

Ook je leeftijd heeft invloed op snurken. Vanaf middelbare leeftijd wordt je keel namelijk smaller en verslappen de spieren in je zachte gehemelte, huig en tong. Hierdoor heb je meer kans dat het weefsel in dit gebied samenvalt in je slaap, waardoor je gaat snurken.

Snurken en overgewicht

De aanwezigheid van overtollig vetweefsel rondom je nek en keel kan de wand van je keelholte verdikken. Dit kan snurken tot gevolg hebben.

Snurken en een verstopte neus

Ben jij verkouden of heb je last van een allergische reactie? Een blokkade van de luchtwegen in je neus maakt inademen moeilijker en kan een onderdruk in je keel veroorzaken, waardoor je waarschijnlijk gaat snurken.

Snurken en een geïrriteerde keel

Roken of brandend maagzuur veroorzaakt irritatie in de keel, waardoor de wand van de keelholte kan verdikken en de doorgang nauwer wordt. Het gevolg: kans op een luidruchtige nacht.

Snurken en alcohol of medicatie

Alcohol en bepaalde soorten medicatie kunnen je spieren verslappen, wat leidt tot meer snurken. Zo kunnen ook mensen die gewoonlijk niet snurken na een paar glaasjes opeens liggen te ronken ‘s nachts!

Ben je benieuwd wat jouw snurken veroorzaakt? Raadpleeg dan een keel-, neus- en oorarts, of KNO-arts. Deze zal je neus en keel onderzoeken en eventueel ook allergietests afnemen en röntgenfoto’s laten maken om alles in kaart te brengen.

Snurken vrouwen vaker dan mannen?

Als je snurkt, ben je in goed gezelschap! Ongeveer één op de tien vrouwen snurkt elke nacht. Snurkende mannen komen vaker voor dan snurkende vrouwen. Mannen snurken namelijk twee keer zo vaak, vanwege de aanleg van hun luchtwegen. Je gehemelte bestaat uit een hard gedeelte en een zacht gedeelte. Bij mannen is dit zachte gehemelte groter, waardoor ze meer weefsel hebben dat kan trillen. Ook het kwetsbare gebied tussen hun harde gehemelte en strotklep is groter, wat betekent dat er meer zacht weefsel is dat kan ontspannen in hun slaap en meetrillen met hun ademhaling. Ook verschillen in vetverdeling spelen hierbij een rol: waar vrouwen hun gewicht vaak rond hun heupen en dijen verdelen, komen mannen meer aan rond hun nek en borst. En vet rondom de hals vergroot weer de kans dat je luchtweg inzinkt tijdens je slaap.

Op welke manieren kun je snurken?

Niet elke snurker is hetzelfde! Om te weten wat jouw snurken veroorzaakt, is het handig om te kijken naar hóe je snurkt. Dit kun je vragen aan je partner, of je kunt natuurlijk het snurken opnemen met een app of camera.

Hoe snurk jij? Wat kan dat betekenen?
Snurken met je mond open Dit kan betekenen dat je in je slaap door je mond ademt in plaats van door je neus. Hierdoor trilt het weefsel rondom de huig tijdens het ademen, wat geluid veroorzaakt. Als het snurken stopt zodra je je mond sluit, is dit de oorzaak van jouw snurken.
Snurken met je mond dicht Het is mogelijk dat je tong achterin je keel zakt wanneer je op je rug ligt, waardoor je luchtwegen geblokkeerd worden.
Snurk via je neus Het kan zijn dat je neusgaten verstopt zijn, inzakken of blokkeren tijdens het ademen. Duw eens één neusgat dicht en adem in door het andere. Zakt het neusgat in? Dan kan dit de oorzaak zijn van jouw snurkprobleem.
Snurken via je keel Is geen van het bovenstaande de manier waarop jij snurkt? Dan kan het zijn dat jouw snurken veroorzaakt wordt door het trillen van het zachte weefsel in je keel.

Bron: www.thesleepschool.org

Wanneer heb je echt een snurkprobleem?

Als je sporadisch of mild snurkt, kan het zijn dat je er geen hinder van ondervindt. Slaap jij de hele nacht door en word je de volgende ochtend weer fris en uitgerust wakker? Dan is de kans groot dat je het snurken met wat veranderingen in je leefstijl al kan verbeteren!

