Buik van vrouw

Darmbacteriën

Bij ieder mens leven ongeveer 160 bacteriesoorten in de darmen. Dat is maar goed ook. Darmbacteriën zijn namelijk onmisbaar voor het menselijk lichaam. In dit artikel vertellen wij je alles wat je moeten weten over darmbacteriën.

Wat zijn darmbacteriën?

Het microbioom is een verzamelnaam voor alle microben, kleine beestjes, die in en op je lichaam leven. Deze kleine beestjes zijn bijvoorbeeld bacteriën, schimmels en gisten. Het grootste gedeelte van ons microbioom bestaat uit darmbacteriën. Deze darmbacteriën leven met name in de dikke darm. Darmbacteriën helpen onder andere bij de spijsvertering. Zo zijn ze onder andere goed voor het:

  • Verteren van voedsel
  • Aanmaken van verzadigingshormonen, waardoor je hongergevoel wordt gereguleerd
  • Stimuleren van darmbewegingen
  • Goed functioneren van je afweersysteem, waardoor bacteriën die bijdragen aan de spijsvertering met rust worden gelaten
  • In goede conditie houden van de darmwand (darmbarrière), zodat je spijsvertering niet verstoord raakt

Wanneer is er sprake van een gezond microbioom?

Een gezond microbioom wordt gekenmerkt door stabiliteit. De stabiliteit van het microbioom is het grootst wanneer er veel bacteriën leven van veel verschillende bacteriesoorten. In de darm leven zowel "goede" als "slechte" bacteriën. In een gezond microbioom zijn alle bacteriën met elkaar in balans, waarbij de verdeling tussen goede en slechte bacteriën in evenwicht is.

Wanneer is er sprake van een disbalans in het microbioom?

Wanneer de balans in het microbioom verstoord raakt, krijgen slechte bacteriën de overhand. Dit kan leiden tot klachten. Meestal herstelt de balans in het microbioom vanzelf en verdwijnen de klachten. Factoren die van invloed zijn op de balans van het microbioom zijn onder andere het voedingspatroon, hygiëne en medicatie. Dit kan van invloed zijn op maag- en darmklachten, zoals diarree, buikpijn, een opgeblazen gevoel en winderigheid.

Wat is de relatie tussen PDS en microbioom?

Het microbioom van mensen met PDS bestaat uit minder bacteriën dan van mensen zonder PDS. Ook komen bepaalde soorten goede bacteriën minder vaak voor. Welke bacteriën dat zijn, verschilt per persoon. Wel lijken er over het algemeen minder Bifidobacteria bij mensen met PDS voor te komen.

Doordat er minder goede bacteriën zijn, zijn er naar verhouding meer schadelijke bacteriën. Hierdoor kan het microbioom verstoord raken. Deze verstoring heeft invloed op de beschadiging van de darmwand, de darmbeweging en op de communicatie tussen de hersenen en de darmen. Het is niet duidelijk of de veranderde samenstelling van het microbioom oorzaak of gevolg is van PDS. Wil je meer weten over PDS? Lees dan ons artikel over het prikkelbare darm syndroom.

Hoe kun je het microbioom herstellen en verbeteren?

De balans van het microbioom kun je op verschillende manieren verstevigen of herstellen. Darmbacteriën leven van het voedsel dat door je darm komt. Daardoor beïnvloedt je eetpatroon hoeveel en welke bacteriën er in je darm leven.

Prebiotica

De meeste prebiotica zijn vezels. Vezels krijgen wij binnen via onze voeding. Bij het volgen van een gezond voedingspatroon krijg je dus voldoende prebiotica binnen. Vezels zijn de belangrijkste voedingsbron voor goede darmbacteriën. Ze zijn belangrijk voor de groei en functie van darmbacteriën. Bacteriën breken vezels af, en daardoor komen er stoffen vrij. Deze stoffen helpen bij de spijsvertering.

Probiotica

Probiotica zijn goede darmbacteriën. Deze darmbacteriën kunnen bijdragen aan de balans van het microbioom. Wanneer het microbioom uit balans is, kunnen we onze goede bacteriën aanvullen. Probiotica kunnen daarbij een handje helpen. Probiotica zijn verkrijgbaar als drank, poeder, capsule of pil. Omdat iedereen anders reageert op probiotica is het verstandig om met je behandelend arts te overleggen welke probiotica je wilt gebruiken en voor hoe lang. Meer weten? Lees ons artikel over probiotica.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs bij de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.