Vertraging op bezorgen van bestellingen.Lees meer

meisje ligt in bed met deken over haar hoofd

Altijd moe wakker worden

Kun jij je niet meer herinneren wanneer je voor het laatst écht uitgerust wakker bent geworden? Dan ben je niet de enige. Veel mensen worden altijd moe wakker, terwijl je na een goede nacht slapen eigenlijk vol energie zou moeten zitten. Wil je weten wat je kunt doen om voortaan met een uitgerust gevoel de dag te beginnen? Lees dan verder.

Wat is de oorzaak van moe wakker worden?

We hebben allemaal weleens ochtenden waarbij we lastig afscheid kunnen nemen van ons hoofdkussen, maar iedere dag moe wakker worden is niet normaal. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van moe wakker worden:

  • Een slaaptekort
  • Een vitaminetekort
  • Een slaapstoornis

Welke klachten kunnen samengaan met moe wakker worden?

Dit zijn klachten die kunnen samengaan met moe wakker worden:

  • Je hebt wallen onder je ogen.
  • Je bent gaperig.
  • Je voelt je lusteloos.
  • Je bent snel geprikkeld en emotioneel.
  • Je hebt last van duizeligheid.

Wat kun je doen tegen moe wakker worden?

Moe wakker door te weinig slaap

De meest voor de hand liggende oorzaak van moe wakker worden, is te weinig slaap. Hoeveel slaap we nodig hebben, verschilt per persoon. Sommige mensen worden al uitgerust wakker na zes uur slaap, terwijl anderen zich pas na tien uur slapen helemaal fit voelen. Gemiddeld gezien hebben volwassenen acht uur slaap per nacht nodig.

Denk je dat je te weinig slaapt? Of heb je moeite met het ontwikkelen van een goed slaappatroon? Dit kun je zelf doen voor een betere nachtrust:

  • Kijk minstens een uur voordat je gaat slapen niet meer op je telefoon, tablet, laptop of naar de tv.
  • Drink ’s avonds geen alcohol en geen cafeïne.
  • Zorg goed voor jezelf. Beweeg voldoende, eet gezond en gevarieerd en probeer stress zoveel mogelijk te vermijden.

Moe wakker worden door een vitaminetekort

Vitamines zijn essentieel voor een goede nachtrust. De belangrijkste ‘slaaphormonen’ zijn melatonine en tryptofaan. Melatonine zorgt ervoor dat je inslaapt, maar het zorgt ook voor de diepte en de lengte van je slaap. De belangrijkste vitamines en mineralen die de aanmaak van melatonine en tryptofaan stimuleren, zijn zink, magnesium, calcium, vitamine B3, vitamine B5, vitamine B6 en vitamine C. Een tekort aan deze vitamines komt je slaap dus niet ten goede.

Denk je dat je een vitaminetekort hebt? Ga dan niet zomaar supplementen slikken, maar neem contact op met je huisarts. Alleen je huisarts kan namelijk vaststellen of je daadwerkelijk een tekort aan vitaminen hebt.

Moe wakker worden door een slaapstoornis

Word je vaak uitgeput wakker na een nacht met voldoende slaap? En beïnvloedt de vermoeidheid je dagelijkse leven? Misschien heb je een slaapstoornis. Veel slaapstoornissen zijn van invloed op je nachtrust zonder dat je het zelf door hebt.

Dit zijn voorbeelden van slaapstoornissen:

Vermoed je dat je een slaapstoornis hebt? Neem dan contact op met je huisarts.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.