meisje typt op toetsenbord van laptop

Meer energie op je werk

Zit je veel achter de computer voor je werk? En merk je dat je op sommige momenten even weinig energie hebt? Geen zorgen: met deze zeven tips breng jij je energielevel weer op peil.

Tip 1: sta op en beweeg

Als je veel achter een bureau zit, zorg dan dat je regelmatig even opstaat en een korte wandeling maakt. Wandelen zorgt er namelijk voor dat er extra zuurstof door je aderen, hersenen en spieren wordt gepompt. Dit verhoogt je energieniveau tot wel twee uur lang. Loop dus even kort naar buiten of loop een rondje in het kantoorgebouw!

Tip 2: geef je ogen rust

Werk je veel achter de computer? Het onafgebroken staren naar je computerscherm vergt veel inspanning van je ogen. Hierdoor kun je je slaperig en vermoeid voelen. Kijk daarom regelmatig een tijdje weg van je scherm, het liefst in de verte. Zo geef je je ogen rust. Kijk bijvoorbeeld een paar minuten uit het raam en las meteen een korte pauze in.

Tip 3: eet een gezond tussendoortje

Als je merkt dat je energielevel naar beneden gaat, is het soms verleidelijk om te grijpen naar een tussendoortje met veel suiker. Dit geeft je een snelle energieboost, maar daarna daalt je bloedsuikerspiegel flink. Hierdoor krijg je een futloos en wazig gevoel. Ga daarom voor een gezond tussendoortje. Dit geeft je meer gedoseerde en langdurige energie. Tip: neem iedere dag wat yoghurt, noten, wortels of vers fruit mee naar je werk.

Tip 4: maak een praatje

Voel je dat je minder energie hebt dan de uren ervoor? Begin dan een praatje met één van je collega’s, bijvoorbeeld bij het koffiezetapparaat. Zo blijven je hersenen in beweging!

Tip 5: haal diep adem

Diep ademhalen verhoogt het zuurstofniveau in je lichaam. Hierdoor vertraagt je hartslag en wordt je bloeddruk verlaagd. Dit is goed voor je energieniveau en prestaties. Haal altijd diep adem door je buik en niet door je borst. Ademhalingsoefeningen kun je gewoon achter je bureau doen. Probeer bijvoorbeeld eens deze oefening:

  • Leg één hand op je buik, net onder je ribben.
  • Leg je andere hand op je borstkas.
  • Haal diep adem door je neus, zonder je borstkas omhoog te laten komen.
  • Adem vervolgens weer uit, terwijl je je lippen tuit (alsof je fluit).

Tip 6: wissel je taken af

Uit onderzoek is gebleken dat eentonig werk erg slecht is voor je alertheid. Het is zelfs even slecht voor je alertheid als slaaptekort. Probeer je taken daarom af te wisselen gedurende de werkdag.

Tip 7: blijf gehydrateerd

Als je niet voldoende gehydrateerd bent, dan veroorzaakt dit moeheid. Zorg dus dat je iedere dag genoeg water en vochthoudend binnenkrijgt. Tip: neem een eigen drinkfles mee naar je werk, die je steeds weer vult als deze leeg is. Zo blijf je ook gelijk in beweging. Zorg ook voor gezonde snacks met veel vocht, zoals een appel of wat stukjes komkommer of paprika.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.