Vertraging op bezorgen van bestellingen en retouren. Lees meer

sinaasappels aan boom

Hoge bloeddruk verlagen

Heb jij een hoge bloeddruk? Je bent zeker niet de enige! Zo’n 30% van de volwassenen heeft er last van. Een hoge bloeddruk is geen ziekte, maar hij kan wel slecht zijn voor je gezondheid. Vaak kunnen genetische factoren, veel stress, weinig bewegen en snel boos of agressief zijn bijdragen. Maar wist je ook dat vooral je voedingspatroon belangrijk is? Volg onderstaande 10 eet- en drinktips om zelf een normale bloeddruk in stand te houden!

Tip 1. Volg het DASH-dieet

Met het Amerikaanse DASH-dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension) kun je naar zeggen in twee weken tijd een gunstig effect op je bloeddruk realiseren. Het is geen afvaldieet, maar een voedingswijze die neerkomt op gezond eten met extra groente en fruit, vezels, vis en kip.

Je mindert tegelijk flink met zout, verzadigd vet, snoep en rood vlees. Eet twee keer per week nitraatrijke groente, zoals spinazie, rucola of bietjes. Die kunnen namelijk bijdragen aan het instandhouden van een normale bloeddruk.

Nitraatrijke groente kun je beter niet eten samen met vis. Voorverpakte producten zoals groente in blikken en potjes en soep uit pakjes zijn in het DASH-dieet uit den boze: die bevatten meestal te veel zout.

Tip 2. Gebruik minder zout én minder suiker

Uit een groeiend aantal onderzoeken komen aanwijzingen dat suikers indirect ongunstig kunnen zijn voor je bloeddruk. Zo zou suiker voor de bloeddruk waarschijnlijk net zo slecht zijn als zout. Suiker en zout lijken elkaar bovendien nog te versterken.

Flink minderen met suiker én zout is dus zeker geen verkeerde keuze. Ook producten met wit meel als basisingrediënt, zoals koekjes en donuts, worden afgeraden.

Tip 3. Eet minder rood vlees

Rundvlees en varkensvlees zouden bij veel mensen een bloeddrukverhogende werking kunnen hebben.

Tip 4. Eet meer vezels

Het eten van voeding met veel vezels (zowel uit granen als uit groenten en fruit) is gunstig voor je bloeddruk. Vooral mannen zouden veel baat hebben bij het eten van meer vezels. Meer weten? Lees hier alles over vezels.

Tip 5. Zorg dat je genoeg omega 3 binnenkrijgt

Onverzadigde vetzuren van het type omega 3 hebben behalve ontstekingsremmende eigenschappen ook een gunstige werking op de bloeddruk. De meeste mensen eten te weinig omega-3-vetten en krijgen juist te veel omega 6 binnen. Omega 6 zit onder meer in zonnebloemolie, margarine, vlees en bewerkte producten.

Je krijgt meer omega 3 binnen door twee keer per week vis te eten waarvan één keer vette vis (zoals haring, makreel, zalm) of visoliepillen als voedingssupplement te slikken. Ook zijn aan sommige margarines een beetje omega 3-vetzuren toegevoegd.

Tip 6. Vergeet vitaminen en mineralen niet!

Veel mensen hebben een gebrek aan vitamine D. Een tekort kan invloed hebben op de hoogte van je bloeddruk. Daglicht en vette vis zijn de belangrijkste leveranciers van vitamine D. Magnesium draagt bij aan een normale werking van de spieren en kan daarmee helpen je bloeddruk te verlagen. Dit geldt ook voor calcium. Melk is een goed voorbeeld van een product met zowel zowel magnesium als calcium.

Kalium helpt overtollig zout (natrium) uit het lichaam te verwijderen en heeft daarmee een gunstige invloed op het behoud van een normale bloeddruk. Kalium komt voor in groenten, fruit en noten. Vooral bananen en sinaasappels zijn rijk aan kalium.

Wil je misschien gebruik maken van voedingssupplementen om meer vitamines en mineralen binnen te krijgen? Overleg met je huisarts of dit de beste manier voor jou is.

Tip 7. Drink minder alcohol

Alcohol is een stof die het risico op een hoge bloeddruk verhoogt. Dat geldt voor gedistilleerde dranken en bier, maar ook voor rode wijn. Hoe vaker en hoe meer je alcohol drinkt, hoe hoger het risico! Mensen met hoge of verhoogde bloeddruk kunnen alcohol het beste laten staan of het drinken beperken tot enkele glazen per week.

Tip 8. Gebruik olijfolie

Dagelijkse consumptie van goede, extravergine olijfolie – rijk aan oliezuren – is goed voor je cholesterolspiegel. En dat is gunstig, want hoe beter je cholesterolgehalte, hoe minder ophoping van cholesterol in je bloedvaten en hoe minder moeite het je hart kost om bloed rond te pompen.

Tip 9. Snoep verstandig, eet pure chocolade

Dagelijks een paar stukjes pure chocolade eten heeft een ontspannend effect op de bloedvaten, waardoor je hart wederom minder moeite heeft met het rondpompen van je bloed. De stoffen in pure chocolade, waaronder sterke antioxidanten, dragen ook bij aan een betere stroming van het bloed.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje