Alles voor jou bij

Vitamine D

De belangrijkste bron van Vitamine D is de zon. Bovendien is vitamine D goed voor je weerstand. Daarnaast helpt deze vitamine bij het behoud van sterke botten en tanden. Maar waar zit vitamine D in en hoeveel heb je er per dag van nodig? Wij zetten alles voor je op een rijtje.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine die bijdraagt aan het behoud van sterke botten en tanden. Vitamine D is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf kan aanmaken. Onze huid produceert ⅔ van de dagelijkse vitamine D behoefte uit zonlicht. De overige ⅓ van de aanbevolen hoeveelheid halen we uit onze voeding. Een vitamine D-supplement kan ook helpen om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen. Vitamine D is op te delen in twee soorten vitamines, namelijk: vitamine D2 en vitamine D3.

Vitamine D2 (ergocalciferol)

Vitamine D2 wordt ook wel ergocalciferol genoemd en heeft vrijwel dezelfde functie als vitamine D3. Vitamine D2 is de plantaardige variant van vitamine D. Deze vitamine wordt niet door het lichaam aangemaakt. Vitamine D2 zit in allerlei voedingsmiddelen, zoals paddestoelen.

Vitamine D3 (cholecalciferol)

Vitamine D3 wordt ook wel cholecalciferol genoemd en heeft vrijwel dezelfde functie als vitamine D2. Anders dan vitamine D2, is vitamine D3 juist een dierlijke vorm en kan wel door het lichaam worden aangemaakt. Dit gebeurt vanuit zonlicht.

Hoewel beide varianten erg op elkaar lijken, heeft vitamine D3 een sterkere werking dan vitamine D2. In supplementen worden beide varianten gebruikt.

Waar is vitamine D goed voor?

Vitamine D speelt een belangrijke rol bij:

  • Sterke botten en tanden
  • Werking van de spieren
  • Gezond immuunsysteem
  • Gezonde celregulatie en celdeling

Wat doet vitamine D precies?

Vitamine D bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor. Calcium draagt bij aan het behoud van sterke botten en tanden. Op latere leeftijd kan calcium het risico op botbreuken verkleinen. Bij jonge kinderen draagt het juist bij aan een gezonde ontwikkeling van botten en tanden. Bovendien is vitamine D goed voor de werking van de spieren. Ook speelt de vitamine een belangrijke rol in het immuunsysteem. Vitamine D helpt namelijk bij een gezonde celregulatie en celdeling.

 

Hoeveel vitamine D per dag?

De Referentie Inname* voor volwassenen is 10 mcg vitamine D per dag. In onderstaande tabel vind je de door de Gezondheidsraad geadviseerde hoeveelheden per levensfase:

 

Leeftijd

RI vitamine D in mcg

Kinderen

 

0-3 jaar

10

Mannen

 

4-70 jaar

10

> 70 jaar

20

Vrouwen

 

4-70 jaar

10

> 70 jaar

20

Zwangere vrouwen

10

*Voor de wettelijke Referentie Inname voor vitamine D verwijzen we je graag naar www.supplementinfo.nl.

Wanneer behoefte aan extra vitamine D?

Extra vitamine D wordt door de Gezondheidsraad geadviseerd aan ouderen, zwangeren en jonge kinderen. Ook gesluierde vrouwen, mensen met een getinte huidskleur en mensen die weinig buiten komen doen er goed aan om extra vitamine D te gebruiken. 

Vitamine D baby en kind

Voor baby’s en kinderen geldt dezelfde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid als volwassenen, namelijk 10 mcg. Daarnaast is 25 mcg per dag een aanvaardbare bovengrens voor baby’s tot 1 jaar. Voor kinderen van 1 tot 10 jaar is dat 50 mcg per dag. Voor kinderen ouder dan 11 jaar is eenzelfde dagelijkse hoeveelheid aanbevolen als bij volwassen, namelijk een maximum van 100 mcg per dag.

Vermoed je een vitamine D-tekort?

Vermoed je dat je een vitamine D-tekort zou kunnen hebben? Neem dan contact op met je huisarts.

Waar zit vitamine D in?

 Vitamine D krijg je voornamelijk binnen via zonlicht, maar ook via voeding.

Vitamine D uit voeding

Vitamine D komt voor in vette vis, zoals makreel, zalm en haring. Daarnaast bevatten vlees, lever, eieren ook vitamine D. Bovendien wordt in Nederland vitamine D toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten. Fruit bevat geen vitamine D.

 

Vitamine D uit zonlicht

Hoeveel zon is voor jou voldoende? Dat is afhankelijk van je leeftijd, huidtype, zonkracht, pigment en de tijd dat je in de zon zit. Daarnaast is de stand van de zon ook bepalend. Tijdens de herfst- en wintermaanden is het daarom lastiger om voldoende vitamine D uit zonlicht te halen. Daarbij zitten veel mensen in die koude maanden vaker binnen. Tijdens deze maanden is het daarom verstandig om extra op je vitamine D inname te letten. Maar let op: zonnestralen kunnen ook schadelijk zijn, vooral in de zomer, op vakantie of tijdens wintersport. Daarom is goede bescherming nodig.

Vitamine D supplementen

Heb je een verhoogde behoefte aan vitamine D? Dan kan een vitamine D supplement een goede aanvulling zijn op je dagelijkse voeding. Etos biedt verschillende vitamine D supplementen, verkrijgbaar in verschillende inname vormen. Zo zijn onze Etos vitamine D3 kauwtabletten (10 ug) geschikt voor zowel volwassenen als kinderen. Speciaal voor tieners in de groei, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, zijn de Etos Calcium Vitamine D3 tabletten. Benieuwd welke variant aansluit bij jouw behoefte? Bekijk dan online ons assortiment of laat je adviseren in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Heb je nog meer vragen?

Benieuwd welke variant aansluit bij jouw behoefte? Bekijk dan online ons assortiment of laat je adviseren in de dichtstbijzijnde Etos winkel.

Meer weten? Bekijk ons volledige vitamine en mineralenoverzicht!