Slaapapneu

Word je ‘s nachts regelmatig wakker, heb je ‘s ochtends hoofdpijn en voel je je niet uitgerust? Dit kunnen symptomen zijn van slaapapneu. Een apneu is een pauze in de ademhaling van meer dan tien seconden. Hierbij loop je geen gevaar op verstikking, omdat je hersenen op tijd een signaal afgeven aan je lichaam waardoor je minder diep gaat slapen of wakker wordt. Het heeft wel effect op je nachtrust, omdat je niet diep genoeg kunt slapen. Ook kunnen de alarmsignalen vanuit je hersenen zorgen voor een verhoogde bloeddruk. Als je denkt dat jij het slaapapneusyndroom hebt, is het belangrijk om een arts te raadplegen. Lees hier meer over slaapapneu.

Oplossingen tegen snurken

Er zijn veel huis-, tuin- en keukenmiddelen tegen snurken, zoals kinbanden die je mond dichthouden en het naaien van een tennisbal in de rug van je pyjama om te voorkomen dat je op je rug draait. Helaas werken dit soort trucs werken zelden, en veroorzaken ze vooral een verstoorde nachtrust! Gelukkig zijn er verschillende maatregelen die je zelf kunt nemen om het snurken te verminderen:

  • Stoppen met roken
  • Vermijd alcohol vanaf twee uur voor het slapengaan
  • Laat je testen op allergieën die je slijmvliezen irriteren en je neus verstoppen
  • Behoud een gezond lichaamsgewicht en beweeg voldoende
  • Vermijd medicatie die snurken kunnen verergeren, zoals spierontspanners
  • Train je mond- en keelspieren met versterkende oefeningen
  • Zorg voor een goede slaappositie: slaap bij voorkeur op je zij en niet op je rug

Zijn er operaties die snurken verhelpen?

Als een KNO-arts de oorzaak van het snurken bij jou heeft vastgesteld, kan eventueel een operatieve behandeling volgen. Zo kan een scheef tussenschot worden gecorrigeerd en kunnen poliepen of amandelen verwijderd worden. Wanneer jouw snurken wordt veroorzaakt door een te nauwe overgang van de neusholte naar de keelholte - de ruimte achter je huig - kun je dat eventueel operatief laten behandelen. In Nederland kan een arts onder meer de UPPP-operatie of gecontroleerde littekenvorming van je huig of tong voorstellen.

Uvulo-palato-pharyngo-plastiek, of UPPP

Bij deze anti-snurkoperatie wordt het grootste deel van de huig, het zachte gehemelte en de keelamandelen verwijderd. Hierdoor wordt de overgang van je neusholte naar je keelholte ruimer en verdwijnt het snurken in de meeste gevallen. Belangrijk om te weten: deze operatie werkt niet op de lange termijn. Na een paar jaar kan het snurken weer terugkeren.

Ook zijn er nadelen: je kunt de harde ‘g’ niet goed meer uitspreken en je kunt een droog gevoel houden in je keel. Verder kan je zachte gehemelte te kort worden, waardoor je neusholte niet goed meer kan worden afgesloten. In dit geval kan een volgende operatie noodzakelijk zijn om je zachte gehemelte te verlengen.

Gecontroleerde littekenvorming

Een KNO-arts kan voorstellen om je huig en zachte gehemelte te verstijven door middel van gecontroleerde littekenvorming. Hierbij wordt het weefsel van binnenuit verhit met een naald, waardoor littekenweefsel ontstaat. Omdat dit wat stijver is, zal je gehemelte minder gemakkelijk trillen en zul je dus minder snel snurken. Deze behandeling moet vaak twee keer worden uitgevoerd met een onderbreking van twee maanden om doeltreffend te zijn. Nadelen van gecontroleerde littekenvorming zijn het feit dat het minder effectief is en er een gat in je gehemelte kan ontstaan waar je een aantal weken pijn van kunt hebben. Ook is nog niet bekend wat de gevolgen van deze behandeling zijn op de lange termijn.

Behandeling van je tong

Gecontroleerde littekenvorming kan ook gebruikt worden op het achterste gedeelte van je tong. Dit wordt dan wat stugger gemaakt. maar je kunt daar het gevoel aan overhouden dat er iets in je keel zit. Het is ook mogelijk dat een deel van de achterzijde van je tong wordt verwijderd met een laser, waardoor je meer ruimte krijgt in de luchtweg. Tijdelijke bijwerkingen hiervan zijn pijn bij het slikken en het verslechteren van je smaak. Voor beide behandelingen geldt dat niet duidelijk is wat de gevolgen zijn op de lange termijn.

