Natrium

Natrium zit onder andere in keukenzout en is belangrijk voor de vochtregulatie. Waar is dit mineraal nog meer goed voor en hoeveel natrium per dag is gezond? Wij vertellen er alles over!

Wat is natrium?

Natrium is een mineraal dat de vochthuishouding, de spieren, de zenuwcellen en de bloeddruk reguleert. Hiervoor werkt het nauw samen met andere mineralen zoals magnesium, kalium en fosfor. Natrium staat bij vrijwel iedereen in het keukenkastje. Het zit namelijk samen met chloride in keukenzout (natriumchloride). Daarnaast komt het voor in haast al ons eten zoals brood, vlees en pizza.

Waar is natrium goed voor?

Natrium speelt een belangrijke rol bij:

Natrium en de vochthuishouding

Natrium en kalium regelen samen de vochtbalans in het lichaam. Natrium zorgt voor de vochtbalans buiten de cellen, zoals in het bloed en weefsel. Kalium zorgt voor de vochtbalans binnen de cellen.

Natrium, zenuwen en spieren

Natrium speelt samen met kalium en magnesium een belangrijk rol bij de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen. Deze overdracht zorgt ervoor dat spieren zich kunnen samentrekken.

Natrium en een gezonde bloeddruk

Natrium en kalium houden ook de bloeddruk in stand. Natrium verhoogt de bloeddruk en kalium verlaagt de bloeddruk. Samen zorgen ze voor de juiste balans.

Hoeveel natrium heb je per dag nodig?

In Nederland is er geen Referentie Inname (RI) voor natrium opgesteld, maar wel een Adequate Inname (AI)*. Dit laatste is een schatting van de laagste hoeveelheid voedingsstoffen die voor veel mensen voldoende is. De AI voor natrium is 1500 mcg per dag. Dit komt overeen met 3750 mcg zout.

De tabel hieronder geeft de AI voor natrium en zout per leeftijdscategorie per dag aan:

Leeftijd

AI Natrium in mcg

AI Zout in mcg

1 tot 3 jaar

1000

2500

4 tot 8 jaar

1200

3000

9 tot 50 jaar

1500

3750

51 tot 70 jaar

1300

3250

ouder dan 70

1200

3000

* Voor de wettelijke AI van natrium verwijzen we je graag naar www.supplementinfo.nl

Waar zit natrium in?

Het lichaam is afhankelijk van voedsel om natrium binnen te krijgen, omdat het lichaam dit zelf niet kan aanmaken. Gelukkig is natrium in bijna al ons eten te vinden. 

Natrium in keukenzout

De voornaamste bron van natrium is keukenzout (natriumchloride). Dit bestaat zoals de term al zegt uit natrium en chloride. Natrium en chloride regelen samen de vochtbalans in het lichaam. 1000 mcg keukenzout bestaat uit 400 mcg natrium en uit 600 mcg chloride. 

Natrium in voeding

Natrium komt van nature niet veel in ons voedsel voor, maar het wordt wél heel vaak in de vorm van keukenzout toegevoegd aan voedingsmiddelen om de smaak of de structuur te versterken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij brood, soepen, sauzen en koekjes. Daarnaast wordt het gebruikt om het eten langer houdbaar te maken, zoals bij vlees, kaas, pizza’s en kant-en-klaarmaaltijden. Slechts 20% van de hoeveelheid zout die we binnen krijgen voegen we zelf aan ons eten toe en ruim 80% is door fabrikanten toegevoegd. 

In onderstaande tabel vind je de hoeveelheid natrium en zout per voedingsmiddel:

Voedingsmiddel per portie

Hoeveelheid natrium in mcg

Hoeveelheid zout in mcg

Portie nasi goreng (kant-en-klaar) (30 gram)

3590

8975

Pizza met tomaat en kaas (350 gram)

3280

8200

Kop kippensoep (250 gram)

2710

6775

Frikadel (75 gram)

1900

4750

Gerookte zalm (40 gram)

1320

3300

Gorgonzola (30 gram)

1090

2725

 

Wanneer heb je wel of geen behoefte aan natrium?

Mensen die zich regelmatig intensief inspannen, zoals topsporters, kunnen door zweten veel vocht met natrium verliezen. Het is verstandig om dan voldoende producten met zout te eten. Ook diarree kan leiden tot een tekort aan zout. Lees hier meer over wat je tegen diarree kunt doen

Te weinig natrium?

Een echt natriumtekort komt vrijwel nooit voor. We eten al snel genoeg producten met natrium, omdat het bijna aan alle voedingsmiddelen wordt toegevoegd. Zelfs mensen met een zoutarm dieet krijgen vaak alsnog voldoende natrium via hun eten binnen. 

Te veel natrium?

In Nederland krijgen we eerder te veel zout dan te weinig zout binnen, omdat het praktisch in elk product zit. Te veel natrium kan belastend zijn voor de nieren en het hart. Bepaalde groepen moeten daarom opletten met hun natriuminname: 

  • Mensen met een hoge bloeddruk
  • Mensen met overgewicht
  • Ouderen

Natriumtabletten

Zweet jij vaak veel tijdens lichamelijke inspanningen zoals sport en/of vermoed je een natrium tekort? Probeer dan genoeg producten met natrium te eten. Daarnaast kun je ter aanvulling op je voeding natrium tabletten of natrium capsules innemen. Heb je last van zoutverlies door diarree? Kies dan voor Etos O.R.S. Elektrolytpoeder. Dit herstelt de vochtbalans in je lichaam en voorkomt uitdroging. 

Heb je nog vragen over natrium? Kom dan langs in de dichtsbijzijnde Etos winkel voor meer informatie. Meer weten? Lees hier verder over kaliummagnesiumvitamine B-complex en het gebruik van vitamines!