Voetbalveld met een voetbal en schoenen

Hamstring- blessure

Heb je wel eens iemand tijdens een voetbalwedstrijd naar de achterkant van zijn bovenbeen zien grijpen? De kans is groot dat deze persoon last had van zijn hamstring. Het is dan ook een blessure die bij veel sportende mensen voorkomt. Niet alleen bij voetbal dus. Maar wat is een hamstringblessure nu precies? En hoe ontstaat het? Dit én meer kom je te weten na het lezen van dit artikel!

Wat is een hamstringblessure?

De hamstrings vormen de grote spiergroep die zich aan de achterkant van je bovenbeen bevindt. Bij een hamstringblessure is er sprake van een letsel van deze spiergroep of de pees net onder de knie. In de meeste gevallen gaat het om een verrekte of gescheurde spier. Het komt zelden voor dat de spier helemaal doorgescheurd is.

Hoe ontstaat een hamstringblessure?

De verrekkingen of scheuren in je hamstrings kunnen ontstaan als je de spieren snel en zwaar belast, terwijl ze nog niet opgewarmd zijn. Zo is de kans op een hamstringblessure groter als je geen warming-up doet of als je deze niet goed genoeg uitvoert. Maar met alleen een goed warming-up ben je er nog niet! Ook factoren als oververmoeidheid en overbelasting kunnen een rol spelen bij het ontstaan van een hamstringblessure. Probeer deze spiergroep dus niet te overbelasten.

Wat zijn de symptomen van een hamstringblessure?

Een hamstringblessure kun je herkennen aan de volgende symptomen:

  • Pijn aan de achterkant van je bovenbeen of aan de binnenkant van je knie
  • De pijn verergert als je je knie buigt
  • Het ontstaan van een bloeduitstorting aan de achterkant van je bovenbeen of aan de binnenkant van je knie
  • Stijfheid of zwelling van de spieren aan de achterkant van je bovenbeen

Wat te doen tegen een hamstringblessure?

Het verloop van je hamstringblessure is afhankelijk van de ernst. Om dit duidelijk te maken hebben we de volgende drie gradaties voor je op een rijtje gezet:

  • Eerstegraads blessure: bij een verrekking met een paar gescheurde spiervezels is er sprake van een eerstegraads blessure. De plek waar de pijn zit, kun je duidelijk aangeven.
  • Tweedegraads blessure: in dit geval is er sprake van meer gescheurd spierweefsel. De pijn bevindt zich in een groter gebied en er is vaak een blauwe plek te zien.
  • Derdegraads blessure: zoals je waarschijnlijk al vermoedt, is dit de meest ernstige hamstringblessure. Hier is namelijk sprake van een volledig gescheurde spier of pees. Het kan zelfs zo zijn dat er een operatie nodig is.

Een eerste en tweedegraads hamstringblessure kun je helpen genezen, door rust te houden en door de ICE-regel (deze regel leggen we hieronder uit) toe te passen. Het is belangrijk om na je blessure niet gelijk volle bak te gaan trainen. Bouw het trainen juist heel langzaam weer op.  

ICE-regel

Bij het optreden van een hamstringblessure kun je het beste direct de ICE-regel toepassen. Deze regel werkt als volgt:

  1. ICE = Koel de spier met water, ijs of een cold-pack gedurende vijftien tot twintig minuten. Om ervoor te zorgen dat er zich geen bevriezingsverschijnselen voordoen, is het belangrijk om altijd een doek tussen je huid en ijs of cold-pack te leggen.
  2. I = Immobiliseren: zorg dat het lichaamsdeel niet beweegt.
  3. C = Compressie: leg een drukverband aan.
  4. E = Elevatie: leg het been op een verhoging.

Als je klachten verdwijnen kun je rustig aan het sporten weer oppakken. Hoe fijn sporten ook kan zijn, het is belangrijk om niet te snel te veel te willen.

Hoe kan ik een hamstringblessure voorkomen?

De volgende adviezen kunnen helpen om de kans op een hamstringblessure te verkleinen:

  • Voer een rustig opgebouwd trainingsprogramma uit. Doe niet te snel te veel!
  • Verbeter je conditie; een goede conditie verkleint de kans op blessures.
  • Voer oefeningen uit die de spieren in de bovenbenen versterken.
  • Voer een goede warming-up uit vóór en een goede cooling-down na je training. Probeer het te zien als een vast onderdeel van je training.
  • Laat je hamstrings masseren na je training. Dit kun je natuurlijk ook door je vriend of vriendin laten doen.
  • Draag een warme broek over je bovenbenen. Denk bijvoorbeeld eens aan een extra fietsbroek onder je normale sportbroek.
  • Neem een paar dagen rust bij een lichte hamstringblessure.

Wanneer moet ik naar de huisarts?

Het is verstandig om contact op te nemen met je huisarts als de pijn:

  • Heel ernstig is
  • Plotseling is ontstaan

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.