Fruit op een witte tafel

Vreetbuien

Hoe erg we ook ons best doen, soms kunnen we die zak chips of reep chocolade écht niet weerstaan. Hoewel eten tijdens vreetbuien extra lekker lijkt, duurt het niet lang voordat die blijheid omslaat in spijt. Wij kennen deze struggle. Daarom delen we alle ins en outs over vreetbuien en geven we je tips om ze te overwinnen. Lees het hier!

Wat zijn vreetbuien?

Een vreetbui is niet zomaar een bakje popcorn of handje snoep eten, nee dit is extremer, Een vreetbui heeft de volgende kenmerken.

  • Je eet veel. Het voornaamste kenmerk van een vreetbui is dat je veel eet. Meer dan nodig en meer dan je vaak zelf zou willen.
  • Je eet snel. Tijdens vreetbuien zijn we geneigd om alles zo snel mogelijk te eten. We eten die zak chips niet rustig chipje voor chipje op; we proppen er het liefst zo veel mogelijk tegelijk in onze mond.
  • Je verliest controle. Het verlies van controle is wat een vreetbui onderscheidt van gewoon teveel eten. We weten vaak heel goed waar we mee bezig zijn, maar hebben de controle of discipline niet om ermee te stoppen.
  • Je bent onrustig. Je bent vaak heel onrustig tijdens een eetbui. Je gaat niet even rustig zitten maar zit te wiebelen op je stoel of loopt te ijsberen rond de kamer.
  • Je voelt het welbekende gevoel van spijt. Tja, zo’n vreetbui is lekker, maar wanneer het plezier van eten voorbij is kicken de gevoelens van spijt in. Waarom was het ook alweer een goed idee om je hele voorraadkast leeg te eten?
  • Je zoekt afleiding. Vaak voelen we ons stiekem tijdens het eten al een beetje schuldig over al die calorieën die we binnen krijgen. We zoeken daarom afleiding; we zetten de tv aan of draaien het volume van de muziek een tandje harder. Alles om maar niet te hoeven denken aan waar je mee bezig bent.
  • Je loopt er liever niet mee te koop. Vreetbuien zijn in het algemeen toch niet iets waar we trots op zijn. We houden ze dan ook liever voor onszelf. Waar al die chips heen is vraag je? Ik denk dat het de hond was.

Wat zijn de oorzaken van vreetbuien?

Oké, maar waarom hebben we die vreetbuien dan? Vaak is het niet omdat we zo verrekken van de trek, die eetlust is na een tijdje wel weg. Toch blijven we eten, waarom?

  • Stemming. De meest voorkomende oorzaak is toch wel dat je je een beetje down of getresst voelt. Je stemming heeft een grote invloed op het wel of niet krijgen van vreetbuien. Net een stressvol mailtje van je werk gekregen? Of ga je door een break-up? Veel mensen grijpen dan naar eten, oftewel comfortfood.
  • Lijnen. Mensen die lijnen onthouden zichzelf van af en toe even wat lekkers eten. Het verlangen naar dat eten wordt dan steeds groter, tot die zo groot is dat je het niet meer kan controleren: de vreetbui begint.
  • Sociale druk. De sociale druk om op jonge leeftijd of als vrouw zijnde een goed figuur te hebben zorgt ervoor dat vooral jongeren en vrouwen obsessief met hun gewicht bezig zijn. Soms ontbreekt die discipline even en ontstaan er vreetbuien.
  • Eetstoornissen. De oorzaak kan ook ernstiger zijn. Er zijn eetstoornissen waar vreetbuien een groot onderdeel van zijn. Een eetstoornis is een serieus psychisch probleem.

Denk je last te hebben van een eetstoornis? Neem dan altijd contact op met je huisarts.

Wat kun je zelf doen om vreetbuien te overwinnen?

Wil jij van je vreetbuien af? Christopher G. Fairburn, expert op dit gebied, deelt in zijn boek ‘Overwin je eetbuien’ een stappenplan om je vreetbuien te overwinnen. Hoewel het boek zich richt op mensen met een eetstoornis, kan dit stappenplan ook voor de mensen met minder complexe vreetbuien heel goed van pas komen. Held!

  • Stap 1 – monitor jezelf. Vraag jezelf eerst eens af wat de natuur is van je vreetbuien. Alleen op die manier kun je ze tegengaan. Denk daarbij aan de volgende vragen: Wat eet ik precies tijdens een vreetbui? Wanneer doen de vreetbuien zich voor? Zijn er triggers die de vreetbuien activeren? Hebben mijn vreetbuien een functie?
  • Stap 2 – eet met regelmaat. Door regelmatig te eten heb je minder trek tussendoor. Dat maakt dat er minder reden is om überhaupt te beginnen aan een zak chips.
  • Stap 3 – ga op zoek naar alternatieven. Zoek eens alternatieven wanneer je lekkere trek hebt. Als je een vreetbui voelt aankomen, zorg dan dat je wat gezonds pakt wat lekker én vullend is. Een broodje toasten en er een beetje kruidenboter op laten smelten is vullend en gezonder dan een zak snoep. Let dus op wat je eet. Wat lekker is verschilt natuurlijk per persoon, maar ga eens op zoek naar wat de perfecte combinatie van vullend, lekker én gezond is voor jou.
  • Stap 4 – werk aan je probleemoplossing skills. Veel vreetbuien worden veroorzaakt door problemen waar we tegenaan lopen en waardoor we gestrest of ontstemd worden. Belangrijk is dan ook om een probleemoplossende skill te ontwikkelen voor jezelf. Niet alleen voor je vreetbuien is dit belangrijk, de vaardigheid om problemen met gemak op te lossen kan hoe dan ook heel waardevol zijn in je leven.
  • Stap 5 – maak de balans op. Blik eens terug op de geboekte vooruitgang van stap een tot en met vier. Ben je tevreden? Of is er nog iets wat moet worden aangepakt? Zo ja, dan kun je altijd weer bij stap een beginnen.

Hou in je achterhoofd dat zo nu en dan een snackje echt geen kwaad kan. Neem het echter niet in het extreem, alles met mate.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.