Vertraging op bezorgen van bestellingen.Lees meer

Vrouw zit in spijkerbroek met arm op knie

Knieklachten

Word je elke dag wakker met een stijve knie? Of heb je pijnlijke knieën als je een lange wandeling hebt gemaakt? Het zou zomaar kunnen dat je je knie hebt overbelast of dat er sprake is van een onderliggende aandoening. Wil je weten door welke redenen spontane knieklachten kunnen worden veroorzaakt? Lees dan snel verder!

Wat zijn knieklachten?

We kunnen onderscheid maken tussen twee verschillende soorten knieklachten: traumatische en niet-traumatische. Bij de eerste variant gaat het vooral om klachten die ontstaan nadat je bent gevallen, een vreemde draai met je knie hebt gemaakt of als je je knie hebt gestoten. Bij de tweede variant gaat het over klachten die spontaan en zonder directe oorzaak lijken te ontstaan.

Wat zijn voorbeelden van spontane knieklachten?

Afhankelijk van de oorzaak, kun je last hebben van de volgende klachten:

  • Je knie is gezwollen en warm.
  • Je knie kraakt bij het bewegen.
  • Je knie is pijnlijk. Dit kan bijvoorbeeld ‘s ochtends bij het opstaan zijn of bij bepaalde activiteiten zoals traplopen en sporten.
  • Je knie zit ‘op slot’. Als je knie zogenaamd op slot zit, kun je hem niet of nauwelijks meer bewegen.

Wat zijn oorzaken van knieklachten?

Over het algemeen worden spontane knieklachten veroorzaakt door een onderliggende aandoening. We zetten de meest voorkomende voor je op een rij:

Slijmbeursontsteking in de knie

In je kniegewricht zit tussen je pezen en het bot een slijmbeurs. Dit is een soort kussentje met vocht dat ervoor zorgt dat er tijdens de beweging van het gewricht geen wrijving ontstaat. Deze slijmbeurs kan door langdurige irritatie gaan ontsteken. Een slijmbeursontsteking veroorzaakt pijn en stijfheid en je knie kan warm aanvoelen.

Een slijmbeursontsteking verdwijnt vaak vanzelf. Houdt de pijn langer dan een paar dagen aan? Neem dan contact op met je huisarts.

Runners’ knee (lopersknie)

Als je je knieën langdurig belast, bijvoorbeeld tijdens hardlopen of bergwandelingen, kunnen je knieën overbelast raken. Het gaat dan in de meeste gevallen om je peesplaat. Deze loopt vanaf je bekken tot aan de zijkant van je knie en schuurt tijdens bewegingen langs het uitstekend bot aan de buitenkant van je knie.

Neem rust en probeer je been minder te belasten. De klachten kunnen een aantal weken aanhouden.

Artrose in knie

Bij artrose is het kraakbeen in je kniegewricht veranderd en soms zelfs helemaal verdwenen. Artrose kan voorkomen in je heup(en), knie(ën), de basis van je duim of aan de eindkootjes van de vingers. De klachten zijn het ergst na een periode van rust en verminderen na ongeveer tien minuten bewegen. Artrose kan ook leiden tot een goedaardige zwelling, of cyste, in de knieholte. Deze zwelling kan ook pijn veroorzaken.

De diagnose artrose wordt door je huisarts gesteld. Hij of zij kan pijnstilling en oefeningen voorschrijven om de klachten te verminderen. In ernstige gevallen kan je gewricht met een operatie worden gecorrigeerd.

Jicht in knie

Jicht is een aandoening die over het algemeen in maar één gewricht voorkomt. De aandoening wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een verhoogde concentratie urinezuur in je bloed die vervolgens in je gewricht kristalliseert. Je lichaam reageert daarop met een ontsteking. Jicht komt het meeste voor in de grote teen, maar kan ook voorkomen in middenvoet, enkel, pols of knie.

De klachten van jicht kunnen met medicijnen behandeld en voorkomen worden. Overleg hierover met je huisarts.

Wanneer naar de huisarts?

Afhankelijk van de oorzaak, kan de pijn of zwelling in de knie vanzelf wegtrekken als je rust houdt. Knieklachten zijn doorgaans niet ernstig, maar kunnen wel heel vervelend zijn.

Als je knie spontaan heel pijnlijk wordt en deze pijn houdt langer dan een paar dagen aan, dan is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts.

Wat kun je zelf doen?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om knieklachten te verlichten:

  • Leg je kniegewricht hoog, bijvoorbeeld door middel van een kussen. Koel het gewricht met een natte doek of ijs. Wikkel het ijs in een theedoek en daarna in een plastic zak, zodat je huid niet bevriest.
  • Beweeg niet te veel, maar ook niet te weinig! Het is vooral belangrijk dat je je knieën op de juiste manier belast. Bij fietsen is het bijvoorbeeld belangrijk dat je knie helemaal kunt strekken als je pedaal in de onderste stand staat. Zorg voor een lage versnelling om overbelasting te voorkomen. Bij lopen en staan is het belangrijk dat je dit niet te lang achter elkaar doet.
  • Doe oefeningen om de spieren rondom je kniegewricht te trainen en sterker te maken. Vraag hierover advies bij je huisarts of fysiotherapeut.
  • Je kunt een pijnstillers innemen, bijvoorbeeld als je door de pijn niet goed kunt bewegen of slapen. Lees voor gebruik altijd de bijsluiter.

Pas de ICE-regel toe

Wanneer de pijn opeens optreed kun je het beste de ICE-regel toepassen:

  • ICE: koel je knie met water, ijs of een cold-pack voor vijftien tot twintig minuten. Doe hier wel een doek tussen om te voorkomen dat je huid beschadigd.
  • I = immobiliseren. Zorg ervoor dat je je knie niet beweegt.
  • C = compressie. Leg een drukverband aan.
  • E = elevatie. Leg je been op een kussen of een andere verhoging.

Ik heb een lopersknie

Wanneer je door het hardlopen pijn in je knie hebt gekregen, helpt het vaak om rust te houden. Is dit niet voldoende? Dan kun je naar een fysiotherapeut. Deze gaat eerst de oorzaak achterhalen en stelt daarna een behandelplan voor je op. Vaak bestaan de behandelingen uit:

  • Rekoefeningen.
  • Massage.
  • Kraken.
  • Oefenprogramma’s voor het versterken van je spieren.
  • Een analyse van de voet- en bekkenstand. Zo kunnen eventuele loopafwijkingen worden verholpen.

In samenwerking met

Drs. E.J. de Kreek (consulent), Dr. P.J.G. Schreurs (consulent) en Dr. G.H.R. Albers (consulent)

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.