zwangere vrouw in bad

Gewicht rondom de zwangerschap

Misschien behoud je graag je oude figuur tijdens de zwangerschap. Toch is een beetje gewichtstoename tijdens de zwangerschap helemaal niet erg. Sterker nog, een beetje vet is belangrijk voor, tijdens en na deze periode. Voor zowel jezelf als de baby. In dit artikel vertellen we je er meer over!

Waarom kom je aan tijdens de zwangerschap?

Aankomen tijdens de zwangerschap is heel normaal. Allereerst omdat je een kindje in je draagt, en dit brengt gewicht met zich mee. Verder zijn er allerlei verklaarbare redenen waarom je aankomt, namelijk door:

  • De placenta
  • Vruchtwater
  • De groei van borstweefsel
  • Extra bloed
  • Opgeslagen vet voor borstvoeding
  • Een vergrote baarmoeder
  • De vetreserve voor de borstvoedingsperiode

Hoeveel gewichtstoename tijdens de zwangerschap is normaal?

Hoeveel gewichtstoename tijdens de zwangerschap normaal is, verschilt per vrouw. Dit hangt namelijk af van verschillende factoren. Had je bijvoorbeeld een normaal gewicht voordat je zwanger werd? Of had je juist onder- of overgewicht? Bij overgewicht mag je minder aankomen tijdens die negen maanden dan als je een normaal gewicht of ondergewicht had. Je kunt het volgende schema als richtlijn gebruiken. Je kunt jouw persoonlijke situatie altijd met de gynaecoloog en/of verloskundige bespreken.

BMI Hoeveel kilo je mag aankomen?
BMI onder de 18  12 tot 18 kilo
BMI tussen de 18 en 24             11 tot 15 kilo
BMI tussen de 25 en 30 7 tot 11 kilo
BMI boven 30 7 kilo 

Waarom is een beetje vet goed?

Een beetje lichaamsvet is dus niet verkeerd. Maar waarom is dat zo?

Voor de zwangerschap

Wil je zwanger worden? Dan is een beetje lichaamsvet niet verkeerd. Je hebt namelijk vet nodig om vruchtbaar te zijn. Bovendien heb je een vetpercentage van 22% nodig om regelmatig te menstrueren. Een regelmatige menstruatie vergroot de kans op een zwangerschap. Bij een onregelmatige menstruatie kan de eisprong minder vaak plaatsvinden en is het minder makkelijk te voorspellen. Bij een uitblijvende menstruatie is er waarschijnlijk geen eisprong geweest.

Tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het hebben van een gezond vetpercentage belangrijk voor de foetus. Zo heb je een energievoorraad waaruit de foetus kan groeien.

Na de zwangerschap

Ook na de bevalling maakt jouw kindje nog gebruik van de vetvoorraad in je lichaam. Het vet stimuleert namelijk het op gang komen van de borstvoeding en dat er voldoende energie is voor het geven van borstvoeding. Het is daarom niet aan te raden vlak na de bevalling en als je borstvoeding extreem af te vallen.

Wat zijn de risico’s van te veel of te weinig gewicht?

Het is belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt tijdens je zwangerschap. Maar je hoeft het niet te overdrijven: zo zorgt meer eten dan nodig is voor extra onnodige kilo’s bij jou én de baby. Overgewicht kan de kans op complicaties tijdens de zwangerschap en de bevalling vergroten.

Te weinig gewicht tijdens de zwangerschap heeft ook nadelige gevolgen voor jou en de baby. Zo krijgt de foetus te weinig voedingsstoffen binnen, wat de groei in gevaar kan brengen. Daarnaast kan ondergewicht problemen tijdens de zwangerschap en bevalling veroorzaken.

Hoe blijf ik goed op gewicht tijdens en na mijn zwangerschap?

Vermijd ten eerste extreme drink- en eetgewoonten. Je hoeft dus niet op dieet om een strak figuur te behouden, maar het is ook niet nodig voor twee te eten. Je lichaam neemt tijdens de zwangerschap voedingsstoffen beter op, waardoor extra eten niet nodig is. Hoewel je lichaam iets meer energie verbruikt – voor de groei van je kindje – beweeg je ook steeds minder (intensief) tijdens je zwangerschap. Hierdoor kun je je normale voedingspatroon aanhouden van vóór de zwangerschap.

Kan je wel meer eten als je écht meer trek hebt?

Je mag zo nu en dan best iets meer eten als je daar behoefte aan hebt, maar kies dan wel voor gezonde voeding. Probeer het eten van snoep en snacks te vermijden, vooral op momenten dat je een hongergevoel hebt. Het kan dan lastig zijn om het bij één snack of snoepje te laten. Ga bijvoorbeeld eerder voor een bakje yoghurt met fruit of een volkoren boterham met dun beleg.

Blijf bewegen tijdens en na de zwangerschap, maar overdrijf niet

Hoe meer de zwangerschap vordert, hoe minder je (intensief) kan sporten. Maak je geen zorgen, dat is namelijk niet erg. Je kunt gewoon blijven bewegen, bijvoorbeeld door speciale zwangerschaps sporten te beoefenen, wandelingen te maken of regelmatig te zwemmen. Hetzelfde geldt na de bevalling. Blijf bewegen en pak het sporten rustig op. Beweeg minimaal twintig tot dertig minuten per dag om fit te blijven en de kans op ongemakken te beperken. Meer mag, maar overdrijf het niet. Luister vooral naar je lichaam. Je lichaam waarschuwt je vaak met de volgende klachten:

  • Vaginale bloeding
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Pijn op de borst
  • Regelmatig gevoel van pijnlijke weeën
  • Het lekken van vruchtwater
  • Kortademigheid voor inspanning
  • Spierzwakte waardoor je balans wordt beïnvloed
  • Pijnlijke of gezwollen kuiten

Heb je een van bovenstaande klachten tijdens het sporten? Stop dan op dat moment met sporten. Vraag eventueel om advies bij de gynaecoloog, de fysiotherapeut (met zwangerschap als specialisme) of een andere specialist.

Maak je je zorgen over je gewicht? Overleg dan met de verloskundige. De verloskundige kan controleren of je bijvoorbeeld extra vocht vasthoudt of dat je kindje nogal groot is.

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies? Kom dan langs in de dichtstbijzijnde Etos winkel. Wat je vraag ook is, we staan voor je klaar.

Bekijk winkelmandje

Wij adviseren om Microsoft Internet Explorer 11 en lager niet te gebruiken. Voor veilig en optimaal gebruik van onze website adviseren wij het gebruik van Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Apple Safari.