Welke hulpmiddelen zijn er tegen snurken?

Er bestaan diverse hulpmiddelen tegen snurken die erop gericht zijn om je luchtwegen vrij te houden tijdens je slaap:

  • Een neusspreider
  • Een snurkbeugel
  • Een anti-snurk spray

Neusspreider

Een neusspreider is een kunststof buisje of clipje dat je in de neusgaten aanbrengt om ze open te houden tijdens het ademen. De neusspreider zorgt ervoor dat je meer lucht binnen krijgt tijdens je slaap. De spreider laat ook minder ruimte over voor trillingen van het weefsel, waardoor het snurken kan verminderen.

Snurkbeugel

Een anti-snurkbeugel wordt ook wel een MRA genoemd: mandibulair repositie apparaat, oftewel een onderkaak verplaatsing-apparaat. Het bestaat uit twee kunststof bitjes die je elke nacht over je onder- en boventanden draagt. De bitjes zijn met elkaar verbonden en duwen je ondergebit en onderkaak naar voren. De snurkbeugel zorgt ervoor dat je onderkaak en daarmee ook je tong in liggende houding niet naar achteren zakt, waardoor je meer ruimte hebt in je luchtweg achter in de keelholte. Een anti-snurkbeugel kan meerdere vormen van snurken behandelen en heeft een goed resultaat bij zeven op de tien mensen.

Anti-snurk spray

Een anti-snurk spray zorgt voor het aanspannen en bevochtigen van het zachte weefsel achterin je keel, waardoor trillingen worden verminderd. Het SleepzZ Anti-Snurk spraysysteem helpt snurken voorkomen en draagt bij tot het verminderen van snurkgeluiden.

Snurk apps

Er bestaan diverse handige apps waarmee je ‘s nachts je snurken kunt opnemen en meten. Ook kun je extra factoren toevoegen die je snurken beïnvloeden, zoals je levensstijl of een verkoudheid. Ben je benieuwd hoe luid je snurkt, hoe vaak, en welke remedies er zijn? Probeer dan eens een van de onderstaande apps!

  • SnurkLab
  • Do I Snore or Grind
  • SleepSation

SnurkLab

SnurkLab registreert, meet en volgt je snurken helpt je om effectieve manieren te ontdekken om het te helpen verminderen. Extra leuk: ‘s ochtends ontdek je je Snore Score en luister je naar de hoogtepunten van de afgelopen nacht!

Do I Snore or Grind

Do I Snore or Grind doet precies wat de naam belooft: het neemt ‘s nachts je slaapgeluiden op en laat je weten of je snurkt of tandenknarst. De app biedt ook oplossingen en remedies en kan ook gekoppeld worden aan een wearable tracker.

Sleepsation

SleepSation is vooral erg fijn voor je partner. Deze app luistert ‘s nachts naar snurkgeluiden en produceert een zacht tegengeluid dat het snurken maskeert. Word je toch wakker? Dan helpt SleepSation je ook om opnieuw in slaap te vallen.

Wat kun je doen bij een snurkende partner?

Hoewel jullie elkaar liefhebben, kan een snurkende partner een flinke domper op je relatie zetten. Het kan leiden tot schuldgevoel, irritaties en ruzie. Snurk jij niet, maar je partner wel? Weet dan dat het heel normaal is om gefrustreerd te raken door slaapgebrek! Het is vooral belangrijk om goed te blijven communiceren met je partner over de impact die het snurken maakt op jou en jullie relatie. Als je hier het gesprek over aangaat, onthoud dan:

  • Houd het luchtig en gebruik humor!
  • Je frustratie ligt niet bij je partner, maar bij het snurken
  • Ga het gesprek niet aan op de late avond of in de vroege ochtend, wanneer jullie allebei vermoeid zijn
  • Gebruik het snurken niet als aanleiding om over andere irritaties te spreken. Houd het gesprek constructief
  • Zoek samen naar oplossingen en bespreek de mogelijkheden met een arts

Ben je op zoek naar persoonlijk advies over snurken van één van onze medewerkers? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Lees hier verder over nachtrustslaapapneuinsomnia en melatonine.