wijzer

Voeding

voeding

Voeding

Volgens Etos’ onderzoek is twee derde van de Nederlanders redelijk bewust bezig met voeding; voldoende water drinken, voldoende groente en fruit eten. Pijnpuntje: een derde van Nederland is niet tevreden over zijn gewicht.

Onze tips altijd bij de hand? Download onze voel-je-goed-wijzer.

Download wijzer

Tips over voeding

  1. Zet groente op één, eet voldoende gezonde vetten en fruit, kies voor pure, traditionele producten, en eet zeer matig zout en suiker.
  2. Probeer healthy foods te integreren in je eetpatroon en neem zo meer vitamines, mineralen en andere bouwstoffen tot je.
  3. Eet voldoende eiwitten, ze zijn onder meer essentieel voor je spieren.
  4. Eet op vaste momenten en op vaste plekken, zorg voor eetstructuur. Zo maak je een gezond eetschema.
Alles over voeding

Het beste dieet

Het beste dieet ter wereld is volgens wetenschappers het mediterrane dieet. Dat betekent niet dat je dagelijks pasta en pizza eet. De mediterrane keuken is gul met kleurrijke groenten. Vis, groente en fruit staan vaker op het menu dan vlees en een scheutje olijfolie of handje noten verrijkt de maaltijd. Bovendien is men rond de Middellandse Zee royaal met kruiden en specerijen voor een rijke smaak én extra antioxidanten. Ontdek meer over het Mediterraans dieet of ontdek andere dieëten.

Mediterraan dieet

Mediterraan dieet

Een van de gezondste diëten maar wat bevat het allemaal?

Paleo dieet

Paleo dieet

Of het oerdieet, is eigenlijk geen afvaldieet maar meer een leefwijze.

Ketogeen dieet

Ketogeen dieet

Met dit dieet haal je je energie niet uit koolhydraten, maar uit vetten.

gluten

Gluten

Lees hier meer over gluten en glutenvrij eten.

koolhydraatarm

Koolhydraatarm dieet

Wat is het en is het een gezonde manier om gewicht te verliezen?

Veganisme

Veganisme

Veganisme is een levensstijl maar wat houdt veganisme nu precies in?

PSD-dieet

PDS-dieet

Voeding kan een rol spelen bij iemand met een prikkelbare darm.

Bouwstoffen

Eiwitten, noodzaak!

Van de ondervraagden denkt 48% dat ze niet altijd voldoende bouwstoffen binnenkrijgen, zoals eiwitten. Dat klopt waarschijnlijk. Kinderen hebben meer eiwit nodig omdat ze in de groei zijn. Ouderen eten vaak minder en krijgen daarmee minder eiwitten (vis, zuivel, ei, granen) binnen. Vegetariërs en veganisten moeten echt hun best doen om hun eiwitbehoefte te dekken. Ook voor mensen die een afvaldieet volgen kan de eiwitinname een aandachtspuntje zijn. Weet: eiwitten zijn van belang voor je spieren!

eetstructuur

Structuur:

vaste eetplekken en -momenten.

Gezond eten (naast bewegen) helpt om je weerstand op peil te houden. Dat is nu extra belangrijk, zegt ook het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Bij gezond eten is niet alleen wat je eet, maar ook de timing van belang. Zo’n 47% van de ondervraagden vindt dat ze dit niet goed aanpakken. Beruchte valkuil: ‘eten uit je bureaulade’. Zowel thuis als op kantoor is het belangrijk om daar ver van te blijven. Ga op vaste eetmomenten naar een vaste eetplek: de keukentafel of de kantine, anders zit je ongemerkt de hele dag te eten.

Bekijk ook

balans

Balans

Balans vinden anno 2020 is niet altijd makkelijk. Kom fysiek en mentaal in evenwicht.

beweging

Beweging

Of je nu rustig of intensief wilt bewegen - het is belangrijk om in beweging te blijven.

gezondheid

Gezondheid

Verbeter je algemene lichamelijke gesteldheid en probeer gezondheidsklachten te voorkomen.

uiterlijk

Uiterlijk

Uiterlijk is meer dan 'schoonheid'. Het gaat ook over onderhoud van je lijf en 'look', verzorging en behoud van natuurlijke schoonheid.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.