handen houden bord vast met groente

Veganisme

Veganisme is in opkomst: steeds meer mensen worden vegan en veel restaurants bieden veganistische opties aan op hun menukaart. Maar wat houdt veganisme nu precies in? Wat is het verschil tussen veganisten en vegetariërs? En wat kun je wel en niet eten als je veganist bent? Wij vertellen je er alles over.

Wat is veganisme?

Veganisme is een levensstijl waarbij het eten, drinken en gebruiken van dierlijke producten en op dieren geteste producten wordt vermeden. Denk hierbij aan:

  • Het eten van dieren
  • Het eten en drinken van door dieren voortgebrachte voedingsmiddelen, zoals melk, eieren en honing
  • Het eten en drinken van voedingsmiddelen die dierlijke bestanddelen bevatten, zoals snoep en wijn waarin gelatine verwerkt is
  • Het gebruiken van producten die (geheel of gedeeltelijk) gemaakt zijn van dierlijke materialen, zoals kleding waarin wol, leer of zijde verwerkt is
  • Het gebruiken van producten die dierlijke ingrediënten bevatten, zoals cosmetica waarin melk, honing of bijenwas verwerkt is
  • Het gebruik van producten waarbij dierproeven zijn ingezet, zoals cosmetica en medicijnen

Sommige veganisten gaan nog een stapje verder en doen niet mee aan activiteiten waarbij dieren worden ingezet ter vermaak. Hen zul je dus niet snel tegenkomen in de dierentuin of op de manege.

Welke producten zijn veganistisch?

Alle producten die niet van dierlijke oorsprong zijn en niet bestaan uit dierlijke ingrediënten of materialen zijn veganistisch. Voorbeelden van veganistische producten zijn:

  • Groente en fruit
  • Tofu en tempé
  • Noten, pinda’s, pitten en zaden
  • Graanproducten
  • Zeewier
  • Plantaardige vleesvervangers (zonder melk en ei)
  • Plantaardige zuivelvervangers
  • Producten gemaakt van plastic, papier, hout en metaal
  • (Mode)producten gemaakt van katoen, canvas, linnen, denim en polyester

Tip: als een voedingsmiddel vegan is, dan kun je dat gemakkelijk herkennen aan het groene Vegan Keurmerk op de verpakking.

Welke producten zijn niet veganistisch?

Producten zijn niet veganistisch als deze gemaakt zijn van dieren, afkomstig zijn van dieren, getest zijn op dieren of ingrediënten of materialen bevatten van dierlijke oorsprong. Dit zijn voorbeelden van niet-veganistische producten:

  • Vlees, vis, gevogelte, week- en schaaldieren en voedingsmiddelen die dit bevatten
  • Zuivel, eieren en honing en voedingsmiddelen die dit bevatten
  • Bijproducten van dieren, zoals gelatine, vislijm en stremsel
  • Producten die E-nummers bevatten met een dierlijke oorsprong
  • Wollen, lederen en zijden (mode)producten
  • Medicijnen en cosmeticaproducten die op dieren zijn getest

Is veganisme gezond?

Een veganistisch menu bevat meer vezels en minder verzadigde vetten dan een niet-veganistisch menu. Dit is gunstig voor je gezondheid. Er zijn ook aanwijzingen dat je met een veganistisch voedingspatroon het risico op artritis, diabetes type 2, obesitas en hoge bloeddruk kunt verlagen. Als veganist zul je er wel op moeten letten dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Sommige voedingsstoffen komen namelijk in grote mate voor in dierlijke producten en in mindere mate in plantaardig voedsel. Denk bijvoorbeeld aan calcium, eiwitten, jodium, ijzer, zink en vitamine B12. Geen zorgen: er bestaan voldoende plantaardige voedingsmiddelen en alternatieven die rijk zijn aan deze voedingsstoffen. Eventuele tekorten kun je aanvullen met voedingssupplementen

Ben je veganistisch en wil je advies over het aanvullen van tekorten? Neem dan contact op met een diëtist.

Is veganistisch eten beter voor het milieu?

Naast gezondheidseffecten weegt steeds vaker de milieu-impact mee in de adviezen van instanties als de Gezondheidsraad. Zo kunnen ook de generaties na ons over hoogwaardige voeding beschikken. En dat is belangrijk, want 15 tot 30% van de totale uitstoot van broeikasgassen komt vanuit de voedingssector.

Van alles wat we op een dag consumeren, dragen vlees en zuivel het meest bij aan de uitstoot van broeikasgassen, waaronder CO2 en methaan gas. Toch is volgens een recent rapport van het RIVM momenteel 10% van ons drinken, en ruim een kwart (28%) van ons eten van dierlijke oorsprong. Nog meer reden voor een switch naar plantaardig(er) eten dus.

Welke ingrediënten moet een gezonde veganistische maaltijd bevatten?

Wil je een verantwoorde en gezonde veganistische maaltijd op tafel zetten? Zorg er dan voor dat het gerecht:

  • Een plantaardige eiwitbron bevat, zoals sojamelk, granen, peulvruchten, noten, tempeh of groene bladgroente. Om eiwit beter op te nemen, is het goed om meerdere eiwitbronnen met elkaar te combineren.
  • Volkoren producten bevat. Volkoren producten zijn namelijk een bron van zink. Dit mineraal is belangrijk voor een sterk immuunsysteem en zorgt voor geeft je een stralende huid en sterke nagels.
  • Gezonde vetten bevat, zoals avocado, lijnzaad, lijnzaadolie of spirulina. Zo krijg je voldoende omega 3 binnen, wat je beschermt tegen hart- en vaatziekten.
  • Extra vitamine C bevat. Dit is vooral belangrijk als je sojaproducten gebruikt. Soja remt namelijk de opname van ijzer, waardoor er een tekort aan ijzer in je lichaam kan ontstaan. Vitamine C verhoogt juist opname van ijzer in het bloed.

Is veganistisch eten duurder dan het eten van dierlijke producten?

Met een veganistisch dieet kun je evenveel uitgeven aan boodschappen, als iemand die wel dierlijke producten eet. Producten als bonen, volkoren rijst, havermout, noten, fruit en groente hoeven niet duur te zijn. Voor deze producten kun je in vrijwel alle supermarkten terecht, dus je kunt uitzoeken waar deze het meest voordelig zijn. Als je graag vervangers als veganistische kaas en vleesvervangers eet, dan kunnen je boodschappen wel iets duurder uitvallen.

Wat is het verschil tussen een vegetariër en een veganist?

Net als veganisten vermijden vegetariërs bepaalde dierlijke voedingsmiddelen. Zij eten geen vlees, vis, gevogelte en week- en schaaldieren. Sommige vegetariërs eten en drinken ook geen producten die dierlijke bestanddelen bevatten. Denk bijvoorbeeld aan kaas dat stremsel bevat of snoep dat gelatine bevat. Wat vegetariërs anders maakt dan veganisten, is dat bij hen wel zuivel, eieren en honing op het menu staan. In hun kledingkast vind je vaak ook wollen truien of leren schoenen, want vegetariërs hebben over het algemeen geen bezwaar tegen producten die zijn gemaakt van dierlijk materiaal.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.