etalage met brood dat rijk is aan koolhydraten

Koolhydraten

Steeds meer mensen zien koolhydraten als dikmakers, waarvan je zo weinig mogelijk moet binnenkrijgen. Maar is dit wel terecht? Wij vertellen je waar koolhydraten in zitten, wat het verschil is tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten, waarom koolhydraten belangrijk zijn voor je lichaam en hoeveel koolhydraten je dagelijks nodig hebt.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn, net als vetten, een belangrijke brandstof voor je lichaam. Het is dus van belang om ervoor te zorgen dat je er genoeg van binnenkrijgt! Er wordt onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige en complexe koolhydraten.

Enkelvoudige koolhydraten

Enkelvoudige koolhydraten vind je in bewerkte voedingsmiddelen en voedingsmiddelen waaraan suiker is toegevoegd. Denk hierbij aan producten zoals cake, snoep en chips, maar ook brood, pasta en rijst. Enkelvoudige koolhydraten worden ook wel snelle koolhydraten genoemd, omdat je lichaam deze koolhydraten snel opneemt in de vorm van glucose. Deze snelle opname kan leiden tot pieken in je bloedsuikerspiegel en zelfs tot een verhoogde suikerspiegel. De pieken in je bloedsuikerspiegel zorgen ervoor dat je maar voor een korte tijd energie krijgt. Vervolgens krijg je een dip die er vaak voor zorgt dat je sneller naar wat lekkers grijpt. Een verhoogde suikerspiegel kan gezondheidsrisico’s, zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten, met zich meebrengen.

Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten hebben een andere structuur dan enkelvoudige koolhydraten. Het duurt daardoor langer om deze complexe koolhydraten op te nemen en te verteren. Dit voorkomt pieken in je bloedsuikerspiegel en zorgt ervoor dat je minder snel weer trek krijgt. Je vindt complexe koolhydraten vooral in volkoren producten, havermout, groente, fruit, noten, peulvruchten en quinoa.

Waar zitten koolhydraten in?

Suikers, zetmeel en vezels zijn vormen van koolhydraten. Ze zitten dus in bijna alles wat je eet! Let hierbij wel goed op dat je voornamelijk “goede” koolhydraten binnenkrijgt en zo min mogelijk “slechte” koolhydraten. Kies dus voor complexe koolhydraten in plaats van enkelvoudige koolhydraten.

Koolhydraten tabel

Ben je benieuwd hoeveel koolhydraten er in bepaalde voedingsmiddelen zitten? Wij hebben er in onderstaande tabel vijf voor je op een rijtje gezet.

Voedingsmiddel Hoeveelheid koolhydraten in gram
Een kopje quinoa (106 gr) 60,6 gr
Een grote banaan (165 gr) 34 gr
Een appel (135 gr) 17,6 gr
Een opscheplepel gekookte aardappelen (100 gr) 17 gr
Een opscheplepel courgette (50 gr) 2,5 gr

Bron: www.voedingscentrum.nl

Hoeveel koolhydraten heb je per dag nodig?

Voor volwassenen wordt door de Gezondheidsraad geadviseerd om tussen de 40% en 70% van hun dagelijkse calorieën uit koolhydraten te halen. Hoeveel koolhydraten je exact dagelijks nodig hebt, hangt af van meerdere factoren. Zo hebben (top)sporters en mensen met een actieve levensstijl meer koolhydraten nodig dan iemand die minder beweegt. 

Voor vrouwen wordt geadviseerd om gemiddeld 225 gram koolhydraten per dag te eten. Mannen mogen vaak wat meer. Zorg dat je tenminste 50 gram koolhydraten per dag binnen krijgt. Minder dan dat is af te raden, omdat koolhydraten onder andere belangrijk zijn voor de werking van je centrale zenuwstelsel.

Word je dik van koolhydraten?

Je kunt pas aankomen van koolhydraten als je meer koolhydraten eet dan dat je verbrandt. Koolhydraten zorgen er op zichzelf niet voor dat je dik wordt, als je verder gezond en gevarieerd eet. Ze zijn ook niet ongezond of gevaarlijk. Koolhydraten zijn juist een belangrijke brandstof voor je lichaam. Zorg er daarom voor dat je elke dag genoeg koolhydraten eet.

Koolhydraatarm dieet

Steeds vaker kiezen mensen voor een koolhydraatarm dieet wanneer ze gewicht willen verliezen. Bij een koolhydraatarm dieet eet je minder koolhydraten dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Daarnaast kan een koolhydraatarm dieet worden aanbevolen bij mensen met diabetes type 2. Heb jij diabetes type 2? Maak dan samen met je diëtist een plan om onder begeleiding je suikerspiegel onder controle te houden.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.